Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

tacx & hartslag advies

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 26 sep 2012 11:58

Ik gebruik al een aantal jaren een VR Bushido.
Gebruik hem in herfst / winter ongeveer drie maal per week
Wat mij opvalt, in vergelijking met fietsen op de weg, is dat de HF behoorlijk veel lager blijft terwijl mijn lichaam voelt als of de inspanning hoger is.
Anders geformuleerd, het lijkt als of ik op de tacx een zwaardere inspanning moet doen dan op de weg om naar een bepaalde HF te komen.
Is dit nu puur gevoel, of klopt het echt?
Moet je dan, in het laatste geval, ook je HF anders gebruiken tijdens het trainen?

Ik ben niet exact aangelegd, formules zeggen mij niet zoveel, dus als iemand een verklaring heeft en dit kan uitleggen in Jip en janneke taal, ben ik daar blij mee
Allard

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2728
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 26 sep 2012 13:37

Lijkt mij meer een mentaal probleem want in principe kan je lichaam geen warmte afvoeren door het gebrek aan rijwind bij een indoor trainer. Daardoor gaat je lichaamstemeratuur omhoog en ook je hartslag.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 26 sep 2012 14:00

Herkenbaar!

Op de mountainbike bijvoorbeeld kan ik prima een lange tijd met een hartslag hover dan 175 trappen. Als ik dat een dergelijke tijd op de tacx doe vraag ik me af of ik dat haal. Het gevoel alsof je aan het sprinten bent en weet dat je het niet lang vol gaat houden.
mrcoffee schreef:Lijkt mij meer een mentaal probleem want in principe kan je lichaam geen warmte afvoeren door het gebrek aan rijwind bij een indoor trainer. Daardoor gaat je lichaamstemeratuur omhoog en ook je hartslag.
beren040 bedoelt het anders. Ik heb de afgelopen wekend een paar keer op de tacx gezeten en wat blokjes gedaan. Daarbij heb ik een aantal herhalingen dat ik als doel heb om boven een hartslag van 150 te komen. Daarna terug naar minder dan 120. Het kost een aardige inspanning om boven de 150 te komen. Voor mij is dat een beetje het gevoel als ik buiten fiets en dan een hartslag van 170 trap.
Wbt afkoeling, het raam staat open en een ventilator staat voor de fiets en zorgt voor de nodige afkoeling.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 26 sep 2012 14:05

Ik heb precies hetzelfde als beren040 en opperhoofd. Binnen op de tacx lijkt de hartslag stelselmatig een stuk (±15 slagen) lager te zitten dan buiten.

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2728
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 26 sep 2012 14:27

lvgh schreef:Ik heb precies hetzelfde als beren040 en opperhoofd. Binnen op de tacx lijkt de hartslag stelselmatig een stuk (±15 slagen) lager te zitten dan buiten.
Dus testen op ergotrainersis is eigenlijk nutteloos? De enige twee echte hoofrolspelers die verschillen bij indoor en outdoor zijn koeling en je mentale beleving.
Laatst gewijzigd door mrcoffee op 26 sep 2012 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 26 sep 2012 14:34

Ik wil best toegeven dat ik op de Tacx weinig leuks beleef hoor ;)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27920
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 sep 2012 14:43

Ook hier dezelfde beleving, al speelt duidelijk mee wat voor dag ik achter de rug heb gehad. 's Ochtends haal ik zo 170 op de spinner, na een lange werkdag (zoals gisteren) gaat de hartslag alleen met veel moeite in D3. Toch zou dat "buiten" veel minder moeite kosten voor mijn gevoel.

Gebruikersavatar
RobiOne
Forum-lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 jun 2012 09:45

Gebruikersavatar RobiOne 26 sep 2012 18:37

Ik denk dat een verlaagde hartslag ook te maken heeft met het feit dat je bijv. geen aandacht hoeft te geven aan je omgeving en je evenwicht hoeft te houden. Ik merk dat als ik andere dingen naast het trappen doe (op de Tacx) dat mijn hartslag zomaar 10 slagen hoger ligt.

tomdejong
Forum-lid
Berichten: 491
Lid geworden op: 11 aug 2007 16:57

tomdejong 26 sep 2012 19:03

lvgh schreef:Ik wil best toegeven dat ik op de Tacx weinig leuks beleef hoor ;)
idem!

ik trap me suf, zweet me een ongeluk en heb een hartslag van net 140.... normaal buiten op de fiets minstens 10 slagen hoger.
"Sommige hellingen in de Tour zijn zo steil, dat de omwonenden er nog nooit iemand hebben zien fietsen. Vandaar dat bekijks."

Psycho_Bartje
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 feb 2012 19:30

Psycho_Bartje 26 sep 2012 22:32

RobiOne schreef:Ik denk dat een verlaagde hartslag ook te maken heeft met het feit dat je bijv. geen aandacht hoeft te geven aan je omgeving en je evenwicht hoeft te houden. Ik merk dat als ik andere dingen naast het trappen doe (op de Tacx) dat mijn hartslag zomaar 10 slagen hoger ligt.
Volgens mijn ervaring (op een ergometer) is mijn hartslag niet alleen afhankelijk van de bekende zaken als aantal uren slaap de nacht ervoor, fysieke en mentale belasting van die dag (ik train op de ergometer 's avonds), maar ook van wat ik op TV aanzet om naar te kijken wanneer ik aan t fietsen ben. ;)

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 26 sep 2012 23:24

Aangezien ik bij de oudjes word ingedeeld en onderhevig ben aan veel mindere goede dagen,ook op de tacx, stel ik al jaaaaaaaren vast dat ik hetzelfde ervaar als Beren040

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 27 sep 2012 16:24

Aangezien practice based als laagste vorm van wetenschappelijk bewijs wordt gezien en deze ervaring gedeeld worden door meerderen, moet het mogelijk om op basis van consensus dit als een wetenschappelijk bewijs aan te nemen. M.a.w . : het is zo !!
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

Plaats reactie