Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Bij Shimano bekende problemen met linkershifters

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 04 sep 2012 08:56

NoChain schreef:
StefanJ schreef:Raar verhaal. Ik had ook een probleem met de linker shifter. Binnen een week had k een andere.
En wanneer was dat??

Er is een palletje dat afbreekt in de linkershifter. Wij zijn inmiddels ook al enkele weken aan het wachten op linkershifters, productiefout en er worden enkel nog shifters uitgeleverd met de nieuwe palletjes. Tot voor kort stuurden ze gewoon weer de shifters de deur uit waar de palletjes (mogelijks) van afbreken. Dan was je inderdaad snel gesteld voor zolang het duurt.

De 6700 en 5700 zijn gewoon van de slechte groepen dat shimano de laatste jaren gemaakt heeft, de stap naar kabels onder het stuurlint hebben ze totaal niet verteerd.

Dan heb ik waarschijnlijk gewoon weer een oude gekregen. Bij mij was het probleem begin dit jaar.

Gebruikersavatar
flexodder
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 12 apr 2010 23:11
Locatie: Spijkenisse

Gebruikersavatar flexodder 08 sep 2012 12:25

NoChain schreef: Er is een palletje dat afbreekt in de linkershifter. Wij zijn inmiddels ook al enkele weken aan het wachten op linkershifters, productiefout en er worden enkel nog shifters uitgeleverd met de nieuwe palletjes. Tot voor kort stuurden ze gewoon weer de shifters de deur uit waar de palletjes (mogelijks) van afbreken. Dan was je inderdaad snel gesteld voor zolang het duurt.

De 6700 en 5700 zijn gewoon van de slechte groepen dat shimano de laatste jaren gemaakt heeft, de stap naar kabels onder het stuurlint hebben ze totaal niet verteerd.
Vooralsnog nog niets vernomen van levering. Heeft Shimano wel een richtlijn gegeven? Begin wel een beetje ongeduldig te worden. Overigens sterft het in de winkels nog wel van de complete setjes die van de oude productieband komen. Dat mag dan toch eigenlijk ook niet vind ik.......
Op de fiets, want de metro is zeker niets!!!!

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 27 sep 2012 17:07

Wat merk je in het gebruik van het afgebroken palletje?

Ik heb problemen met mijn linker shifter. Zonder kabel werkt de shifter prima, maar zo gauw ik de kabel installeer kan ik wél opschakelen naar het grote blad, maar niet meer terugschakelen naar het kleine blad. Shifter blokkeert dan. Na verwijderen van de kabel werkt alles wél weer.

Het lijkt alsof er in de shifter iets niet goed werkt als er spanning op de shifterkabel staat.

Gebruikersavatar
bikerbob
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:57

Gebruikersavatar bikerbob 27 sep 2012 17:38

afrit13 schreef:Wat merk je in het gebruik van het afgebroken palletje?

Ik heb problemen met mijn linker shifter. Zonder kabel werkt de shifter prima, maar zo gauw ik de kabel installeer kan ik wél opschakelen naar het grote blad, maar niet meer terugschakelen naar het kleine blad. Shifter blokkeert dan. Na verwijderen van de kabel werkt alles wél weer.

Het lijkt alsof er in de shifter iets niet goed werkt als er spanning op de shifterkabel staat.
Heb ik ook net gehad, SL serie (triple), op een gegeven moment zie die gewoon "knap" en was er aan de binnenzijde iets afgebroken waardoor hij niet meer terug schakelde
kon volgens de FM niet meer worden gemaakt, duur geintje...... :cry:

kilometervreter
Forum-lid
Berichten: 800
Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59

kilometervreter 27 sep 2012 17:39

afrit13 schreef:Wat merk je in het gebruik van het afgebroken palletje?

Ik heb problemen met mijn linker shifter. Zonder kabel werkt de shifter prima, maar zo gauw ik de kabel installeer kan ik wél opschakelen naar het grote blad, maar niet meer terugschakelen naar het kleine blad. Shifter blokkeert dan. Na verwijderen van de kabel werkt alles wél weer.

Het lijkt alsof er in de shifter iets niet goed werkt als er spanning op de shifterkabel staat.
Mogelijk staat de kabel te strak.

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 27 sep 2012 17:48

kilometervreter schreef:
afrit13 schreef:Wat merk je in het gebruik van het afgebroken palletje?

Ik heb problemen met mijn linker shifter. Zonder kabel werkt de shifter prima, maar zo gauw ik de kabel installeer kan ik wél opschakelen naar het grote blad, maar niet meer terugschakelen naar het kleine blad. Shifter blokkeert dan. Na verwijderen van de kabel werkt alles wél weer.

Het lijkt alsof er in de shifter iets niet goed werkt als er spanning op de shifterkabel staat.
Mogelijk staat de kabel te strak.
Maar zelfs als de kabel LOS zit, schakelt ie niet meer terug. Pas als de kabel ERUIT is, schakelt ie wél weer terug.

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1285
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 27 sep 2012 21:12

flexodder schreef:
NoChain schreef: Er is een palletje dat afbreekt in de linkershifter. Wij zijn inmiddels ook al enkele weken aan het wachten op linkershifters, productiefout en er worden enkel nog shifters uitgeleverd met de nieuwe palletjes. Tot voor kort stuurden ze gewoon weer de shifters de deur uit waar de palletjes (mogelijks) van afbreken. Dan was je inderdaad snel gesteld voor zolang het duurt.

De 6700 en 5700 zijn gewoon van de slechte groepen dat shimano de laatste jaren gemaakt heeft, de stap naar kabels onder het stuurlint hebben ze totaal niet verteerd.
Vooralsnog nog niets vernomen van levering. Heeft Shimano wel een richtlijn gegeven? Begin wel een beetje ongeduldig te worden. Overigens sterft het in de winkels nog wel van de complete setjes die van de oude productieband komen. Dat mag dan toch eigenlijk ook niet vind ik.......
Dit topic even uit het oog verloren. Inmiddels 1 nieuw setje binnengekregen (enkele weken terug al), op de andere wachten we nog. Er waren nochtans een heleboel nieuwe shifters binnengekomen volgens shimano, blijkbaar zijn er dus nog een heleboel wachtende voor :P.
Een uitleg waarom het breekt hebben ze niet echt gegeven, heb ik ook niet naar gevraagd, krijg je toch geen deftig antwoord op :). Al van bij het begin vind ik de 6700 slecht aanvoelen. De kabelspanning ligt vele malen hoger als bij de voorgaande Ultegra-groepen, en blijkbaar kunnen de palletjes dat niet aan. De fietsen die terugkomen met kapotte shifters zijn allemaal minstens 1 jaar oud, blijkbaar houden de shifters het dus wel een bepaalde periode uit.
Mensen die weinig kilometers doen gaan misschien wel nooit met dit probleem geconfronteerd worden, dus alle shifters vervangen? Dat is ook geld weggooien, kan je beter je kop in het zand steken en doen alsof er niks is.
Je kop in het zand steken is natuurlijk ook geen geweldige reclame. Maar volgend jaar is er weer een 6800 groep dus als iemand over een paar jaar een nieuwe fiets koopt gaat die dan geen shimano meer kopen omwille van deze problemen? Misschien, maar het verlies zal niet groot zijn, alleszins niet groter dan nu alle shifters te vervangen :D

Plaats reactie