Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

zadelpen muurvast

sonicboy007
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 jul 2012 18:33

sonicboy007 02 okt 2012 12:47

Heb oude koersfiets gekocht en wou nu zadel wat hoger zetten, maar deze zit muurvast. Heb al wat wd-40 laten inwerken, maar blijft even vast zitten.

Welke trucs zou ik nog kunnen doen?

Gebruikersavatar
bjaslagter
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 30 mei 2008 15:44
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar bjaslagter 02 okt 2012 15:58

Ha! Kan ik ook eens een bijdrage leveren. Mijn aanpak tijdens het losmaken van een oude stuurpen:

1. Fiets op de kop en Griffin IMAL kruipolie onderin de buis gesprayd, een paar uur laten staan.
2. Fiets met voorvork in Tacx montagestandaard geklemd en met een verfstripper de stuurpen en schroefdraad goed heet gemaakt.
3. Met een rubberen hamer tikken naar boven en onder gegeven, ik zag lichte beweging.
4. Wat meer IMAL van bovenaf tussen stuurpen en draad proberen te spuiten, uurtje gewacht.
5. Opnieuw wat klappen met de rubberen hamer en met de vork vastgeklemd stuur naar links en rechts proberen te draaien.
6. In stilte een vreugdedansje gedaan en een foto gemaakt toen het onding eindelijk los kwam! Hoi!


Vooral de combo van verwarmen (en dus wat ruimte creeren) en de kruipolie werkte volgens mij goed. Verder werkt goede kruipolie (en ik heb me laten vertellen dat IMAL inderdaad aardig goed is) volgens mij veel beter dan WD40. Wees overigens voorzichtig met het verwarmen, bij een zadelpen zit je dichter bij de lak en dat lijkt me redelijk kwetsbaar met zo'n hete verfstripper.

sonicboy007
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 jul 2012 18:33

sonicboy007 02 okt 2012 17:49

een verfstripper heb ik niet direct ter beschikking, maar een haardroger kan ook soelaas bieden veronderstel ik (en minder gevaarlijk gezien lak zoals je vernoemd).
Zal eens op zoek gaan naar die IMAL kruipolie, lijkt me goed spul zo te zien:-)

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6082
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 02 okt 2012 17:57

Als dingen echt vastzitten, dan is ook dit nog een truck.

Beschouw de zadelpen als verloren. En klem de zadelpen in werkbank. Zorg dat de werkbank goed is verankerd aan de muur. Gebruik je frame als hefboom. Je kunt op deze manier heeeeel veeeel kracht zetten. En natuurlijk eerst kruipolie gebruiken en dingen verwarmen voordat jet het echt grove gereedschap gaat inzetten.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39542
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 okt 2012 21:50

En nog erger: uitzagen...... Rotklus, maar werkt wel. Kostte mij wel een avondje tieren en zweten.....
Less is bore

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 03 okt 2012 14:23

rob74 schreef:Als dingen echt vastzitten, dan is ook dit nog een truck.

Beschouw de zadelpen als verloren. En klem de zadelpen in werkbank. Zorg dat de werkbank goed is verankerd aan de muur. Gebruik je frame als hefboom. Je kunt op deze manier heeeeel veeeel kracht zetten. En natuurlijk eerst kruipolie gebruiken en dingen verwarmen voordat jet het echt grove gereedschap gaat inzetten.
Je kunt op deze manier heel veel kracht zetten, misschien zelfs iets te veel. Enkele jaren geleden heb ik op deze manier de bovenbuis van een Merckx MX-leader gebroken. Geen aanrader dus!

Er zijn inderdaad betere varianten kruipolie dan WD40. In veel gevallen zal geen enkele kruipolie echter soelaas bieden. Als het om een stalen frame gaat en een aluminium zadelpen, dan zijn ze waarschijnlijk gecorrodeerd, met als resultaat een verbinding die supersterk is. Dit schijn je op te kunnen lossen door het op te lossen in zeer sterke (industriële) ammoniak.

Uitzagen kan inderdaad ook, maar is inderdaad een vreselijke k*%#%tklus.

Een vaste stuurpen losmaken is in veel gevallen de bout aan de bovenkant losdraaien en er vervolgens op slaan. Hierdoor zakt de wig onderin naar beneden. Daarna is het simpelweg een kwestie van veel kracht op het stuur zetten. Voor zadelpennen gaat dit echter niet op. Het is mij niet duidelijk wat verhitting zou uitrichten, aangezien aluminium verder uitzet dan staal. Sterk afkoelen helpt daarentegen wel, maar is niet zo makkelijk te realiseren.

Gebruikersavatar
henpaden
Forum-lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 02 mar 2010 03:15
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar henpaden 03 okt 2012 17:23

Volgens mij krijg je dingen door heet te stoken meestal los juist vanwege de verschillende uitzettingscoëfficiënten.
Deze is bij staal anders dan bij aluminium. Het aluminium verschuift ten opzichte van het metaal. Verbindingen door corrosie breken dan los.
Deze uitzetting of krimp-krachten zijn heel groot.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 03 okt 2012 23:23

Eerst je zadelpen met een paar ferme klappen in je zadelbuis slaan. Als daar beweging in komt, dan is de kans groot dat je je zadelpen er met wrikken ook uit krijgt. uiteraard wel voorbehandelen met kruipolie zoals hierboven genoemd
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 03 okt 2012 23:33

Rey953 schreef:
Je kunt op deze manier heel veel kracht zetten, misschien zelfs iets te veel. Enkele jaren geleden heb ik op deze manier de bovenbuis van een Merckx MX-leader gebroken. Geen aanrader dus!
Sorry als het wat gemeen overkomt, maar wat had ik op dat moment graag je gezicht gezien! :lol:

Doodzonde en dat verwacht je niet, maar ik zie het helemaal voor me... en zie er stiekem de humor wel een beetje van in.
Leuk voor YouTube!
FacebookS3RSSite

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 04 okt 2012 13:52

henpaden schreef:Volgens mij krijg je dingen door heet te stoken meestal los juist vanwege de verschillende uitzettingscoëfficiënten.
Deze is bij staal anders dan bij aluminium. Het aluminium verschuift ten opzichte van het metaal. Verbindingen door corrosie breken dan los.
Deze uitzetting of krimp-krachten zijn heel groot.
Probleem is alleen dat aluminium verder uitzet dan, dus er verschuift niet. De andere kant op zou wel kunnen, maar dan moet je het dus afkoelen. Stikstof iemand?

@Danny1407: inmiddels kan ik er ook wel om lachen, maar toen het gebeurde kon ik wel janken ;)

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 14 okt 2012 00:30

sonicboy007 schreef:Heb oude koersfiets gekocht en wou nu zadel wat hoger zetten, maar deze zit muurvast. Heb al wat wd-40 laten inwerken, maar blijft even vast zitten.

Welke trucs zou ik nog kunnen doen?
Ben benieuwd wat er verstaan wordt onder "oude koersfiets"... voor de éne persoon is dat een stalen frame, voor de ander een carbon frame van één jaar.... :D

En is de zadelpen aluminium of carbon?
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 14 okt 2012 08:16

Rey953 schreef:
henpaden schreef:Volgens mij krijg je dingen door heet te stoken meestal los juist vanwege de verschillende uitzettingscoëfficiënten.
Deze is bij staal anders dan bij aluminium. Het aluminium verschuift ten opzichte van het metaal. Verbindingen door corrosie breken dan los.
Deze uitzetting of krimp-krachten zijn heel groot.
Probleem is alleen dat aluminium verder uitzet dan, dus er verschuift niet. De andere kant op zou wel kunnen, maar dan moet je het dus afkoelen. Stikstof iemand?

@Danny1407: inmiddels kan ik er ook wel om lachen, maar toen het gebeurde kon ik wel janken ;)
CO2 maakt het ook flink kouder, een paar koelpads in de vriezer, je frame in de vriezer.
Laat je fantasie maar gaan ...
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

Plaats reactie