Alles over vakanties op én met de fiets

Vatternrundan 2013

JKdK
Forum-lid

JKdK 03 okt 2012 21:18

Ik heb me ingeschreven voor de Vätternrundan 2013. Een aantal jaren geleden een artikel in het blad 'Fiets' gelezen en nu dus ingeschreven. Naast de uitdaging lijkt het me een fantastisch evenement om mee te maken.

Zijn er nog meer forum leden die deze tocht gaan rijden? Wellicht een optie om te kijken of we samen voorbereidingen kunnen treffen.
Zijn er nog 'oud' deelnemers met tips of andere handige wetenswaardigheden? Alles is welkom

meer info op http://www.vatternrundan.se/Default.asp ... V&fwsite=2" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door JKdK op 06 okt 2012 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 04 okt 2012 19:13

Zie net dat je al te laat bent om in te schrijven als je dat nog niet had gedaan. Lange afstand zit al vol

alwarrior
Forum-lid

alwarrior 06 okt 2012 22:50

Ik heb de tocht vorig jaar gereden. En dat is me erg goed bevallen.
Mijn starttijd was 0.30 uur in de ochtend (net na middernacht dus). Bij Vätternrundan is het zo dat er in groepen van 50 fietsers gestart wordt. Elke twee minuten een groep. En als er dan ruim 20.000 deelnemers zijn, zijn er dus 400 startgroepen en duurt het starten 400 * 2 = 800 minuten. Oftewel iets van 13 uur. Het starten begint op vrijdagavond om 8 uur en loopt door tot zaterdag ochtend. De starttijd wordt uitgegeven naar volgorde van inschrijving (hoewel je dit jaar volgens mij ook een voorkeurstijd kon opgeven). Mijn starttijd van half één betekende dat het net donker was geworden. Hoewel: in die tijd van het jaar wordt het op die breedtegraad niet echt donker, behalve als het bewolkt weer is. Voor mij betekende dat met licht fietsen. Was een hele speciale ervaring om die enorme optocht van lichtjes te zien in de nacht. Om ca half drie begint het weer licht te worden. Er zijn voldoende stops onderweg, waar de organisatie een ruim aanbod heeft van eten en drinken (half vijf in de ochtend aan de aardappelpuree met Zweedse gehaktballen of zo).
Ik heb onderweg meerdere keren een groepje opgepikt waar ik dan een tijd mee opgetrokken ben. Overigens is het bij de lokalen een sport om een groep te vormen van gelijk gestemden/ gelijk getalenteerden en dan gezamelijk in te schrijven en samen rond te rijden, met als doel een bepaalde tijd te realiseren. Sub 10 en Sub 9 zijn populaire bezigheden (300 km in minder dan 10 resp 9 uur).
Het is vooral ook een hele gezellige ronde, waarbij men in de dorpen waar je door komt langs de weg gaat zitten met een vreugdevuur er bij of zo (zag onderweg iemand zijn oude tuinmeubilair opstoken). Er rijden ook allerlei types rond, ook op gewone stadsfietsen. Ik ben onderweg nog een Nederlands type tegengekomen: bakkersfiets, klompen en een enorme oranje pruik. Beetje carnavalesk dus. Wel heel gezellig.
Ik vond het geen zware ronde, maar je moet van tevoren wel je kilometers gemaakt hebben om je achterste af te harden en zo. Ik heb er uiteindelijk ruim 10 uur over gedaan (9.40 fietstijd). Het grootste deel is vlak/glooiend. Een paar stukken met wat meer op en neer. Voor veel mensen vallen de laatste 30 km tegen, want dan zijn er veel kleine heuveltjes: 10 tot 30 m hoogteverschil; steil en de één na de ander.
Nog een paar wetenswaardigheden:
- De snelste groep is rondgegaan in 6.50 (45 km/h plus kruissnelheid).
- Ik heb overnacht in een grote sporthal, op een luchtbed met slaapzak. Dat is prima bevallen; omdat het een sporthal is zijn er in de hal douches. Een soort overdekt camperen. Kostte net zoveel als de camping als ik me goed herinner.
-Tegenover de sporthal was een school en daar werd op vrijdagavond een prima betaalbare pastamaaltijd geserveerd.
- Na de tocht moet je verplicht eerst 6 uur rusten (er zijn in het verleden hele nare ongelukken gebeurd met autobestuurders die in slaap vielen en op een groep fietsers inreden)

JKdK
Forum-lid

JKdK 08 okt 2012 21:26

Hallo alwarrior,

Bedankt voor je info.
Goed om te weten dat er in het laatste stuk nog wat heuveltjes zitten. Beetje energie overhouden dus.
Mijn starttijd is om 5:30 uur 's morgens. Ik zal dus niet in het donker rijden (of ik moet er erg lang over gaan doen).

Heb je nog tips wat je onderweg wel of niet mee moet nemen?

Bedankt alvast

alwarrior
Forum-lid

alwarrior 14 okt 2012 21:38

Tjsa, eigenlijk die dingen die je ook voor een langere tocht in NL meeneemt (reepje, gelletje, regenjack etc.). Hangt ook van het weer af natuurlijk (bij regen meer binnenbandjes mee). Ik had van alles eigenlijk iets teveel bij me (eten; kleding), maar het zat niet in de weg. Wel het eerste stuk aan de oostkant iets op reserve gereden. Aan de westkant kwam ik in een leuke groep terecht (lees: ging iets harder dan ik gepland had), maar liep ik ook voor op het het beste schema waar ik op had durven hopen en dat geeft natuurlijk bergen moraal.

Plaats reactie