Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

raceband met enig profiel ?

tjeerdjo
Forum-lid

tjeerdjo 24 aug 2010 22:26

Hallo,
Na een paar jaar alleen op de MTB te hebben gereden sinds kort ook op de racefiets gestapt. Nou zit ik momenteel in Oostenrijk waar je veel mooie maar qua wegdek niet altijd even goede bergweggetjes hebt. Ook een schotterpaadje tussendoor kan voorkomen. Zijn er überhaupt racebanden die enig profiel bevatten voor dit soort omstandigheden ? bandenmaat is 700x23c.
Groet,
Tjeerd.

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 24 aug 2010 23:16

Als je echt met profiel wilt rijden, en er nut van wilt hebben, zou je kunnen overwegen om wat bredere banden op je wielen te leggen. Bij maat 23mm heeft profiel geen nut.

aapje
Forum-lid

Gebruikersavatar aapje 24 aug 2010 23:25

Nee. Bandjes van 23mm zijn te smal om profiel erop te hebben dat ook daadwerkelijk enig nut heeft. De hoge druk maakt het ook onmogelijk voor noppen om zich om oneffenheden heen te buigen (om dat mogelijk te maken wordt er bij de MTB met vrij lage bandendruk gereden).

Een raceband met profiel is als een formule 1 auto met caravan. Je hebt hem verpest voor op het circuit en ermee op vakantie gaat ook niet goed.

Als je een compromis wilt tussen race en MTB moet je richting 30-40mm bandjes gaan. Bijvoorbeeld de Schwalbe CX Pro HS 269. Zo'n band past over het algemeen niet in een raceframe, maar wel in een cyclocross frame of ATB.

depoldertoerist
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 25 aug 2010 00:15

Ik had op mijn vorige Woonwerk hybride 28mm conti contact. bandjes die prima om je racewielen passen en een heel behoorlijk maar netjes uitziend profiel hebben, de banden zien er ook niet erg "dik" uit het blijft allemaal best sportief op het profiel na dan.

Nu heb ik Continental sportcontact en die hebben iets van profiel, maar ik weet wel dat van de winter er zonder meer weer de gewone continental contact opgaan. Van de week regende het hier pijpenstelen en de manier waarop de gewone contact het water afvoert was me al eens eerder in positieve zin opgevallen. Zeker nu ik zag wat de sportcontact doet.

Afbeelding
ETRTO dimension color weight rec. inflation, psi max. inflation, psi
28-622 700 x 28C black Reflex 500 80 102

Ik denk dat dit een band is die wel aan jouw verwachtingen voldoet.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 25 aug 2010 02:29

En......28 mm past ook op gangbare racewielsets.
Je zou overigens ook Continental Gatorskins (28mm) kunnen overwegen. Ik neem niet aan dat je ermee "offroad" wil gaan. Het profiel is voor slecht weer voldoende, en van die onverharde wegen kunnen ze ook prima aan Voordeel is dat ze op de weg weer lekkerder rijden (ik heb er op natte kasseien mee gefietst. Geen problemen). Bij mindere omstandigheden zet je er wat minder druk op, en dan heb je voldoende grip.

[IMG=http://img265.imageshack.us/img265/8486 ... llwidt.jpg][/IMG]

Uploaded with ImageShack.us

tjeerdjo
Forum-lid

tjeerdjo 27 aug 2010 00:18

oké dank voor de tips ! Ik denk dat het wat lastig gaat worden die banden hier ergens te vinden maar handig te weten voor een volgende gelegenheid. Domme vraag misschien maar die conti contact's zijn draadbanden heb ik gezien; kan dat gewoon op elke racevelg ?

aapje
Forum-lid

Gebruikersavatar aapje 27 aug 2010 11:50

tjeerdjo schreef:Domme vraag misschien maar die conti contact's zijn draadbanden heb ik gezien; kan dat gewoon op elke racevelg ?

Er zijn twee soorten racevelgen, voor tubes en voor draadbanden. De overgrote meerderheid van recreatieve renners rijdt met draadbanden. Als jij daar niet mee zou rijden, zou je het wel weten ;)

Je moet wel opletten dat de breedte van de band past bij de breedte van de velg en vooral ook bij de ruimte die beschikbaar is. Te brede banden kunnen tegen de remmen, de vork of het frame aanschuren.

Plaats reactie