Conus vervangen
Onderwerp zegt het al: conus vervangen. Nu weet ik dat het een precisie werkje is om de naaf weer goed dicht te schroeven maar het is mij niet gelukt. "Een beetje speling mag" wordt gezegd maar als ik een heeeeeeel klein beetje speling hou dan kan ik mijn wiel toch wel heel goed bewegen en is de speling te groot. Als ik geen speling over laat dan zit de naaf toch echt te strak en kan ik hem moeilijk met de hand ronddraaien. Heeft iemand een tipje? Het is een FH-5700 naaf.
Koga Kimera Alloy 6069 Ultegra
Het enige dat ik verwisseld zou kunnen hebben is het smalle ringetje met het brede ringetje te zien op nummer 8. Speling zit ook aan die kant.
Is nummer 12 ook te verwijderen zodat ik het binneste goed kan schoon krijgen van het oude vet?
Is nummer 12 ook te verwijderen zodat ik het binneste goed kan schoon krijgen van het oude vet?
Koga Kimera Alloy 6069 Ultegra
Paar opmerkingen.rbos schreef:Het enige dat ik verwisseld zou kunnen hebben is het smalle ringetje met het brede ringetje te zien op nummer 8. Speling zit ook aan die kant.
Is nummer 12 ook te verwijderen zodat ik het binneste goed kan schoon krijgen van het oude vet?
-Vergeet niet dat nieuw stevig vet i.c.m dubbele afdichtingen ook extra weerstand geeft. Als je er een tijdje mee fietst wordt het overtollige nieuwe vet wat weg geperst en wordt de weerstand weer minder.
-Nummer 12 is prima te verwijderen. Let er op dat je deze afdichting weer goed stevig terugplaatst anders krijg je de naaf niet goed afgesteld. Als deze afdichting scheef of niet ver genoeg in de body zit kan dit ook voor extra weerstand zorgen door contact met de afdichting bij de conus.
-Soms moet je het gewoon nog 10 keer proberen om precies de juiste balans te vinden tussen lichtlopend en zonder speling. Vergeet hierbij niet het eerste genoemde punt.
-Bij twijfel zou ik toch kiezen voor dat heeeeeel kleine beetje speling. Trek je niet gewoon de velg wat heen en weer tussen de blokjes ipv dat het echt speling op de lagers betreft ? Bij de meeste wielen is dat namelijk vrij normaal als je een beetje kracht zet.
Ah, ok. Dus dat verklaart de weerstand wellicht ook. Ik heb het inderdaad goed ingevet met Shimano lagervet.jsparie schreef:-Vergeet niet dat nieuw stevig vet i.c.m dubbele afdichtingen ook extra weerstand geeft. Als je er een tijdje mee fietst wordt het overtollige nieuwe vet wat weg geperst en wordt de weerstand weer minder.
Deze speling komt heel duidelijk uit de naaf. Fietsend met een beetje speling lijkt mij niet echt lekker dus ik ga stoeien totdat ik het voor elkaar heb.jsparie schreef:-Bij twijfel zou ik toch kiezen voor dat heeeeeel kleine beetje speling. Trek je niet gewoon de velg wat heen en weer tussen de blokjes ipv dat het echt speling op de lagers betreft ? Bij de meeste wielen is dat namelijk vrij normaal als je een beetje kracht zet.
Koga Kimera Alloy 6069 Ultegra
Zonder speling kan niets lopen.
Bij te vast aandraaien, draai je zo je lagers in de soep.
En als je de boel heel stevig hebt ingevet, dan loopt de boel zwaar, maar zoals gezegd komt dat vanzelf goed.
Bedenk ook dat lagers in moeten lopen op de cup.
Ingelopen lagers lopen altijd mooier.
Trek daar ca. 500 tot 1000 km voor uit.
Het verschil in radius tussen cup en conus kan aanvoelen als speling; dit is het niet!
Zie ook de volgende uitleg:
http://www.bikeboosting.nl/index.php?tcc" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij te vast aandraaien, draai je zo je lagers in de soep.
En als je de boel heel stevig hebt ingevet, dan loopt de boel zwaar, maar zoals gezegd komt dat vanzelf goed.
Bedenk ook dat lagers in moeten lopen op de cup.
Ingelopen lagers lopen altijd mooier.
Trek daar ca. 500 tot 1000 km voor uit.
Het verschil in radius tussen cup en conus kan aanvoelen als speling; dit is het niet!
Zie ook de volgende uitleg:
http://www.bikeboosting.nl/index.php?tcc" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik krijg het dus niet voor elkaar en ik wil even verifiëren: de speling mag neem ik aan van links naar rechts zijn en niet van boven naar beneden als je wiel rechtop staat?
Als ik de as (nummer 7) door de wielnaaf steek dan kan ik het niet bewegen aan de cassette kant maar wel heel duidelijk aan de andere kant. Mijn speling zit niet van links naar rechts. Is er dan meer stuk want ik mis toch echt geen onderdelen.
Als ik de as (nummer 7) door de wielnaaf steek dan kan ik het niet bewegen aan de cassette kant maar wel heel duidelijk aan de andere kant. Mijn speling zit niet van links naar rechts. Is er dan meer stuk want ik mis toch echt geen onderdelen.
Koga Kimera Alloy 6069 Ultegra
Blijft moeilijk zo van een afstandje in te schatten. Maar als het echt minimaal is en je voelt het slechts aan een kant zou ik me er niet al te veel zorgen over maken. Zie het verhaal van Loos over radius. Wellicht is de conus aan een kant net wat preciezer vormgegeven dan aan de andere kant. Als je geen zijdelingse speling voelt kan het normaal gesproken niet om echt veel speling gaan. Als het zo minimaal is zou gewoon maar eens proberen ermee te gaan fietsen.
Gewoon dat beetje speling laten zitten. Zeker als je de as niet zijdelings kunt bewegen geeft dat niets. Sterker nog dat heeeel kleine beetje speling is juist aan te raden. Dan is het precies goed en trek je dat laaste beetje speling er waarschijnlijk wel uit als je de snelspanner vast zet. Zonder dat beetje speling zit hij waarschijnlijk gewoon net te strak. Als het zo weinig is als je aangeeft is het in ieder geval niets om je zorgen over te maken.