Beste wielerkenners,
Ik heb een vraag, waarop ik het antwoord niet zo snel kan vinden. Hoe hoort het eigenlijk?
1. Staan je wielen nu recht in het frame doordat je je snelspanners zo strak mogelijk aantrekt als je je wiel rechtgezet hebt?
2. Of staan je wielen recht in het frame doordat je achterpatten en je voorvoork recht zijn. Dan leunen de wielen gewoon in de achterpatten of voorvork en dienen de snelspanners er voor om je wiel niet uit je frame te laten vallen bij een bobbel in de weg.
Ik heb inderdaad het probleem dat ik mijn achterwiel van mijn tweedehands cyclocrosser wel recht kan zetten als ik daarna de snelspanner heel strak sluit. Maar als ik dan ergens weer lomp hard moet aanzetten, dan trek ik vaak mijn achterwiel toch weer scheef. Ik begrijp dat ik wellicht het probleem oplos als ik nieuwe snelspanners koop met meer grip op het frame, maar ik vroeg mij af of dat nu een lapmiddel is, of dat dit ook echt is waar snelspanners voor ontworpen zijn.
Groeten!
Achterwiel trekt scheef
Stelling 2 is juist. Nieuwe snelspanners lijkt mij hier het devies, zo duur zijn ze niet. Je zou er misschien een paar tandveerringetjes tussen kunnen zetten maar een echte oplossing is dit niet.
Edit: Als je je snelspanner vastzet als het wiel op de grond staat moet het goed recht komen te staan.
Edit: Als je je snelspanner vastzet als het wiel op de grond staat moet het goed recht komen te staan.
Campagnolo Ultra Dork
Ten eerste bedankt voor je reactie, maar ik weet nu toch niet zeker wat je bedoelt: Je zegt dat stelling 2 juist is. Dus dat je achterpatten bepalen hoe recht je wiel staat en niet je snelspanners. Vervolgens raad je mij aan om nieuwe snelspanners te kopen. Dat is dan toch alleen een lapmiddel?Ernie C. schreef:Stelling 2 is juist. Nieuwe snelspanners lijkt mij hier het devies, zo duur zijn ze niet. Je zou er misschien een paar tandveerringetjes tussen kunnen zetten maar een echte oplossing is dit niet.
Nu lees ik ook je toevoeging. Het probleem bij mij is dus dat dit niet het geval is. Als mijn wiel op de grond staat met de snelspanner open, dan staat het niet recht in het frame. Ik kan het wiel dan recht duwen (door bijvoorbeeld de rem dicht te knijpen). Als ik op dat moment ook mijn snelspanner sluit, dan blijft het wiel ook wel recht staan..... Totdat ik op mijn fiets ga rijden en over wat heuveltjes en bobbels stuiter. Dan schiet het wiel vaak weer scheef.Ernie C. schreef:Edit: Als je je snelspanner vastzet als het wiel op de grond staat moet het goed recht komen te staan.
Volgens mij zou het de bedoeling moeten zijn dat als je wielen vast zet deze dan ook recht in het frame komen te staan.
Maar in de praktijk is dit zelden het geval. Althans in mijn ervaring.
Ik stel de wielen een beetje bij als ze niet 100 procent recht staan. Als de velg zowel aan de ene als aan de andere kant evenwijdig ten opzichte van de vork staat zet ik het zaakje met de snelspanner vast. Een milimetertje correctie en dat veranderd dan niet meer door het rijden.
Maar in de praktijk is dit zelden het geval. Althans in mijn ervaring.
Ik stel de wielen een beetje bij als ze niet 100 procent recht staan. Als de velg zowel aan de ene als aan de andere kant evenwijdig ten opzichte van de vork staat zet ik het zaakje met de snelspanner vast. Een milimetertje correctie en dat veranderd dan niet meer door het rijden.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb je een oude fiets met horizontale padden? Dan kan het wel zo zijn dat je het wiel zelf recht in het frame moet houden voordat je het vastzet met de snelspanner. Het wiel kan er dan ook altijd voor uit schieten als de snelspanner niet goed klemt.
Campagnolo Ultra Dork