Beste iedereen,
Ik heb een vraagje,
geen idee of deze al eerder gesteld is op het forum maar de zoekmachine vond niets relevant:
Graag wil ik mijn instapmodel voorvork (Suntour XCT) vervangen door een iets beter model (Suntour Epicon).
Er echter een verschil in veerweg, 80mm voor de XCT en 100mm of 120mm voor de Epicon.
Nou weet ik dat dit de positie / geometrie van mijn mtb gaat veranderen,
meer veerweg zal ervoor zorgen dat je mb meer achterover / hoger komt te staan, toch?
Valt dit dan op te lossen door spacers te verwijderen?
Of helpt dit niet, ook met betrekking voor het stuurgedrag.
Bij voorbaat dank!
'Geometrie' verandering bij andere voorvork
-
- Forum-lid
- daniel1975
- Forum-lid HC
Nee, de fiets wordt luier/stabieler.
Het gaat niet zozeer om de veerweg, maar om de inbouwhoogte. Dus de afstand as-onderkant balhoofdbuis. Waarom niet een 2e hands fox f80 zoeken bijvoorbeeld? Dan heb je een topvork die prima binnen de geometrie van je fiets past.
Het gaat niet zozeer om de veerweg, maar om de inbouwhoogte. Dus de afstand as-onderkant balhoofdbuis. Waarom niet een 2e hands fox f80 zoeken bijvoorbeeld? Dan heb je een topvork die prima binnen de geometrie van je fiets past.
Less is bore
-
- Forum-lid
Hoi Daniel,
Ik zoek al een tijdje om een geschikte 80mm vork, ook om een fox f80.
Punt is dat deze ook vrij prijzig zijn, op marktplaats kosten 2 hands Fox vorken nog steeds >€200,-
Daarboven op komt dan nog dat deze nog nagekeken moeten worden en vaak gereviseerd.
De suntour epicon leek mij een mooie aanbieding, normaal zijn deze ook duurder.
https://www.bike-components.de/products ... abel-.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is echter een verschil van 40mm, dat maakt mijn fiets dus 'luier'? Bedoel je hiermee ook minder wendbaar / racy?
Ik zoek al een tijdje om een geschikte 80mm vork, ook om een fox f80.
Punt is dat deze ook vrij prijzig zijn, op marktplaats kosten 2 hands Fox vorken nog steeds >€200,-
Daarboven op komt dan nog dat deze nog nagekeken moeten worden en vaak gereviseerd.
De suntour epicon leek mij een mooie aanbieding, normaal zijn deze ook duurder.
https://www.bike-components.de/products ... abel-.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is echter een verschil van 40mm, dat maakt mijn fiets dus 'luier'? Bedoel je hiermee ook minder wendbaar / racy?
Ik weet niet wat voor een fiets je hebt, maar 40mm is best veel... Inderdaad gaat het om de inbouwhoogte, maar met 40mm meer veerweg zal hij zeker een stuk hoger komen te staan aan de voorkant. Of het dan nog lekker klimt, en je fiets niet te traag wordt (indien je met een smal stuur rijdt). Zelf rijd ik overigens een 120mm vork in een 100mm frame, wat op zich wel lekker rijdt (anders rijdt het wel...). Hij is iets luier, maar met mijn 69cm stuur heb ik daar op zich niet zo heel veel last van... Eigenlijk alleen met superlange klims zit me die geometrie wat in de weg, maar echt problemen geeft het ook niet bij mij... Maar het hoort niet in mijn frame... Hoewel er tegenwoordig hardtail frames zijn die je 100mm tot 140mm kunt rijden, denk ik niet dat met jouw 80mm frame een 120mm vork is aan te raden... 120mm Rock Shox en Fox vorken kun je meestal wel terugbouwen naar 100mm. Maar indien je dat niet zelf kunt, kost het laten doen alsnog extra geld...
Een te lange vork kan wel problemen geven bij garantie van je frame.
Verder denk ik niet dat je wielen een 15mm steekas naaf hebben, welke die Suntour vork bij Bike Components wel is...
Een te lange vork kan wel problemen geven bij garantie van je frame.
Verder denk ik niet dat je wielen een 15mm steekas naaf hebben, welke die Suntour vork bij Bike Components wel is...
Laatst gewijzigd door Suntoro op 23 okt 2012 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
De inbouwhoogte zal ook met ca. 40mm toenemen (zou iets minder kunnen zijn, afhankelijk van constructieve verschillen tussen oude en nieuwe vork). Daardoor zal de balhoofdhoek en de zithoek kleiner worden. Afhankelijk van de maat frame zal dit tussen 1,5º tot 2,0º bedragen, hetgeen je echt niet zult willen. Bij kleine frames is het effect op de geometrie groter dan bij grote frames. Spacers spelen hierin geen enkele rol. Zie reactie van Daniel.
-
- Forum-lid
Bedankt allemaal voor de reacties.
Van 80mm naar 100mm of van 100mm naar 120mm hoeft dus niet voor veel problemen te zorgen, op het rijgedrag na.
Van 80mm naar 120mm wel tenzij ik de vork naar 100mm kan terugbrengen.
Maar ik heb even gecontroleerd en inderdaad gaat de 15mm naaf het volgende probleem zijn!
Dus toch maar weer verder zoeken naar een goede 80mm vork.
Als iemand nog iets leuks tegenkomt, laat het me alsjeblieft even weten
Van 80mm naar 100mm of van 100mm naar 120mm hoeft dus niet voor veel problemen te zorgen, op het rijgedrag na.
Van 80mm naar 120mm wel tenzij ik de vork naar 100mm kan terugbrengen.
Maar ik heb even gecontroleerd en inderdaad gaat de 15mm naaf het volgende probleem zijn!
Dus toch maar weer verder zoeken naar een goede 80mm vork.
Als iemand nog iets leuks tegenkomt, laat het me alsjeblieft even weten
-
- Forum-lid
Een slotje op dit forum gooien of openhouden voor andere mensen (die vragen hebben over de gevolgen van het vervangen door een bepaalde voorvork?)
Ik zou gewoon naar een 100mm gaan zoeken dan... Misschien 2e hands voor een Rock Shox Reba, SID of een Fox. 80mm vorken worden steeds schaarser en 100mm vorken worden er in overvloed aangeboden.... Die 20mm teveel hoeft niet perse een erg groot probleem te zijn...
Maar je kan natuurlijk ook voor een nieuwe SR Suntour gaan, want 2e hands moet je maar geloven wat de verkoper zegt en wanneer er onderhoud is gepleegd...
http://www.cnc-bike.de/product_info.php ... ts_id=5453
http://www.biqq.nl/shop/artikel/200399/ ... tAodDxoAyA... Al heb je alleen wat aan die 100mm.
Maar je kan natuurlijk ook voor een nieuwe SR Suntour gaan, want 2e hands moet je maar geloven wat de verkoper zegt en wanneer er onderhoud is gepleegd...
http://www.cnc-bike.de/product_info.php ... ts_id=5453
http://www.biqq.nl/shop/artikel/200399/ ... tAodDxoAyA... Al heb je alleen wat aan die 100mm.
Misschien een keertje hier kijken.... http://www.mountainbike.nl/forum/viewforum.php?f=20. Worden regelmatig vorken aangeboden...rutiefrutie schreef:Als iemand nog iets leuks tegenkomt, laat het me alsjeblieft even weten
-
- Forum-lid
@ Suntoro, Dank voor alle linkjes en tips!
Ik vind het idd lastig om voor een tweede hands te kiezen, je weet niet wat er allemaal met de vork is gebeurd etc.
Ook is de vorkbuis vaak te kort, ik heb namelijk zo'n 22 cm nodig, veel zijn helaas onder de 20 cm.
Trouwens vind ik zelf dat mijn mtb al een redelijke 'rechtop' positie heeft en kort stuur, dus de quest naar de 80mm zal ik voortzetten
Maar ja, zal het mountainbike forum even goed in de gaten houden!
Bedankt iedereen
Ik vind het idd lastig om voor een tweede hands te kiezen, je weet niet wat er allemaal met de vork is gebeurd etc.
Ook is de vorkbuis vaak te kort, ik heb namelijk zo'n 22 cm nodig, veel zijn helaas onder de 20 cm.
Trouwens vind ik zelf dat mijn mtb al een redelijke 'rechtop' positie heeft en kort stuur, dus de quest naar de 80mm zal ik voortzetten
Maar ja, zal het mountainbike forum even goed in de gaten houden!
Bedankt iedereen