Nieuwe 2013 klimfiets...
Hallo,
Momenteel rij ik een Pinarello FP Quattro Ultegra (triple).
Heb deze een 2-tal jaar geleden aangeschaft, en ben hier nog altijd heel erg tevreden over.
Toch heb ik besloten om een nieuwe racefiets aan te schaffen. Reden is vnl dat we met de club zullen gaan trainen om tijdens de zomer van 2014 de Stelvio te beklimmen.
Ik ga dus op zoek naar een fiets een fiets die ontwikkeld is voor dit soort werk, maar die me toch nog voldoende aangename ogenblikken biedt hier in de lage landen. Per jaar leg ik ong 4.000 km af, en neem af en toe deel aan cyclo's. Ik woon in BE in de buurt van Leuven, en kom op mijn trainingtochtjes heel wat locale (korte) hellingen tegen. Ook gaan we enkele malen per jaar richting de Ardennen.
Het budget dat ik wens te spenderen ligt rond 4.000 Euro.
Bij het bekijken van het grote aanbod op de markt viel mijn oog op volgende fietsen:
- Specialized Tarmac SL4
- Canyon Ultimate CF SLX
Een Ridley Helium zou ook perfect in dit rijtje kunnen passen, maar ik vrees dat ik om een of andere reden iets minder gecharmeerd ben door zijn looks.
Ook zag ik de foto's van de nieuwe Cervelo R3. Zeker niet mis op foto. Info over gewicht vind ik echter niet terug op de website van Cervelo. Slecht voorteken?
Binnenkort zal ik proberen om de Tarmac een proef te rijden. Dit zou moeten kunnen in een winkel bij mij in de buurt. Deze shop owner vertelde me overigens dat de Venge wellicht een betere optie zou zijn. Qua comfort steekt hij boven de Tarmac uit, en zou zeker voldoende stijf zijn voor het beoogde klimwerk. Ben niet zeker of dit ook zo is. Ik zou de Venge dus ook kunnen testen, maar het lijkt me toch dat ik best van de aero fietsen nog even weg blijf.
Zijn er misschien ook nog andere opties die ik moet overwegen (binnen dit budget)?
Cannondale komt zeer goed uit de DE tests.
Naar groep toe; ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben van mijn huidige Ultegra triple groep. Ander volwaardig alternatief lijkt me Sram Red. Lichter, mogelijkheid om 32-30 te rijden, maar wel direct stuk duurder.
Ik kijk met heel veel belangstelling uit naar jullie reacties !
alvast dank hiervoor.
B70
ps/
ben 1,82m groot en weeg 82kg
Momenteel rij ik een Pinarello FP Quattro Ultegra (triple).
Heb deze een 2-tal jaar geleden aangeschaft, en ben hier nog altijd heel erg tevreden over.
Toch heb ik besloten om een nieuwe racefiets aan te schaffen. Reden is vnl dat we met de club zullen gaan trainen om tijdens de zomer van 2014 de Stelvio te beklimmen.
Ik ga dus op zoek naar een fiets een fiets die ontwikkeld is voor dit soort werk, maar die me toch nog voldoende aangename ogenblikken biedt hier in de lage landen. Per jaar leg ik ong 4.000 km af, en neem af en toe deel aan cyclo's. Ik woon in BE in de buurt van Leuven, en kom op mijn trainingtochtjes heel wat locale (korte) hellingen tegen. Ook gaan we enkele malen per jaar richting de Ardennen.
Het budget dat ik wens te spenderen ligt rond 4.000 Euro.
Bij het bekijken van het grote aanbod op de markt viel mijn oog op volgende fietsen:
- Specialized Tarmac SL4
- Canyon Ultimate CF SLX
Een Ridley Helium zou ook perfect in dit rijtje kunnen passen, maar ik vrees dat ik om een of andere reden iets minder gecharmeerd ben door zijn looks.
Ook zag ik de foto's van de nieuwe Cervelo R3. Zeker niet mis op foto. Info over gewicht vind ik echter niet terug op de website van Cervelo. Slecht voorteken?
Binnenkort zal ik proberen om de Tarmac een proef te rijden. Dit zou moeten kunnen in een winkel bij mij in de buurt. Deze shop owner vertelde me overigens dat de Venge wellicht een betere optie zou zijn. Qua comfort steekt hij boven de Tarmac uit, en zou zeker voldoende stijf zijn voor het beoogde klimwerk. Ben niet zeker of dit ook zo is. Ik zou de Venge dus ook kunnen testen, maar het lijkt me toch dat ik best van de aero fietsen nog even weg blijf.
Zijn er misschien ook nog andere opties die ik moet overwegen (binnen dit budget)?
Cannondale komt zeer goed uit de DE tests.
Naar groep toe; ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben van mijn huidige Ultegra triple groep. Ander volwaardig alternatief lijkt me Sram Red. Lichter, mogelijkheid om 32-30 te rijden, maar wel direct stuk duurder.
Ik kijk met heel veel belangstelling uit naar jullie reacties !
alvast dank hiervoor.
B70
ps/
ben 1,82m groot en weeg 82kg
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40007
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik kan je maar 1 advies geven: ga testrijden!!! Van een Quattro naar een van de door jou genoemde fietsen is een hele forse stap. Die bevalt niet iedereen even goed.
Less is bore
heb vorig weekend zelf test gereden op op een Tarmac en een Venge. De Venge is duidelijk de comfortabelste van deze 2. Heb getest in Holten, dus wat kleine klimmetjes mee gepakt en daar vond ik de Tarmac echt beter. Je voelt veel meer dat iedere klap raak is. Tarmac is daarentegen wel meer de stuiterbak van deze twee. Over de andere fietsen kan ik niet oordelen. Dus sluit me aan bij daniel; testrijden.bike70 schreef: Binnenkort zal ik proberen om de Tarmac een proef te rijden. Dit zou moeten kunnen in een winkel bij mij in de buurt. Deze shop owner vertelde me overigens dat de Venge wellicht een betere optie zou zijn. Qua comfort steekt hij boven de Tarmac uit, en zou zeker voldoende stijf zijn voor het beoogde klimwerk. Ben niet zeker of dit ook zo is. Ik zou de Venge dus ook kunnen testen, maar het lijkt me toch dat ik best van de aero fietsen nog even weg blijf.
Ook door getest met de nieuwe SRAM Red. Ik vond hem heerlijk direct schakelen (tov mijn huidige ultegra 2011 veel directer). Let wel op dat je dan de wifli uitvoering neemt van de achterderrie, deze kan standaard maar tot 28 (en de wifli tot 30). Als je dan toch voor de SRAM technologie wil kiezen zou je ook voor de Force groep kunnen kiezen (vergelijkbaar met Ultegra volgens mij). In ieder geval succes met je koop beslissing!
Waarom de Venge volgens jou dealer een betere optie zou zijn snap ik niet helemaal aangezien dit de sprinters fiets van Specialized is.
Mijn voorkeur zou dan uitgaan naar de Tarmac.
Scott met Sram of Campa weegt volgens mij ook al bijna niets meer.
Met jou gestelde budget kun je overwegen ergens een (bijna overjarig) 2012 frame op de kop te tikken. Als je deze op bouwt met Sram red of Campa (Super) record Heb je volgens mij een erg leuke klimfiets.
p.s.
Ik heb niet bepaald een klimmersfiguur, maar heb op mijn FP Quattro met een compact (34/28) de Stelvio probleemloos beklommen.
Suc6
Mijn voorkeur zou dan uitgaan naar de Tarmac.
Scott met Sram of Campa weegt volgens mij ook al bijna niets meer.
Met jou gestelde budget kun je overwegen ergens een (bijna overjarig) 2012 frame op de kop te tikken. Als je deze op bouwt met Sram red of Campa (Super) record Heb je volgens mij een erg leuke klimfiets.
p.s.
Ik heb niet bepaald een klimmersfiguur, maar heb op mijn FP Quattro met een compact (34/28) de Stelvio probleemloos beklommen.
Suc6
Als je te vroeg juicht, heb je in ieder geval lol gehad.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40007
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Blij dat jij het zegt: ik ben het er roerend mee eens, maar schijn het niet hardop te mogen zeggen.wpigge schreef:Tarmac is daarentegen wel meer de stuiterbak van deze twee.!
Less is bore
Waarom zou je dat niet mogen zeggen? Ik vond dat juist wel wat hebben. Op asfalt vond ik het overigens meevallen, op klinkers voel je echt ieder steentje. Maar vond dat niet opwegen tegen het gevoel wat je krijgt als je aanzet, ook berg op (alleen dus niet getest op langere klimmen).daniel1975 schreef: Blij dat jij het zegt: ik ben het er roerend mee eens, maar schijn het niet hardop te mogen zeggen.
Bedankt al voor de snelle reacties tot nu.
Ik ben benieuwd naar de aanpassing van een Quattro naar een Tarmac of dergelijke. Trouwens, het lijkt me dat de Quattro een erg onderschatte fiets is. Veel waarde voor geld. Maar zoals gezegd, ik zoek het nu een niveautje hoger.
Het argument dat de Specialized dealer aanbracht was dat de Venge comfortabeler zou rijden. Iets wat je op zich niet zou verwachten van een sprintersfiets (vb zoals onderscheid Ridley Noah vs Ridley Helium).
Zal ook eens kijken naar einde 2012 reeksen. Ik merkte dat Salden momenteel de Wilier Cento1 met een flinke korting aanbiedt. Al leek het me wel dat je hierop erg diep zit. Ik zou toch graag bij de geometrie van mijn huidige Pinarello willen blijven.
Ik ben benieuwd naar de aanpassing van een Quattro naar een Tarmac of dergelijke. Trouwens, het lijkt me dat de Quattro een erg onderschatte fiets is. Veel waarde voor geld. Maar zoals gezegd, ik zoek het nu een niveautje hoger.
Het argument dat de Specialized dealer aanbracht was dat de Venge comfortabeler zou rijden. Iets wat je op zich niet zou verwachten van een sprintersfiets (vb zoals onderscheid Ridley Noah vs Ridley Helium).
Zal ook eens kijken naar einde 2012 reeksen. Ik merkte dat Salden momenteel de Wilier Cento1 met een flinke korting aanbiedt. Al leek het me wel dat je hierop erg diep zit. Ik zou toch graag bij de geometrie van mijn huidige Pinarello willen blijven.
Waarom eigenlijk een niveautje hoger? Zo'n Quattro met een triple groep lijkt me een prima fiets om de Stelvio mee op te harken en zo te lezen bevalt ie nog prima.bike70 schreef:Trouwens, het lijkt me dat de Quattro een erg onderschatte fiets is. Veel waarde voor geld. Maar zoals gezegd, ik zoek het nu een niveautje hoger.
Of je nou met een fiets van 7 kg of eentje van 8,5 omhoog rijdt maakt echt geen groot verschil qua tijd (scheelt misschien een minuut op z'n stelvio). Belangrijker is dat je er goed en comfortabel op zit.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40007
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
@wpigge: het is echt niet zo dat een tarmac echt sneller accelereert dan bijv een SuperSix, Dogma, Venge of welke topfiets dan ook. Dat is hooguit beleving. Dan zou er namelijk wel heeeeeeel veel energie in die frames verloren gaan.
Less is bore
@_pfw_
Altijd goede vraag waarom je een fiets vervangt.
Denk dat er bij mij zowel emotionele als rationele argumenten spelen.
Immers, 40e verjaardag komt eraan, en ik vond dit wel een goede reden om mezelf eens een cadeautje te gunnen
Anderszijds denk ik er al langer aan om een 2e fiets bij te nemen als ik hier echt een voordeel bij zou hebben. Vb betere klimfiets in functie van Stelvio en andere, reservefiets bij regen,
groet,
B70
Altijd goede vraag waarom je een fiets vervangt.
Denk dat er bij mij zowel emotionele als rationele argumenten spelen.
Immers, 40e verjaardag komt eraan, en ik vond dit wel een goede reden om mezelf eens een cadeautje te gunnen
Anderszijds denk ik er al langer aan om een 2e fiets bij te nemen als ik hier echt een voordeel bij zou hebben. Vb betere klimfiets in functie van Stelvio en andere, reservefiets bij regen,
groet,
B70
-
- Forum-lid
- Berichten: 1791
- Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20
Ik zeg; je hebt nooit teveel fietsen! Hulde!
Die Stelvio kom je ook wel op met je FP Quattro met triple... Althans, als het daar niet mee lukt dan zal het met een andere ook niet snel lukken… Als je een nieuwe fiets wil, hoef je er toch niet gekunsteld een "reden" voor te zoeken?bike70 schreef: Momenteel rij ik een Pinarello FP Quattro Ultegra (triple). Heb deze een 2-tal jaar geleden aangeschaft, en ben hier nog altijd heel erg tevreden over.
Toch heb ik besloten om een nieuwe racefiets aan te schaffen. Reden is vnl dat we met de club zullen gaan trainen om tijdens de zomer van 2014 de Stelvio te beklimmen.
Dat kan toch niet echt een rationele reden worden genoemd? Zie hierboven… volgens mij is alles in deze een emotionele reden en probeer je het voor jezelf te verdedigen of goed te praten.bike70 schreef:@_pfw_
Altijd goede vraag waarom je een fiets vervangt.
Denk dat er bij mij zowel emotionele als rationele argumenten spelen.
Vb betere klimfiets in functie van Stelvio en andere, reservefiets bij regen,
Los van de argumentatie die ik niet snap; het is altijd leuk om een andere fiets te kopen! Veel succes met je keuze en speurtocht!