Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Hoe strak moet een koersbroek zitten

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39690
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 okt 2012 21:20

Huh?. Minder hard rijden en verzuren door een iets te strakke broek?
Less is bore

andrem
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 10 nov 2011 19:08

andrem 28 okt 2012 21:57

daniel1975 schreef:Huh?. Minder hard rijden en verzuren door een iets te strakke broek?
Bizar verhaal he... Volgende keer nog 's met mijn oude broek rijden. eens kijken hoe dat gaat. volgens mijn theorie zou dat dan beter moeten gaan. Ben benieuwd.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8953
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 28 okt 2012 23:10

andrem schreef:
boenkie82 schreef:Trial and error lijkt me.
Trial en dure error vrees ik... Ik heb enige tijd geleden een Castelli Free Aero gekocht van € 150,-- en er nu flink spijt van. Na 5 ritten merk ik dat ik echt minder hard rij en ook eerder opblaas dan eerder. De zeem zit echt geweldig, da dan weer wel. Had hiervoor ook een Castelli in de maat L dus dacht dat het deze keer ook goed zou gaan maar... helaas. Een veel strakkere pasvorm. Acceptatie dat je geen L maar inmiddels een XL bent is ook wat :twisted:
Had ik ook bij de 2 modellen van castelli zelfde maat maar de 1 zat veel strakker dan de ander.de endurance zat goed en de free aero space te strak.
bij mij zit de onderkant vaak goed maar de bretels te lang,die kort mijn vrouw dan in.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

knutmo
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jun 2011 11:03

knutmo 29 okt 2012 08:55

Een probleem is dat bij veel van de betere (duurdere) merken, vooral de Italiaanse, de pasvorm meestal niet op de Nederlandse man van 1.90+ en 85kg+ is afgestemd. Vooral de grote maten zijn dan vaak niet meer dan een grotere versie van de kleinere, terwijl de verhoudingen toch echt anders zijn.

Icea
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 okt 2012 17:38

Icea 29 okt 2012 17:50

andrem schreef:
boenkie82 schreef:Trial and error lijkt me.
Trial en dure error vrees ik... Ik heb enige tijd geleden een Castelli Free Aero gekocht van € 150,-- en er nu flink spijt van. Na 5 ritten merk ik dat ik echt minder hard rij en ook eerder opblaas dan eerder. De zeem zit echt geweldig, da dan weer wel. Had hiervoor ook een Castelli in de maat L dus dacht dat het deze keer ook goed zou gaan maar... helaas. Een veel strakkere pasvorm. Acceptatie dat je geen L maar inmiddels een XL bent is ook wat :twisted:
Misschien dat het eerder aan andere omstandigheden ligt? Ik zou wat meer vergelijken, hoewel 5 ritten al wel wat is natuurlijk. Té strak mag het niet zitten, maar zolang je niet het gevoel hebt dat je die broek direct na de rit uit wil, lijkt me het niet té strak. Misschien ligt het aan iets anders? Het koudere weer, slechte dag, lichte tegenwind, ...?

Gebruikersavatar
Hans Verstegen
Forum-lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 03 aug 2011 21:03
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar Hans Verstegen 29 jun 2014 17:28

@nijkie, De Free Aero is een echte racebroek. Is het niet logisch dat deze strakker zit?

lnnrtlnnrt
Forum-lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 28 nov 2011 14:48

lnnrtlnnrt 01 jul 2014 13:38

@knutmo: wat voor de één een probleem is, is voor de ander weer een uitkomst. Ik ben met mijn twee meter en 78 kilo juist heel blij met de Italiaanse grote maten. Hoewel ik mijn Castelli broeken alsnog maatje L koop.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8953
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 01 jul 2014 20:33

Hans Verstegen schreef:@nijkie, De Free Aero is een echte racebroek. Is het niet logisch dat deze strakker zit?
Zelfde merk met een heel groot verschil in dezelfde maat.
Ik heb de endurance nu 1 jaar als je daar geen +5 uur ritten mee kan rijden kan het met geen ene broek in mijn ogen.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 11 jul 2014 23:15

Zijn er hier ervaringen met Sportful maatvoering? kocht me een Sportful Tour koersbroek maat M en L (om er 1 terug te kunnen sturen), maar twijfel een beetje over de maat. Heb normaal S/M, maar de M zit wat strak (vandaar in dit topic :)). Volgens de maattabel zou ik L moeten hebben (ben 1,77). Anderen die ook 1 a 2 maten groter hebben bij Sportful?

Afbeelding.

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 12 jul 2014 10:29

Waar zittie strak? Ik heb een sportfull bib gekocht op basis van de tabel. Bij het aantrekken vind ik de schouderbanden behoorlijk strak zitten ( en ik heb een zeer korte romp). Op de fiets merk ik er niets van.

dickygiovanni
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20

dickygiovanni 12 jul 2014 10:33

lnnrtlnnrt schreef:@knutmo: wat voor de één een probleem is, is voor de ander weer een uitkomst. Ik ben met mijn twee meter en 78 kilo juist heel blij met de Italiaanse grote maten. Hoewel ik mijn Castelli broeken alsnog maatje L koop.


2 meter en een L Castelli?? Hoe krijg je het voor elkaar.. Ik draag een XXL en de bretels zitten al strak (op de fiets goed). Ik ben 1,94.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 12 jul 2014 12:31

sloeren schreef:Waar zittie strak? Ik heb een sportfull bib gekocht op basis van de tabel. Bij het aantrekken vind ik de schouderbanden behoorlijk strak zitten ( en ik heb een zeer korte romp). Op de fiets merk ik er niets van.
zit vooral strak bij m'n mannelijkheid, de L zit daar een stuk beter, maar flobbert weer een stuk meer boven de zeem aan de achterkant #keuzestress.

Plaats reactie