Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Welke krachttraining?

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5823
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 24 okt 2012 19:45

Volgens mij trainen bodybuilders met een kracht die veel herhalingen telt om de spieromvang te stimuleren, en volgens mij meestal niet met maximale kracht?
Krachttraining dient om kracht te kweken, bodybuilding om je omvang van je spieren zo groot mogelijk te krijgen?
Goed fietsen vraag veel training, als je veel gaat bodybuilden veronderstel ik dat je die periode weinig tot niet fietste?
Met opgefokte of "stalen" spieren ben je inderdaad niets bij het fietsen, daarom dat je krachttraining moet combineren met souplessetrainingen, juist?
Je benen zijn de helft van wat ze waren zeg je, maar je zegt het net alsof je kracht daardoor ook met de helft weg zou zijn, je verwart de omvang van je spieren met kracht. Iemand met smalle benen kan meer kracht hebben dan iemand met benen dubbel zo dik.
Ik vero,nderstel dat je in de periode van je 78 kg ook veel meer fietste? En zelfs al was dit niet het geval dan is het wel zo dat als je spieren niet meer zo "opgefokt" waren je spieren nu inderdaad soepelder zullen zijn.
Daarom nogmaals krachttraining is wel nuttig bij fietsers dient gecombineerd te worden met duur- en souplessetrainingen om een goed resultaat te hebben.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Focus
Forum-lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 21 aug 2011 21:48
Locatie: Krimpenerwaard
Contact

Focus 24 okt 2012 23:23

fiedoo schreef:Volgens mij trainen bodybuilders met een kracht die veel herhalingen telt om de spieromvang te stimuleren, en volgens mij meestal niet met maximale kracht?
Krachttraining dient om kracht te kweken, bodybuilding om je omvang van je spieren zo groot mogelijk te krijgen?
..................................
Daarom nogmaals krachttraining is wel nuttig bij fietsers dient gecombineerd te worden met duur- en souplessetrainingen om een goed resultaat te hebben.
Deze veronderstelling is niet juist. Bodybuilders trainen gevarieerd maar juist ook op maximale kracht omdat juist dan de spierbeschadiging maximaal is en dus ook de spiergroei die ze graag hebben.

rubencornelisse
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 11 jan 2007 22:45

rubencornelisse 25 okt 2012 17:42

Bodybuilders trainen simpel gezegd voor meer spieromvang (hypertrofie). Hierdoor wordt je ook sterker omdat de te leveren spierkracht onder meer afhankelijk is van de dwarsdoorsnede van de spier.
Hypertrofie is ook nadelig voor het duurvermogen, dus hier moet een renner niet teveel op trainen.

Krachttraining heeft echter meer effecten:
-neurale adaptatie: je lichaam leert als het ware meer spieren tegelijk aan te spreken voor de beweging uit te voeren. Dit effect merk je vooral tijdens de eerste periode van training

Voor een goed effect moet je varieren in je type krachttraing en niet alleen 1 type training/ altijd dezelfde herhalingen doen.
Er wordt vaak gevraagd welke oefening en hoeveel herhalingen + hoeveel sets moet ik doen? Maar ook de snelheid waamee je de oefening uitvoert is van groot belang.
Altijd maar dezelfde setjes langzaam afwerken gaat je niet veel opleveren. Juist de snelkracht en explosieve kracht zijn voor veel sporten en ook voor wielrennen van groot belang.
Doe daarom ook oefeningen op explosieve kracht en vergeet de plyometrische oefeningen niet (hier een paar voor de benen: http://www.livestrong.com/article/42000 ... -for-legs/" onclick="window.open(this.href);return false;)

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5823
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 25 okt 2012 23:39

een beetje toelichting:

http://www.pt-nijmegen.nl/krachttrainin ... uilder.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

rammie
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 jul 2009 13:01

rammie 26 okt 2012 13:51

Goeie link, Fiedoo! Als laatste: de krachttraining die niet samengaat met fietsten is die voor het bovenlijf en dergelijke. Je zorgt er daarmee voor dat je zuurstofaanvoer naar je spieren verdeeld moet worden, en die zuurstof wil je voor het fietsen in je benen hebben. Als je naast het fietsen squats gaat doen denk ik wel dat het je kan helpen, omdat het de aanmaak van groeihormoon stimuleert. Als je daarnaast je conditie op peil houdt voor het fietsen dan.
Als je een rondje gaat fietsen, heb je altijd voor driekwart wind tegen...

nieuweling
Forum-lid
Berichten: 557
Lid geworden op: 02 dec 2009 15:43

nieuweling 26 okt 2012 19:00

Ook helemaal niet waar hoor, bovenlichaam krachttraining is voor fietsers misschien wel even nuttig als onderlichaam krachttraining. En die zuurstofverdeling? Waar haal je dat vandaan? In je bovenlichaamspieren kan je extra KH opslaan, en het melkzuur van je benen kan er tijdens de inspanning naartoe en terug worden omgezet in KH. Je stabiliteit in je lichaam hangt ook voor een groot deel af van je bovenlichaam.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13541
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 28 okt 2012 21:51

Mijn idee is nog steeds dat veel fietser te weinig doen aan hun bovenlichaam. Je moet ook wel een beetje kracht hebben in je bovenlichaam, kan tevens blessures voorkomen.

Bij veldrijden en mtb,en is het sowieso handig.

Daarnaast denk ik dat krachttraining ook van de persoon afhangt. Ik vind het voor de winter ( nov tm feb) wel prettig. Ik heb het gevoel dat ik daardoor wel iets makkelijker op gang kom in het begin van het seizoen.

Ik doe gewoon vier been oefeningen per keer 1 of 2 keer per week. En dan een serie van 12 / 10 / 10 / 8 op een zo hoog mogelijk gewicht. Zitten tegen de muur is ook een aardige deden we altijd bij basketbal.

Deze winter ben ik eens gestart met twee uurtjes boxen per week. Ook wel leuk lekker intensief en weer eens iets anders.
Je conditie komt daar meteen van pas. Of het iets bijdraagt bij het fietsen weet ik niet alhoewel je corestabiliteit wel enorm omhoog gaat

Focus
Forum-lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 21 aug 2011 21:48
Locatie: Krimpenerwaard
Contact

Focus 28 okt 2012 21:58

@wasbeer2006
Als allround fietser is het lekker om overal wat kracht te hebben. Dit topic is echter gestart als vraag specifiek voor het verbeteren van de duurprestatie zelf. De conclusie kan dan ook alleen zijn dat krachttraining niet te combineren is in een intensief duursport schema.
Overigens hebben de wedstrijdrijders ook het bovenlichaam van een wandelende tak omdat spieren daar niets aan waarde toevoegen voor de prestatie zelf. Dat was destijds ook de reactie van Andy Schleck in de "Ushi show" toen hij commentaar kreeg op zijn iele armen.

nieuweling
Forum-lid
Berichten: 557
Lid geworden op: 02 dec 2009 15:43

nieuweling 29 okt 2012 12:38

dat heb je mis focus... Bovenlichaam spieren voegen wel degelijk iets toe aan de prestatie. Heb je Cancellara al eens bekeken? Waarom winnen klimmers nooit de ronde van vlaanderen? Een sterk lichaam verbetert gewoon al de stabiliteit van je lichaam waardoor je trapefficientie toeneemt.

Icea
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 okt 2012 17:38

Icea 29 okt 2012 17:59

Als je het mij vraagt: trainen, maar niet op kracht, wel op herhalingen. Dan ga je niet zozeer spieromvang kweken, maar wel spieren die wat gewend zijn. Als je dan zware marathons rijdt, zal je niet zo snel last krijgen van bijvoorbeeld je rug. Krachttraining van het bovenlichaam heeft voor mountainbike weinig toegevoegde waarde, spieren wegen immers ook. Maar spieren die gewend zijn te werken moeten daarom niet getraind zijn op kracht.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5823
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 29 okt 2012 20:06

Icea schreef:Als je het mij vraagt: trainen, maar niet op kracht, wel op herhalingen. Dan ga je niet zozeer spieromvang kweken, maar wel spieren die wat gewend zijn. Als je dan zware marathons rijdt, zal je niet zo snel last krijgen van bijvoorbeeld je rug. Krachttraining van het bovenlichaam heeft voor mountainbike weinig toegevoegde waarde, spieren wegen immers ook. Maar spieren die gewend zijn te werken moeten daarom niet getraind zijn op kracht.
Ik denk dat juist voor mountainbiken training van het bovenlichaam en de rug interressant is: het helpt je toch, is volgens mij zelfs noodzakelijk, om je fiets perfect onder controle te kunnen houden, om je over hindernissen te kunnen werken.
De benen niet trainen op kracht maar wel op veel herhalingen kun je toch even goed of zelfs beter doen door op je fiets te rijden: herhalingen a volonté dan! :oops:
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Focus
Forum-lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 21 aug 2011 21:48
Locatie: Krimpenerwaard
Contact

Focus 29 okt 2012 23:32

nieuweling schreef:dat heb je mis focus... Bovenlichaam spieren voegen wel degelijk iets toe aan de prestatie. Heb je Cancellara al eens bekeken? Waarom winnen klimmers nooit de ronde van vlaanderen? Een sterk lichaam verbetert gewoon al de stabiliteit van je lichaam waardoor je trapefficientie toeneemt.
Ik denk niet dat wij dezelfde definitie hebben van een gespierd bovenlichaam.

Plaats reactie