Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Afstand zadel stuur

opperhoofd
Forum-lid

Gebruikersavatar opperhoofd 26 okt 2012 19:56

Met een videocamera jezelf op laten nemen en kijken. Let er op dat je met een kortere stuurpen niet met een kromme rug komt te zitten. Hiermee bedoel ik eventueel krommer dan normaal.

Voor mij was het afstellen op basis van een meting en dan met spacers en verschillende stuurpennen een voor mij optimale houding vinden. Zoals al gezegd is dat balans tussen aerodynamica en lekkere zit.

ceon
Forum-lid

Gebruikersavatar ceon 27 okt 2012 19:56

ceon schreef:Elleboog tegen de punt van het zadel en met de vuist tegen de stuurpen. Dus de lengte van je onderarm.
Tuurlijk veel te simplitisch maar wilde even de meningen peilen. Vond het artikel in Fiets over verschillende fietsmeting ook maatgevend. Geen enkel advies kwam met elkaar overeen. Je moet het gewoon zelf zien uit te proberen wat je zelf comfortabel vindt. Imbus in de achterzak en uitproberen. Heb trouwens zelf voor de gein straks nog even gekeken. Met me vuist haalde ik het niet, moest mijn vingers strekken. :lol:
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

fredkarsten
Forum-lid

fredkarsten 27 okt 2012 20:52

ceon schreef:
ceon schreef:Elleboog tegen de punt van het zadel en met de vuist tegen de stuurpen. Dus de lengte van je onderarm.
Tuurlijk veel te simplitisch maar wilde even de meningen peilen. Vond het artikel in Fiets over verschillende fietsmeting ook maatgevend. Geen enkel advies kwam met elkaar overeen. Je moet het gewoon zelf zien uit te proberen wat je zelf comfortabel vindt. Imbus in de achterzak en uitproberen. Heb trouwens zelf voor de gein straks nog even gekeken. Met me vuist haalde ik het niet, moest mijn vingers strekken. :lol:
body wilde even de meningen pijlen en verwachtte van de forumleden, zo die er een hadden, een bijdrage
gaat niet, bestaat niet!

iichel
Forum-lid

iichel 28 okt 2012 09:01

Als ik m'n eigen fiets mag geloven, is het een optelsommetje van:
- Afstand van m'n enkel tot middelste teen
- Breedte van m'n knie
- 3x de lengte van m'n middelvinger

Nee, gein... Zit is zeer persoonlijk, zoals amclassic-fan al zegt zijn er heel wat factoren.
En daarnaast heb je ook nog een afweging tussen comfort (rechtop) en aerodynamica (laag/diep).

farelli
Forum-lid

farelli 28 okt 2012 09:03

Het 'was' toch: met gestrekte vingers op het dwarsstuk van het stuur .... :P
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 28 okt 2012 11:41

amclassic-fan schreef:De lengte van je rug, leningheid van je wervelkolom, lengte bovenarm, lengte onderarm, getraindheid van de nek, percentage vermogen dat bij een bepaalde (kleine) heuphoek nog geleverd kan worden.
Vergeet voor veel fietsers ook de omvang van de buik niet ;)
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

bikeslave
Forum-lid

bikeslave 29 okt 2012 10:31

amclassic-fan schreef:De lengte van je rug, leningheid van je wervelkolom, lengte bovenarm, lengte onderarm, getraindheid van de nek, percentage vermogen dat bij een bepaalde (kleine) heuphoek nog geleverd kan worden.
Beste fm-classic je kunt nu wel bijdehand gaan lopen doen, maar Body wilde gewoon een vuistregel. Inderdaad zijn er geen vaste maten over de beste houding. Maar een paar standaard richtlijnen voor de zithouding op een racefiets zijn er wel voor een beginner. Als beginner moet je toch ergens van uit gaan.

theodorocampagnolo
Forum-lid

theodorocampagnolo 29 okt 2012 10:44

bikeslave schreef: Beste fm-classic je kunt nu wel bijdehand gaan lopen doen, maar Body wil gewoon een vuistregel.
Tsssssk, dat tóóntje. FM-classic heeft gewoon gelijk. Maar goed, hier dan een vuistregel: Met je elleboog tegen je zadelpunt, de gestrekte hand tot ongeveer halverwege de voorbouw.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 okt 2012 10:46

bikeslave schreef:
Beste fm-classic je kunt nu wel bijdehand gaan lopen doen, maar Body wilde gewoon een vuistregel. Inderdaad zijn er geen vaste maten over de beste houding. Maar een paar standaard richtlijnen voor de zithouding op een racefiets zijn er wel voor een beginner. Als beginner moet je toch ergens van uit gaan.
Misschien moet je even rustig ademhalen en het topic gewoon vanaf de 1e post lezen. Dan had je namelijk wel gezien dat ik op 'Body' reageer die om de factoren vraagt.

En ik zou daarnaast niet weten wat een beginner er mee op schiet om uit te gaan van een vuistregel die vaker niet klopt dan wel.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fredkarsten
Forum-lid

fredkarsten 29 okt 2012 11:16

een vuistregel die over het algemeen wel klopt is het advies van theodorocampagnolo: elleboog tegen je zadelpunt, de gestrekte hand tot ongeveer halverwege de voorbouw.
maar de "ideale " positie moet zoals gezegd door de fietser zelf gekozen worden: compromis tussen aerodynamica en comfort afhankelijk van het doel (tourfietser of wedstrijdrijder, of tijdrijder).
maximale aerodynamica betekent een zeer lange stuurpen waarbij de fietser praktisch horizontaal zit met zijn rug ( dit is een houding die moeilijk vol te houden is, is wel voor een stuk trainbaar ).
maximaal comfort is zeer korte stuurpen waarbij de fietser als het ware rechtop zit ( deze houding biedt geen aerodynamisch voordeel ).
gaat niet, bestaat niet!

papsnoetn01
Forum-lid

papsnoetn01 29 okt 2012 13:22

bikeslave schreef:
@ bikeslave: zou je misschien uit kunnen leggen waar jouw "bijdehante" veronderstelling op gebaseerd is dat Body een beginner is?
Dit is i.i.g niet heel waarschijnlijk gezien zijn aantal posts alsmede de tijd dat hij al geregistreerd is op dit forum. Verder lijkt het me toe dat
je de expertise van am-classic-fan schromelijk onderschat blijkens je toch wat laatdunkende opmerkingen jegens zijn bijdrage.

chassepatat
Forum-lid

chassepatat 29 okt 2012 21:46

fredkarsten schreef:een vuistregel die over het algemeen wel klopt is het advies van theodorocampagnolo: elleboog tegen je zadelpunt, de gestrekte hand tot ongeveer halverwege de voorbouw.
maar de "ideale " positie moet zoals gezegd door de fietser zelf gekozen worden: compromis tussen aerodynamica en comfort afhankelijk van het doel (tourfietser of wedstrijdrijder, of tijdrijder).
maximale aerodynamica betekent een zeer lange stuurpen waarbij de fietser praktisch horizontaal zit met zijn rug ( dit is een houding die moeilijk vol te houden is, is wel voor een stuk trainbaar ).
maximaal comfort is zeer korte stuurpen waarbij de fietser als het ware rechtop zit ( deze houding biedt geen aerodynamisch voordeel ).
Ik heb het net voor de grap ook even "gemeten" Met gestrekte vingers kom in net voorbij de topcap :?

Plaats reactie