Afstand zadel stuur
- opperhoofd
- Forum-lid
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48
Met een videocamera jezelf op laten nemen en kijken. Let er op dat je met een kortere stuurpen niet met een kromme rug komt te zitten. Hiermee bedoel ik eventueel krommer dan normaal.
Voor mij was het afstellen op basis van een meting en dan met spacers en verschillende stuurpennen een voor mij optimale houding vinden. Zoals al gezegd is dat balans tussen aerodynamica en lekkere zit.
Voor mij was het afstellen op basis van een meting en dan met spacers en verschillende stuurpennen een voor mij optimale houding vinden. Zoals al gezegd is dat balans tussen aerodynamica en lekkere zit.
Tuurlijk veel te simplitisch maar wilde even de meningen peilen. Vond het artikel in Fiets over verschillende fietsmeting ook maatgevend. Geen enkel advies kwam met elkaar overeen. Je moet het gewoon zelf zien uit te proberen wat je zelf comfortabel vindt. Imbus in de achterzak en uitproberen. Heb trouwens zelf voor de gein straks nog even gekeken. Met me vuist haalde ik het niet, moest mijn vingers strekken.ceon schreef:Elleboog tegen de punt van het zadel en met de vuist tegen de stuurpen. Dus de lengte van je onderarm.

Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. 

-
- Forum-lid
- Berichten: 451
- Lid geworden op: 24 sep 2007 20:46
body wilde even de meningen pijlen en verwachtte van de forumleden, zo die er een hadden, een bijdrageceon schreef:Tuurlijk veel te simplitisch maar wilde even de meningen peilen. Vond het artikel in Fiets over verschillende fietsmeting ook maatgevend. Geen enkel advies kwam met elkaar overeen. Je moet het gewoon zelf zien uit te proberen wat je zelf comfortabel vindt. Imbus in de achterzak en uitproberen. Heb trouwens zelf voor de gein straks nog even gekeken. Met me vuist haalde ik het niet, moest mijn vingers strekken.ceon schreef:Elleboog tegen de punt van het zadel en met de vuist tegen de stuurpen. Dus de lengte van je onderarm.
gaat niet, bestaat niet!
Als ik m'n eigen fiets mag geloven, is het een optelsommetje van:
- Afstand van m'n enkel tot middelste teen
- Breedte van m'n knie
- 3x de lengte van m'n middelvinger
Nee, gein... Zit is zeer persoonlijk, zoals amclassic-fan al zegt zijn er heel wat factoren.
En daarnaast heb je ook nog een afweging tussen comfort (rechtop) en aerodynamica (laag/diep).
- Afstand van m'n enkel tot middelste teen
- Breedte van m'n knie
- 3x de lengte van m'n middelvinger
Nee, gein... Zit is zeer persoonlijk, zoals amclassic-fan al zegt zijn er heel wat factoren.
En daarnaast heb je ook nog een afweging tussen comfort (rechtop) en aerodynamica (laag/diep).
Het 'was' toch: met gestrekte vingers op het dwarsstuk van het stuur ....ceon schreef:Elleboog tegen de punt van het zadel en met de vuist tegen de stuurpen. Dus de lengte van je onderarm.

Vergeet voor veel fietsers ook de omvang van de buik nietamclassic-fan schreef:De lengte van je rug, leningheid van je wervelkolom, lengte bovenarm, lengte onderarm, getraindheid van de nek, percentage vermogen dat bij een bepaalde (kleine) heuphoek nog geleverd kan worden.

fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Beste fm-classic je kunt nu wel bijdehand gaan lopen doen, maar Body wilde gewoon een vuistregel. Inderdaad zijn er geen vaste maten over de beste houding. Maar een paar standaard richtlijnen voor de zithouding op een racefiets zijn er wel voor een beginner. Als beginner moet je toch ergens van uit gaan.amclassic-fan schreef:De lengte van je rug, leningheid van je wervelkolom, lengte bovenarm, lengte onderarm, getraindheid van de nek, percentage vermogen dat bij een bepaalde (kleine) heuphoek nog geleverd kan worden.
-
- Forum-lid
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06
Tsssssk, dat tóóntje. FM-classic heeft gewoon gelijk. Maar goed, hier dan een vuistregel: Met je elleboog tegen je zadelpunt, de gestrekte hand tot ongeveer halverwege de voorbouw.bikeslave schreef: Beste fm-classic je kunt nu wel bijdehand gaan lopen doen, maar Body wil gewoon een vuistregel.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Misschien moet je even rustig ademhalen en het topic gewoon vanaf de 1e post lezen. Dan had je namelijk wel gezien dat ik op 'Body' reageer die om de factoren vraagt.bikeslave schreef:Beste fm-classic je kunt nu wel bijdehand gaan lopen doen, maar Body wilde gewoon een vuistregel. Inderdaad zijn er geen vaste maten over de beste houding. Maar een paar standaard richtlijnen voor de zithouding op een racefiets zijn er wel voor een beginner. Als beginner moet je toch ergens van uit gaan.amclassic-fan schreef:De lengte van je rug, leningheid van je wervelkolom, lengte bovenarm, lengte onderarm, getraindheid van de nek, percentage vermogen dat bij een bepaalde (kleine) heuphoek nog geleverd kan worden.
En ik zou daarnaast niet weten wat een beginner er mee op schiet om uit te gaan van een vuistregel die vaker niet klopt dan wel.
-
- Forum-lid
- Berichten: 451
- Lid geworden op: 24 sep 2007 20:46
een vuistregel die over het algemeen wel klopt is het advies van theodorocampagnolo: elleboog tegen je zadelpunt, de gestrekte hand tot ongeveer halverwege de voorbouw.
maar de "ideale " positie moet zoals gezegd door de fietser zelf gekozen worden: compromis tussen aerodynamica en comfort afhankelijk van het doel (tourfietser of wedstrijdrijder, of tijdrijder).
maximale aerodynamica betekent een zeer lange stuurpen waarbij de fietser praktisch horizontaal zit met zijn rug ( dit is een houding die moeilijk vol te houden is, is wel voor een stuk trainbaar ).
maximaal comfort is zeer korte stuurpen waarbij de fietser als het ware rechtop zit ( deze houding biedt geen aerodynamisch voordeel ).
maar de "ideale " positie moet zoals gezegd door de fietser zelf gekozen worden: compromis tussen aerodynamica en comfort afhankelijk van het doel (tourfietser of wedstrijdrijder, of tijdrijder).
maximale aerodynamica betekent een zeer lange stuurpen waarbij de fietser praktisch horizontaal zit met zijn rug ( dit is een houding die moeilijk vol te houden is, is wel voor een stuk trainbaar ).
maximaal comfort is zeer korte stuurpen waarbij de fietser als het ware rechtop zit ( deze houding biedt geen aerodynamisch voordeel ).
gaat niet, bestaat niet!
-
- Forum-lid
- Berichten: 273
- Lid geworden op: 08 dec 2011 11:06
- Locatie: almelo
@ bikeslave: zou je misschien uit kunnen leggen waar jouw "bijdehante" veronderstelling op gebaseerd is dat Body een beginner is?bikeslave schreef:Beste fm-classic je kunt nu wel bijdehand gaan lopen doen, maar Body wilde gewoon een vuistregel. Inderdaad zijn er geen vaste maten over de beste houding. Maar een paar standaard richtlijnen voor de zithouding op een racefiets zijn er wel voor een beginner. Als beginner moet je toch ergens van uit gaan.amclassic-fan schreef:De lengte van je rug, leningheid van je wervelkolom, lengte bovenarm, lengte onderarm, getraindheid van de nek, percentage vermogen dat bij een bepaalde (kleine) heuphoek nog geleverd kan worden.
Dit is i.i.g niet heel waarschijnlijk gezien zijn aantal posts alsmede de tijd dat hij al geregistreerd is op dit forum. Verder lijkt het me toe dat
je de expertise van am-classic-fan schromelijk onderschat blijkens je toch wat laatdunkende opmerkingen jegens zijn bijdrage.
-
- Forum-lid
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 14 okt 2009 21:51
- Locatie: Amsterdam
Ik heb het net voor de grap ook even "gemeten" Met gestrekte vingers kom in net voorbij de topcapfredkarsten schreef:een vuistregel die over het algemeen wel klopt is het advies van theodorocampagnolo: elleboog tegen je zadelpunt, de gestrekte hand tot ongeveer halverwege de voorbouw.
maar de "ideale " positie moet zoals gezegd door de fietser zelf gekozen worden: compromis tussen aerodynamica en comfort afhankelijk van het doel (tourfietser of wedstrijdrijder, of tijdrijder).
maximale aerodynamica betekent een zeer lange stuurpen waarbij de fietser praktisch horizontaal zit met zijn rug ( dit is een houding die moeilijk vol te houden is, is wel voor een stuk trainbaar ).
maximaal comfort is zeer korte stuurpen waarbij de fietser als het ware rechtop zit ( deze houding biedt geen aerodynamisch voordeel ).
