Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Afstand zadel stuur

fredkarsten
Forum-lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 24 sep 2007 20:46

fredkarsten 29 okt 2012 23:13

chassepatat schreef:
fredkarsten schreef:een vuistregel die over het algemeen wel klopt is het advies van theodorocampagnolo: elleboog tegen je zadelpunt, de gestrekte hand tot ongeveer halverwege de voorbouw.
maar de "ideale " positie moet zoals gezegd door de fietser zelf gekozen worden: compromis tussen aerodynamica en comfort afhankelijk van het doel (tourfietser of wedstrijdrijder, of tijdrijder).
maximale aerodynamica betekent een zeer lange stuurpen waarbij de fietser praktisch horizontaal zit met zijn rug ( dit is een houding die moeilijk vol te houden is, is wel voor een stuk trainbaar ).
maximaal comfort is zeer korte stuurpen waarbij de fietser als het ware rechtop zit ( deze houding biedt geen aerodynamisch voordeel ).
Ik heb het net voor de grap ook even "gemeten" Met gestrekte vingers kom in net voorbij de topcap :?
allereerst stand schoenplaatjes juist afstellen.
dan beginnen met het afstellen van de zadelhoogte en vervolgens met de zadelstand tov het bracket. dat is de belangrijkste afstelling. het betreft het zgn dynamische gedeelte, nodig voor optimale krachtoverbrenging. dan via de stuurpenlengte een geschikt compromis tussen aerodynamica en comfort vinden.
als je dat goed gedaan hebt klopt de vuistregel van theocampa over het algemeen redelijk. nogmaals afhankelijk van zelf te kiezen prioriteiten.
vingers tot aan de topcap lijkt mij zeker niet goed!
gaat niet, bestaat niet!

MartijnPinarello
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 aug 2012 21:26

MartijnPinarello 30 okt 2012 00:02

fredkarsten schreef:
chassepatat schreef:
fredkarsten schreef:een vuistregel die over het algemeen wel klopt is het advies van theodorocampagnolo: elleboog tegen je zadelpunt, de gestrekte hand tot ongeveer halverwege de voorbouw.
maar de "ideale " positie moet zoals gezegd door de fietser zelf gekozen worden: compromis tussen aerodynamica en comfort afhankelijk van het doel (tourfietser of wedstrijdrijder, of tijdrijder).
maximale aerodynamica betekent een zeer lange stuurpen waarbij de fietser praktisch horizontaal zit met zijn rug ( dit is een houding die moeilijk vol te houden is, is wel voor een stuk trainbaar ).
maximaal comfort is zeer korte stuurpen waarbij de fietser als het ware rechtop zit ( deze houding biedt geen aerodynamisch voordeel ).
Ik heb het net voor de grap ook even "gemeten" Met gestrekte vingers kom in net voorbij de topcap :?
allereerst stand schoenplaatjes juist afstellen.
dan beginnen met het afstellen van de zadelhoogte en vervolgens met de zadelstand tov het bracket. dat is de belangrijkste afstelling. het betreft het zgn dynamische gedeelte, nodig voor optimale krachtoverbrenging. dan via de stuurpenlengte een geschikt compromis tussen aerodynamica en comfort vinden.
als je dat goed gedaan hebt klopt de vuistregel van theocampa over het algemeen redelijk. nogmaals afhankelijk van zelf te kiezen prioriteiten.
vingers tot aan de topcap lijkt mij zeker niet goed!
Daar kun je niets van zeggen, ik kom ook net voorbij de topcap. Vuistregels over halverwege de stuurpen stammen uit de prehistorie. Het gaat er om dat de romp- bovenarm een hoek van 90 graden maken vanwege de optimale opvang van trillingen. Rug moet mooi gestrekt zijn en niet bol of hol. De diepte van de zit is individueel, kijk maar eens naar Wiggins...
It's all about the bike!

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 30 okt 2012 09:09

MartijnPinarello schreef:
fredkarsten schreef: Vuistregels over halverwege de stuurpen stammen uit de prehistorie......

Ah, dat verklaard alles :P

fredkarsten
Forum-lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 24 sep 2007 20:46

fredkarsten 30 okt 2012 10:08

theodorocampagnolo schreef:
MartijnPinarello schreef:
fredkarsten schreef: Vuistregels over halverwege de stuurpen stammen uit de prehistorie......

Ah, dat verklaard alles :P
let op, niet fredkarsten schreef iets over prehistorie, maar martijnpinarello!!!!!
ere wie ere toekomt!!!
gaat niet, bestaat niet!

fredkarsten
Forum-lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 24 sep 2007 20:46

fredkarsten 30 okt 2012 10:14

MartijnPinarello schreef:
Daar kun je niets van zeggen, ik kom ook net voorbij de topcap. Vuistregels over halverwege de stuurpen stammen uit de prehistorie. Het gaat er om dat de romp- bovenarm een hoek van 90 graden maken vanwege de optimale opvang van trillingen. Rug moet mooi gestrekt zijn en niet bol of hol. De diepte van de zit is individueel, kijk maar eens naar Wiggins...
het zou kunnen zijn dat je framegeometrie niet past bij jouw lichaams afmetingen, het lijkt erop dat je frame te groot is.
ik blijf attenderen op mijn eerdere teksten.
gaat niet, bestaat niet!

MartijnPinarello
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 aug 2012 21:26

MartijnPinarello 30 okt 2012 10:33

fredkarsten schreef:
MartijnPinarello schreef:
Daar kun je niets van zeggen, ik kom ook net voorbij de topcap. Vuistregels over halverwege de stuurpen stammen uit de prehistorie. Het gaat er om dat de romp- bovenarm een hoek van 90 graden maken vanwege de optimale opvang van trillingen. Rug moet mooi gestrekt zijn en niet bol of hol. De diepte van de zit is individueel, kijk maar eens naar Wiggins...
het zou kunnen zijn dat je framegeometrie niet past bij jouw lichaams afmetingen, het lijkt erop dat je frame te groot is.
ik blijf attenderen op mijn eerdere teksten.
Hoi Fred,

Ere wie ere toekomt :mrgreen:

Als je gaat kijken naar afmetingen gaat het er om hoe je lichaam op de fiets zit. Niet hoe je lichaam zich verhoudt tot de onderdelen van de fiets. Vuistregels zijn een veel te grove manier om te bepalen hoe je moet zitten. Het begint bij de voeten en voetafwijking, dan wordt de zadelhoogte en setback bepaald. Schoenplaatjes komen onder de bal van de voet en de stand van de voet is zoveel mogelijk gelijk aan.de loopstand, dus meestal iets naar buiten. De knie moet bij een crankstand van 180 graden licht geknikt zijn. Bij 90 graden crankstand bevindt de bal van de voet zich boven het hart van de trapas. Afhankelijk van het dicipline kan hier mee worden geexpirimenteerd en een dynamische meting is altijd beter dan een statische.

De stand van de rug en de armen is een balans tussen comfort en aerodynamica en dus per fietser afhankelijk. Een platte rug is het meest aerodinamisch maar voor veel mensen oncomfortabel. Als je naar Wiggins kijkt dan komt die een heel eind. De armen zijn licht geknikt en maken een hoek met de romp van ongeveer 90 graden om de krachten optimaal op te vangen. Nog belangrijker is de mate waarin de onderrug is gebogen, die mag niet te ver gebogen zijn omdat de spieren daar dan niet optimaal benut worden.

Als je kijkt naar de oude meetmethoden dan zie je dat renners kort zaten met een gebogen rug, nieuwe inzichten zorgen er voor dat renners langer zitten en de vuistregel met de stuurpen niet meer klopt. De geometrie van frames is in de loop van de jaren ook veranderd.
Laatst gewijzigd door MartijnPinarello op 30 okt 2012 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
It's all about the bike!

MartijnPinarello
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 aug 2012 21:26

MartijnPinarello 30 okt 2012 10:40

Op http://www.nufoto.nl/fotos/296824/wiggi ... rance.html" onclick="window.open(this.href);return false; zie je daar een mooi voorbeeld van in de foto... Hier gaan de oude vuistregels niet meer op. Vergelijk dat maar eens met de foto's op http://italiancyclingjournal.blogspot.n ... erckx.html" onclick="window.open(this.href);return false;
It's all about the bike!

fredkarsten
Forum-lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 24 sep 2007 20:46

fredkarsten 30 okt 2012 10:43

hallo martijn, ben blij dat je het met me eens bent.
gaat niet, bestaat niet!

MartijnPinarello
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 aug 2012 21:26

MartijnPinarello 30 okt 2012 10:46

fredkarsten schreef:hallo martijn, ben blij dat je het met me eens bent.
Oeps! Zie nu je eerdere bericht :D
It's all about the bike!

fredkarsten
Forum-lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 24 sep 2007 20:46

fredkarsten 30 okt 2012 10:53

martijn, het gaat om de achterliggende theorie (zie de diverse teksten) en om een vuistregel (definitie vuistregel: is een makkelijk te leren en makkelijk toe te passen procedure voor een normaal gesproken complexe berekening. de uitkomst van een vuistregel-berekening hoeft niet altijd precies te zijn en kan een eerste voorzichtige schatting zijn van de werkelijke waarde).
discussie wat mij betreft gesloten.
gaat niet, bestaat niet!

chassepatat
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 14 okt 2009 21:51
Locatie: Amsterdam

chassepatat 30 okt 2012 14:11

fredkarsten schreef:
MartijnPinarello schreef:
Daar kun je niets van zeggen, ik kom ook net voorbij de topcap. Vuistregels over halverwege de stuurpen stammen uit de prehistorie. Het gaat er om dat de romp- bovenarm een hoek van 90 graden maken vanwege de optimale opvang van trillingen. Rug moet mooi gestrekt zijn en niet bol of hol. De diepte van de zit is individueel, kijk maar eens naar Wiggins...
het zou kunnen zijn dat je framegeometrie niet past bij jouw lichaams afmetingen, het lijkt erop dat je frame te groot is.
ik blijf attenderen op mijn eerdere teksten.
Het is gewoon niet te zeggen zo. Die meetmethode van alleen een arm tot de stuurpen slaat echt nergens op.

Nogmaals ik kom net voorbij de topcap en ik zit perfect op m'n fiets...

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 30 okt 2012 15:50

chassepatat schreef: Die meetmethode van alleen een arm tot de stuurpen slaat echt nergens op.

Nogmaals ik kom net voorbij de topcap en ik zit perfect op m'n fiets...

Het is ook geen meetmethode, 't is een vuistregel. Een leidraad.

Plaats reactie