Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Afstand zadel stuur

fredkarsten
Forum-lid

fredkarsten 30 okt 2012 16:29

theodorocampagnolo schreef:
chassepatat schreef: Die meetmethode van alleen een arm tot de stuurpen slaat echt nergens op.

Nogmaals ik kom net voorbij de topcap en ik zit perfect op m'n fiets...

Het is ook geen meetmethode, 't is een vuistregel. Een leidraad.
+1
gaat niet, bestaat niet!

MartijnPinarello
Forum-lid

MartijnPinarello 31 okt 2012 00:24

-1 Het is een leidraad uit de tijd van coppi. Als je een betere leidraad wilt: je naaf moet bij het vasthouden van de remgrepen niet zichtbaar zijn omdat het stuur er voor zit.
It's all about the bike!

theodorocampagnolo
Forum-lid

theodorocampagnolo 31 okt 2012 10:31

MartijnPinarello schreef:-1 Het is een leidraad uit de tijd van coppi.
Ken uw klassiekers; Het is geen leidraad uit de tijd van Coppi, 't is een leidraad uit de tijd van Merckx.

chassepatat
Forum-lid

chassepatat 31 okt 2012 18:16

Het is helemaal geen leidraad. Ik zou dan een maat kleiner frame nodig hebben, wat dus echt gewoon niet zo is...

henpaden
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar henpaden 31 okt 2012 18:33

Bij mijn fietsen is de vooras altijd ruim zichtbaar, dus het stuur er achter.
Ik vraag mij af wie zijn naaf NIET ziet...
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

MartijnPinarello
Forum-lid

MartijnPinarello 31 okt 2012 19:48

henpaden schreef:Bij mijn fietsen is de vooras altijd ruim zichtbaar, dus het stuur er achter.
Ik vraag mij af wie zijn naaf NIET ziet...
Ik zie mijn naaf wel maar zit prima op de fiets :D Weer zo'n but-vuistregel :roll:
It's all about the bike!

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 okt 2012 20:30

Als je de voornaaf (helemaal) voor het stuur ziet zitten dan zit je gewoon erg kort. Deze vuistregel klopt een stuk meer van dan met onderarmen tegen een zadelpunt aan houden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

theodorocampagnolo
Forum-lid

theodorocampagnolo 31 okt 2012 21:46

amclassic-fan schreef:Als je de voornaaf (helemaal) voor het stuur ziet zitten dan zit je gewoon erg kort. Deze vuistregel klopt een stuk meer van dan met onderarmen tegen een zadelpunt aan houden.
Interessant! Bij mij heb ik ook een schitterend uitzicht op mijn Shima 600 voornaaf (blijft een lust voor 't oog ;) ) Dus is de zit erg kort. Maar als ik de zit verleng, door 't zadel naar achteren te bewegen of een langere stuurpen te monteren krijg ik weer pijn in m'n nek en vind ik klimmen lastiger.

Wat nu?

henpaden
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar henpaden 31 okt 2012 23:41

Zo heb ik ook een oude stalen pekelfiets met bovenbuislengte 58 cm. Veel te lang voor mijn lengte van 1,74m. Ok, zadel naar voren gezet. Maar dan nog, op deze fiets zit ik denk ik nogal "lang". Hoe kan het dat ik dan nog de voornaaf voor het stuur uit zie prijken? Want ik zit toch echt niet kort op deze fiets. (Ook niet té gestrekt daar dit verder geen problemen geeft.)
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

dickygiovanni
Forum-lid

dickygiovanni 01 nov 2012 11:43

Na gisteravond dit topic te hebben gelezen, vanmorgen maar eens de proef op de som genomen.. Dat de vuist tegen het zadel regel volledig uit de lucht gegrepen onzin is begreep ik. Maar dat van die naaf achter het stuur had ik nog nooit gehoord. Bij mijn fietsen zit de naaf inderdaad onzichtbaar achter de stuurbuis! Ben ook nog even gaan zitten zodat de naaf ruim voor het stuur uitpiept, en dit lijkt me geen ideale positie. Dit is een richtlijn die IK een vrij aardige globale schatting vind..

MartijnPinarello
Forum-lid

MartijnPinarello 01 nov 2012 15:35

dickygiovanni schreef:Na gisteravond dit topic te hebben gelezen, vanmorgen maar eens de proef op de som genomen.. Dat de vuist tegen het zadel regel volledig uit de lucht gegrepen onzin is begreep ik. Maar dat van die naaf achter het stuur had ik nog nooit gehoord. Bij mijn fietsen zit de naaf inderdaad onzichtbaar achter de stuurbuis! Ben ook nog even gaan zitten zodat de naaf ruim voor het stuur uitpiept, en dit lijkt me geen ideale positie. Dit is een richtlijn die IK een vrij aardige globale schatting vind..
Klopt! Maar dan wel met de kanttekening dat de hoek armen-romp haaks is bij ontspannen fietsen. Een haakse hoek is optimaal voor de krachtovebrenging.
It's all about the bike!

theodorocampagnolo
Forum-lid

theodorocampagnolo 02 nov 2012 10:43

dickygiovanni schreef: ......Dat de vuist tegen het zadel regel volledig uit de lucht gegrepen onzin is begreep ik...... Ben ook nog even gaan zitten zodat de naaf ruim voor het stuur uitpiept, en dit lijkt me geen ideale positie. Dit is een richtlijn die IK een vrij aardige globale schatting vind......

Ah, de richtlijn die jij als fijn ervaart is dus geen volledig uit de lucht gegrepen onzin maar de richtlijn waarmee ik prima deluxe uit de voeten kan is weer wel volledig uit de lucht gegrepen onzin. Gaat lekker hiero.
't Is overigens met je elleboog tegen je zadel en je hand gestrekt tot ongeveer halverwege de voorbouw, waar jij die vuist vandaan haal is mij een raadsel.

Plaats reactie