Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Campagnolo centaur Quick shift vs ultra shift

Jo O.
Forum-lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 jan 2012 20:02

Jo O. 31 okt 2012 18:25

Ik heb campa centaur QS shifters (model 05 denk ik). Die werken volgens het escape mechanisme: met de duimschakelaar (mouse ear) kan ik steeds maar 1 kransje afschakelen. De duurdere campa shifters (chorus, record en super records) werken volgens het ultrashift mechanisme: daar kan je de duimschakelaar blijven doorklikken tot om tot maximum 5 kransjes af te schakelen.
Dat lijkt me zeer interessant.
Google leert me dat er in het verleden wel centaur ultrashift shifters waren. Bestaat er een mogelijkheid om die nog te kopen en zou dit werken met mijn bestaande derailleurs?

Verder heb ik ook iets eigenaardigs met mijn voorderailleur/shifter. Om van het buitenblad naar het binnenblad te schakelen moet ik 2 keer op de duimschakelaar duwen. Als ik maar 1 keer klik dan blijft de ketting op het buitenblad en schuurt de ketting enkel tegen de derailleur.
Is dit "normaal" en indien niet hoe kan ik het oplossen?
Ik gebruik een FSA gossamer cross crankset (46/36) maar ik weet niet of dat er wat mee te maken heeft.

zijn er hier campa experten die raad weten?

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 31 okt 2012 21:06

Er is een serie 10-speed Centaur Ultra Shift shifters uitgebracht. Werkt prima met je de pre <2011 derailleurs 10 speed.
Ze zijn her en der nog te krijgen als je goed zoekt. Zie onder andere hier: http://www.altaflex.nl/campagnolo/shift ... lo-centaur" onclick="window.open(this.href);return false;
Verder kan je ook Veloce Ultra Shift shifters krijgen met als enige verschil alu ipv Carbon lever.
Andere optie is 10 speed Record of Chorus shifters vinden(dus pre 11 speed tijdperk). Functioneren ook met meerdere kransjes op en af. Enige verschil is de vorm.

Het schakelen vorm lijkt me simpelweg de trim functie. Ik moet met mijn Campagnolo shifters ook 2 klikjes maken van grote blad naar kleine blad als ik helemaal omgeschakeld heb. Je kan met de stelschroeven van de voorderailleur ook kijken of je het zo kan zetten dat je de uiterste klik op het buitenblad uitschakelt mits de ketting dan nog vrij kan lopen.

SvN
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 okt 2011 20:54

SvN 04 nov 2012 17:38

Heb vorige maand de vraag gesteld aan een vertegenwoordiger van Campagnolo op Bike Motion. Hij deelde mee dat huidige Centaur shifters enkel als Quick Shift te verkrijgen zijn maar dat wel het vroegere Ultra Shift binnenwerk voor Centaur 10speed nog steeds als onderdeel voorradig is bij hun.
Via je lbs zou het dus mogelijk moeten zijn om het Quick Shift mechanisme in de huidige Centaur 10speed shifters te laten vervangen door het Ultra Shift mechanisme. Zodoende ben je niet genoodzaakt om over te stappen naar Chorus of andere duurdere Campa shifters.

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 04 nov 2012 20:12

SvN schreef:Heb vorige maand de vraag gesteld aan een vertegenwoordiger van Campagnolo op Bike Motion. Hij deelde mee dat huidige Centaur shifters enkel als Quick Shift te verkrijgen zijn maar dat wel het vroegere Ultra Shift binnenwerk voor Centaur 10speed nog steeds als onderdeel voorradig is bij hun.
Via je lbs zou het dus mogelijk moeten zijn om het Quick Shift mechanisme in de huidige Centaur 10speed shifters te laten vervangen door het Ultra Shift mechanisme. Zodoende ben je niet genoodzaakt om over te stappen naar Chorus of andere duurdere Campa shifters.
Volgens mij haal je wat dingen door elkaar. Huidige shifters zijn alleen als Power Shift te krijgen en niet Quick Shift. Het binnenwerk van Ultra Shift 10s is inderdaad nog te verkrijgen(dit is alles behalve hendel en rubber). Echter heeft TS de vorige generatie van Campagnolo shifters dus binnenwerk vervangen is no way mogelijk. De prijs van Campagnolo spare parts is daarnaast dusdanig dat je waarschijnlijk goedkoper uit bent met een aanbieding voor een nieuwe 10s Ultra Shift ergopower. Of tweedehands variant daarvan.
Andere optie is nog altijd tweedehands 10s Chorus of Record shifter die nog wel voor een aardige prijs te vinden zijn(zeker als je voor Chorus kiest).

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 nov 2012 20:45

@TS, is de voor-derailleur die je gemonteerd hebt ook een quick shift exemplaar? In je beschrijving lijkt het me dat je een niet QS voor-derailleur hebt gemonteerd.

Het beste schakel mechanisme voor Campagnolo 10 speed zijn de oude Chorus en Record shifters. Dan zit je alleen dus wel vast aan het oude model shifter.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Jo O.
Forum-lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 jan 2012 20:02

Jo O. 05 nov 2012 18:15

@ amclassic fan de voor-derailleur is ook QS. Een vriend van me kan ik misschien 10 sp chorus shifters krijgen. de vraag is alleen of ze met QS derailleurs zullen werken. De achterderailleur wel denk ik maar voor de voorderailleur weet ik het niet. Google brengt ook geen uitsluitsel.

Probleem met voorderailleur (2 keer klikken om naar kleine blad te gaan) is opgelost:Limietschroeven nauwkeuriger ingesteld en meer spanning op de kabel gezet.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16799
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 05 nov 2012 18:26

Chorus shifters zijn er ook in Quick shift variant die deze link: http://www.bike24.com/1.php?content=8;n ... id=1;pgc=0
Ultra shift is niet 100% compatible met QS maar er schijnt een goed werkende workaround te zijn door te kabel anders te monteren.
Campagnolo Ultra Dork

Jo O.
Forum-lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 jan 2012 20:02

Jo O. 07 nov 2012 20:53

219 eur is wel behoorlijk veel geld voor een oud model shifter. Het is zelfs duider dan een nieuwe 2012 11 speed Chorus shifter bij Hopmans!

Heeft er iemand misschien nog tweehands 2007 QS chorus shifters?

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 08 nov 2012 15:25

Staat op het forum een set Record Shifters te koop voor 100 euro. Met kabelset dus feitelijk E70,-. Goede deal naar mijn inziens.

http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=15&t=52337" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16799
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 nov 2012 22:02

Jo O. schreef:219 eur is wel behoorlijk veel geld voor een oud model shifter. Het is zelfs duider dan een nieuwe 2012 11 speed Chorus shifter bij Hopmans!

Heeft er iemand misschien nog tweehands 2007 QS chorus shifters?
Met Campagnolo is net als met goede wijn...
Als je het koopt kan je het beter in het doosje in de kelder zetten (of op zolder), vaak wordt het alleen maar meer waard. maar dan moet je wel de verleiding kunnen weerstaan. ;)
Campagnolo Ultra Dork

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 12 nov 2012 20:21

Niet mega goedkoop maar wel een oplossing(mits met kabels anders is de prijs erg hoog) http://link.marktplaats.nl/615781874" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie