Goedemiddag,
Ik heb 2 weken terug mijn MTB bij de FM gebracht. Ik heb daar alles laten na-kijken en ketting(kmc),cassete(goedkope SRAM) en derraileurwieltjes(BBB) laten vervangen.
Oke alles weer oke zal je denken. Maar na 1 tochtje waren heel de derraileurwieltjes versleten. Hij sloeg heel de tijd over. Het was echt geen fietsen. Alleen als ik op het buitenblad reed en vanachter heel klein (26/28) en de derraileur strak stond sloeg hij niet veel over.
Dus ik weer terug naar de FM de derraileurwieltjes bleken verkeerd gemonteerd. Verder alles nagekeken en alles is gewoon recht.
Dus nog een x op de weg gefietst en niets aan de hand. Maar afgelopen zondag in het bos was het weer terug. Bij een beetje kracht slaat hij al over als een malle. Daar gaan we weer...
Nu mijn vraag waar kan dit aan liggen. Zelf denk ik dat de BBB wieltjes gewoon niet goed pakken op de ketting als er maar een beetje modder op zit. Of is het een combinatie van alles wat het doet overslaan?
Alvast bedankt voor de hulp!
Hij blijft maar overslaan
-
- Forum-lid
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Wat denk je dat de functie van derailleurtandwieltjes is? Als die compleet verrot zijn dan nog gaat de ketting niet overslaan, want de enige kracht die op de derailleurtandwieltjes staat is die van de veer in de achter-derailleur.
Maak eens een foto van je voorbladen. Voor de rest zou ik zeggen dat het een kwestie van achter-derailleur afstellen moet zijn. De FM heeft de boel wel vervangen door een zelfde aan kransjes, niet dat hij er bijv 9 speed opgezet heeft terwijl er 8 speed shifters op de fiets gemonteerd zijn.
Maak eens een foto van je voorbladen. Voor de rest zou ik zeggen dat het een kwestie van achter-derailleur afstellen moet zijn. De FM heeft de boel wel vervangen door een zelfde aan kransjes, niet dat hij er bijv 9 speed opgezet heeft terwijl er 8 speed shifters op de fiets gemonteerd zijn.
Dit zie je toch niet helemaal goed, als je derrie wieltjes niet draaien werkt het voor geeen meter, als je echt kracht zet gaat het nog wel, maar vaak werkt het erg slecht.amclassic-fan schreef:Wat denk je dat de functie van derailleurtandwieltjes is? Als die compleet verrot zijn dan nog gaat de ketting niet overslaan, want de enige kracht die op de derailleurtandwieltjes staat is die van de veer in de achter-derailleur.
Derrie wieltjes van tacx zijn een stuk beter dan die van BBB, ik zou die maar eens proberen dan is het probleem zo verholpen.
En als je meer geld uit wil geven voor beter materiaal kun je het beste KCNC wieltjes kopen.
-
- Forum-lid
Ja het voorblad is wel gebruikt maar nog niet versleten. De derailleur loop verder gewoon prima. schakelen gaat perfect. Alles klopt 9speed. Hij slaat alleen op de cassete over.
Ik ga daarom ook maar eens om Shimano wieltjes misschien dat dat dan beter gaat.
Ik ga daarom ook maar eens om Shimano wieltjes misschien dat dat dan beter gaat.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Als de derailleurtandwieltjes in werpsterren veranderd zijn schakelt de boel nog steeds. Dan wordt het wel minder nauwkeurig, omdat het glijlager helemaal uitgesleten is, maar het blijft gewoon schakelen. Derailleurwieltjes die niet meer draaien moeten eens schoon gemaakt worden.EvdB schreef:Dit zie je toch niet helemaal goed, als je derrie wieltjes niet draaien werkt het voor geeen meter, als je echt kracht zet gaat het nog wel, maar vaak werkt het erg slecht.amclassic-fan schreef:Wat denk je dat de functie van derailleurtandwieltjes is? Als die compleet verrot zijn dan nog gaat de ketting niet overslaan, want de enige kracht die op de derailleurtandwieltjes staat is die van de veer in de achter-derailleur.
Derrie wieltjes van tacx zijn een stuk beter dan die van BBB, ik zou die maar eens proberen dan is het probleem zo verholpen.
En als je meer geld uit wil geven voor beter materiaal kun je het beste KCNC wieltjes kopen.
Met BBB derailleurtandwieltjes zou het gewoon zonder probleem moeten werken.
Ik heb vergelijkbaar probleem gehad na beurt bij FM en vervanging van spullen. (cassette, bladen, ketting en kabels)
Bleek dat er in de nieuwe ketting een schakel veel "vaster" zat dan de andere schakels.
Daar kwamen we pas achter na driemaal bij de FM geweest te zijn, maar toen er een andere ketting op was gelegd functioneerde alles weer.
Bleek dat er in de nieuwe ketting een schakel veel "vaster" zat dan de andere schakels.
Daar kwamen we pas achter na driemaal bij de FM geweest te zijn, maar toen er een andere ketting op was gelegd functioneerde alles weer.
Allard
-
- Forum-lid
PPff.. dan maar weer terug naar de FM ik ga het zelf niet kunnen vinden. Er zit wel een klein beetje ruimte op de achterderailleur als je hem heen en weer beweegd. Maar dat is niet echt noemenswaardig.
iig bedankt voor jullie hulp!
iig bedankt voor jullie hulp!