TT Wielen: Zipp vs HED
-
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 31 jul 2012 11:53
Ik ben zoals het onderwerp doet vermoeden op zoek naar snelle wielen die ik tijdens duatlon- en tijdritwedstrijden ga gebruiken. Voorop staat dus de (aero)performance van de wielen. Het budget is niet oneindig en in de ideale situatie hoort er ook een dicht achterwiel bij.
De Zipp 808 lijkt de referentie te zijn op Aerogebied. Ik heb diverse testen gezien van Tour waarin een aantal wielen met elkaar vergeleken worden en eigenlijk zonder uitzondering is deze wielset het snelst. Het enige wat me tegenhoudt is dat de set volledig carbon is en ik een remprobleem verwacht, zeker als het regent. En het wisselen tussen deze set en een trainingswielen ik de remblokken moet vervangen en waarschijnlijk zelfs moet bijstellen omdat de 808's erg breed zijn.
Een mogelijk alternatief is de HED 9 FR. Deze is iets gunstiger geprijsd waardoor het dichte achterwiel (ook van HED) sneller realiseerbaar is. Het grote voordeel is dat deze set ook redelijk goed scoort aerodynamisch gezien maar wel alu remranden heeft.
Moet ik voor de topper gaan, de Zipp 808 of een aantal seconden verlies voor lief nemen in wedstrijden en voor de meer allrounders, de HED 9 FR, gaan? Iemand hier die ervaring heeft met de Zipps en/of de HED's? Alternatieven zijn zeer welkom natuurlijk maar ik zoek bij voorkeur wielen die getest zijn in de windtunnel, bij voorkeur door iemand anders dan de producent.
De Zipp 808 lijkt de referentie te zijn op Aerogebied. Ik heb diverse testen gezien van Tour waarin een aantal wielen met elkaar vergeleken worden en eigenlijk zonder uitzondering is deze wielset het snelst. Het enige wat me tegenhoudt is dat de set volledig carbon is en ik een remprobleem verwacht, zeker als het regent. En het wisselen tussen deze set en een trainingswielen ik de remblokken moet vervangen en waarschijnlijk zelfs moet bijstellen omdat de 808's erg breed zijn.
Een mogelijk alternatief is de HED 9 FR. Deze is iets gunstiger geprijsd waardoor het dichte achterwiel (ook van HED) sneller realiseerbaar is. Het grote voordeel is dat deze set ook redelijk goed scoort aerodynamisch gezien maar wel alu remranden heeft.
Moet ik voor de topper gaan, de Zipp 808 of een aantal seconden verlies voor lief nemen in wedstrijden en voor de meer allrounders, de HED 9 FR, gaan? Iemand hier die ervaring heeft met de Zipps en/of de HED's? Alternatieven zijn zeer welkom natuurlijk maar ik zoek bij voorkeur wielen die getest zijn in de windtunnel, bij voorkeur door iemand anders dan de producent.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5615
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Ik heb ervaring met HED Alps en Zipp 404, zelf vind ik de Zipp vele malen beter en betrouwbaar dan de HED's.
HED afwerking wat minder en wat gevoeliger voor spaakbreuk.
HED afwerking wat minder en wat gevoeliger voor spaakbreuk.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
-
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 31 jul 2012 11:53
Thanks, colnagofreak. Ik heb vanochtend met iemand van SRAM gesproken, die ook regelmatig bij Zipp komt, en die heeft me over de streep getrokken.
Sinds de introductie van de clincher 808 in 2010 is er geen enkel warmte gerelateerd probleem geweest en de remblokken van Zipp zelf schijnen prima te remmen.
Nu ben ik dus op zoek naar het goedkoopste adres.
Sinds de introductie van de clincher 808 in 2010 is er geen enkel warmte gerelateerd probleem geweest en de remblokken van Zipp zelf schijnen prima te remmen.
Nu ben ik dus op zoek naar het goedkoopste adres.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Het lijkt mij zinvoller om ipv alleen de wielen je hele huidige setup te bekijken (dus ook b.v. stuur en helm) en dan te overwegen waar je de meeste winst voor de beste prijs kunt boeken.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
- Forum-lid
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 10 mar 2012 21:26
Tja zoals amclassic-fan al zei: Sram is eigenaar van Zipp.
Dus een Sram dealer zou je natuurlijk Zipp adviseren..
Ik zou persoonlijk voor HED kiezen, dat is ook een autoriteit als het om Aero gaat!
Op het WK- en de olympische tijdrit zag je ook veel renners met een HED (voor)wiel,
terwijl het team van deze renners eigenlijk een andere wiel sponsor had.
In de tijdrit van de Tour (etappe 19) hadden de nummer 1,2 en 3 een volledig podium met HED wielen.
Het aluminium remrand blijft gewoon een pluspunt vanwege de degelijkheid.
En het belangrijkste: Voor en achterwiel van hetzelfde merk is wel zo mooi!!!
Dus een Sram dealer zou je natuurlijk Zipp adviseren..
Ik zou persoonlijk voor HED kiezen, dat is ook een autoriteit als het om Aero gaat!
Op het WK- en de olympische tijdrit zag je ook veel renners met een HED (voor)wiel,
terwijl het team van deze renners eigenlijk een andere wiel sponsor had.
In de tijdrit van de Tour (etappe 19) hadden de nummer 1,2 en 3 een volledig podium met HED wielen.
Het aluminium remrand blijft gewoon een pluspunt vanwege de degelijkheid.
En het belangrijkste: Voor en achterwiel van hetzelfde merk is wel zo mooi!!!
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
vraagje: Plan je in de regen ook met een vol achterwiel te rijden? En heb je enkel niet-stayer wedstrijden voor de boeg?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
-
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 31 jul 2012 11:53
Dat SRAM eigenaar is van Zipp was duidelijk.amclassic-fan schreef:Zipp is al sinds 2007 onderdeel van Sram...
Hed wielen zijn zeker zo snel als Zipp. Welk wiel er als snelste uitkomt ligt puur aan het gebruikte windtunnelprotocol.
Heb je een test gezien waar HED (jet of stinger) sneller was dan de Zipp? Ik heb diverse windtunneltesten gezien en Zipp is keer op keer de snelste. Ik zag wel, in een test zonder verantwoording hoe er getest is, dat de nieuwe Mavics CX80 erg snel zou moeten zijn maar dat zijn tubewielen.
Je zult het waarschijnlijk anders bedoelen, maar dat ze even snel zijn en dat het protocol bepaalt welk wiel het snelst is, lijkt het alsof je niet gelooft in aerodynamisch voordeel. Kun je onderbouwd aangeven waarom ik die testen naast me neer moet leggen? Ik weet dat er enorm veel aspecten zitten aan die testen en uiteindelijk de vraag of het voor mijn fiets optimaal is in de praktijk niet eens beantwoord wordt. Maar je moet ergens je keuze op baseren. Ik sta open voor suggesties .
Dat is jouw veronderstelling dat ik dat nog niet heb gedaan. De wielen zijn inderdaad een zeer kostbaar onderdeel maar bieden na je lichaamshouding en frame de meeste winst. Verder is het niet zo relevant voor dit topic.scepticus schreef: Het lijkt mij zinvoller om ipv alleen de wielen je hele huidige setup te bekijken (dus ook b.v. stuur en helm) en dan te overwegen waar je de meeste winst voor de beste prijs kunt boeken.
@rutifrutie:
Goede opmerking dat het advies SRAM wc-eend gehalte heeft. Daarvan was ik me bewust. Door de productmanager werd de super-9 disc ook genoemd als ultieme wiel als ik snelheid zocht. Maar het gesprek met de vertegenwoordiger van SRAM nam wel onzekerheid weg die ik had over de degelijkheid van carbon clinchers. HED is zeker een topper maar volgens onafhankelijke testen, voorzover dat soort testen echt onafhankelijk is, en ook volgens aero-autoriteiten zet Zipp met de 808 wel de standaard.
Ik vind het moeilijk om het gebruik van de wielen door anderen als argument te gebruiken. Zipp is bijvoorbeeld met overmacht nummer 1 in Kona, zie de bike-count: http://lavamagazine.com/features/the-20 ... z2CgytuhJ9" onclick="window.open(this.href);return false;. Ik vind resultaten van een windtunneltest meer overtuigend. Wel opvallend in jouw voorbeeld dat er gekozen wordt voor andere wielen dan de gesponsorde wielen!
-
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 31 jul 2012 11:53
Nu zeg ik ja omdat ik denk dat een vol achterwiel sneller is. Maar ik heb geen idee of er mogelijke problemen optreden in het gebruik waardoor ik met een disc juist langzamer ben. Ik heb nog nooit met een disc in de regen gereden.de zwarten schreef:vraagje: Plan je in de regen ook met een vol achterwiel te rijden? En heb je enkel niet-stayer wedstrijden voor de boeg?
Ik heb voorlopig geen plannen om stayerwedstrijden te gaan doen in het buitenland.
Ik ben nu wel benieuwd naar de gedachte achter je vragen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
De opmerkingen over die disc laten mooi de objectiviteit van de product manager zien. Zowel voor HTC, Sky als Rabobank zijn HED wielen de 1e keus in tijdritten terwijl ze alle 3 niet door HED gesponsord worden. Als profs op een ander merk dan het wiel van de sponsor rijden in tijdritten dan is het 9 van de 10 keer een HED (meestal Stinger, maar Tony Martin reed vorig jaar op een JET) of een LW Disc (vanwege het extreem lage gewicht).
Alle bronnen komen met andere resultaten, uit de testen van Enve komt Enve het beste:
[urlhttp://www.enve.com/cache/DOC117_SmartENVEsyst ... 0518042602[/url]
Hed publiceert ook vergelijkbare grafiekjes. Er is al jarenlang een discussie tussen ZIPP en HED over de te testen jaw angles.
Het verschil tussen deze top wielsets is zo klein dat je het verschil enkel in een windtunnel kunt meten. Welke wielset het snelste is hangt af van je fiets. Aerodynamica is zowel bij HED als ZIPP gewoon top.
Alle bronnen komen met andere resultaten, uit de testen van Enve komt Enve het beste:
[urlhttp://www.enve.com/cache/DOC117_SmartENVEsyst ... 0518042602[/url]
Hed publiceert ook vergelijkbare grafiekjes. Er is al jarenlang een discussie tussen ZIPP en HED over de te testen jaw angles.
Het verschil tussen deze top wielsets is zo klein dat je het verschil enkel in een windtunnel kunt meten. Welke wielset het snelste is hangt af van je fiets. Aerodynamica is zowel bij HED als ZIPP gewoon top.
Ik denk dat de verschillen heel klein zijn.
Maar de Zipps zijn comfortabeler.
Probeer eens een belletje naar Hopmans voor een goede prijs.
hier als kers op de taart nog een snelle wielen test:
http://www.tour-magazin.de/services/qtr ... _2011/#/96" onclick="window.open(this.href);return false;
vlgs tour is Zipp 808 FC aerodynamischer dan HED Jet 9.
Maar de Zipps zijn comfortabeler.
Probeer eens een belletje naar Hopmans voor een goede prijs.
hier als kers op de taart nog een snelle wielen test:
http://www.tour-magazin.de/services/qtr ... _2011/#/96" onclick="window.open(this.href);return false;
vlgs tour is Zipp 808 FC aerodynamischer dan HED Jet 9.
Laatst gewijzigd door loos op 19 nov 2012 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 31 jul 2012 11:53
De resultaten van Enve komen overigens wel redelijk overeen met een test gedaan door Tour:
Dat je het niet op de weg zult merken ben ik met je eens. Dat gaat in het bovenstaande geval tussen de 808 en de HED Stinger om ongeveer 4 Watt.Op een tijdrit van 40 kilometer is dat bij 40 per uur 26 seconden sneller. Oftewel iets meer dan halve seconde per kilometer, knappe jongen die dat merkt. Maar die 26 seconden in een wedstrijd daar teken ik voor!
Ik heb wel m'n twijfels over bovenstaande test wat betreft de enorm tegenvallende resultaten voor de stinger 9 + hed jet disc. In een andere test ook door Tour, met een compleet ander protocol, is de Jet Disc de snelste en dus ook sneller dan een 808 achterwiel. Zoals je zou verwachten.
Oftewel: ik kom er niet echt uit zo!
Dat je het niet op de weg zult merken ben ik met je eens. Dat gaat in het bovenstaande geval tussen de 808 en de HED Stinger om ongeveer 4 Watt.Op een tijdrit van 40 kilometer is dat bij 40 per uur 26 seconden sneller. Oftewel iets meer dan halve seconde per kilometer, knappe jongen die dat merkt. Maar die 26 seconden in een wedstrijd daar teken ik voor!
Ik heb wel m'n twijfels over bovenstaande test wat betreft de enorm tegenvallende resultaten voor de stinger 9 + hed jet disc. In een andere test ook door Tour, met een compleet ander protocol, is de Jet Disc de snelste en dus ook sneller dan een 808 achterwiel. Zoals je zou verwachten.
Oftewel: ik kom er niet echt uit zo!