wiellagercups
-
- Forum-lid
- Berichten: 273
- Lid geworden op: 08 dec 2011 11:06
- Locatie: almelo
Is er iemand op dit onvolprezen forum die weet waar je nog lagercups kunt bestellen voor je m.b.-wielen? Ik ben nl. voor een kennis bezig de wielen van zijn fiets te herstellen, maar omdat deze al sedert geruime tijd het nodige onderhoud hebben ontbeerd, zijn de kogels ook op het lagervlak van de cups ingelopen. Omdat ze nog mooi recht zijn en het remvlak nog goed is, dacht ik ze eenvoudig te kunnen repareren door deze cups, samen met cones en kogels, te vervangen. Het typenr. kan ik niet achterhalen, maar het lijken me Shimano-naven te zijn, ong. 10 jaar oud. Als ik bij de lokale fietsenmakers informeer naar de verkrijgbaarheid hiervan, word ik meewarig aangekeken: "dat doen we niet meer". Alternatief: nieuwe wielen (meer geld) of nieuwe naven (meer werk).
Dus iemand nog een adresje of misschien zelf nog wat liggen? Ik hou me aanbevolen!
Gr. Herman
Dus iemand nog een adresje of misschien zelf nog wat liggen? Ik hou me aanbevolen!
Gr. Herman
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Berichten: 2435
- Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
- Locatie: Deventer
- Contact
Bij Roseversand kun je de nodige Shimano onderdelen los bestellen (kogels, cups, etc.). Kijk daar dus maar ff rond in de webshop.
Cups gaan inderdaad waarschijnlijk problemen opleveren. Kogels en conussen zal daarentegen geen enkel probleem moeten zijn.
Een andere optie is om flink aan de slag te gaan met een doek en slijp/polijstmiddel. Als de schade niet al te groot is, dan ga je hier zeker de cups weer mooi mee krijgen.
Een andere optie is om flink aan de slag te gaan met een doek en slijp/polijstmiddel. Als de schade niet al te groot is, dan ga je hier zeker de cups weer mooi mee krijgen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 273
- Lid geworden op: 08 dec 2011 11:06
- Locatie: almelo
Mijn veronderstelling dat het Shimano-naven zijn is gebaseerd op de grote mate van gelijkenis met de naven in mijn eigen mountain-bike. Er heeft waarschijnlijk een transfer op de naven gezeten met het nr. erop, maar zoals gezegd niet meer te lezen. Een speurtocht langs de diverse webshops heeft me inderdaad al geleerd dat de verkrijgbaarheid van de cups (ook bij Rose) het struikelblok gaat vormen. Ik had in mijn ongebreideld optimisme de cups al gedemonteerd, omdat ik dit probleem niet voorzien had. De beschadiging van het loopvlak is wel zodanig ernstig, dat redding middels de polijstmethode niet meer aan de orde is. Het is natuurlijk wel vreemd dat er maar een helft van een lager te koop is, zijnde toch een aan slijtage onderhevig onderdeel. Net zoals een fabrikant wel nieuwe kettingen zou leveren, maar niet de daarbij behorende tandwielen.
Hoe dan ook, ik hoop nog op positieve reacties, bij het uitblijven waarvan ik toch aan nieuwe naven zit te denken.
Hoe dan ook, ik hoop nog op positieve reacties, bij het uitblijven waarvan ik toch aan nieuwe naven zit te denken.
Zover ik weet kun je bij de meeste Shimano naven niet eens de cups demonteren. Post even een foto, misschien kunnen we beoordelen om welke naven het gaat. Met een beetje geluk kun je dat de gehele naaf tweedehands op de kop tikken. Oude Shimano naven kosten namelijk vrijwel niets tweedehands.
-
- Forum-lid
- Berichten: 273
- Lid geworden op: 08 dec 2011 11:06
- Locatie: almelo
Het was inderdaad vroeger (toen alles beter was..) heel gebruikelijk om de cups te vervangen in geval van te vergaande slijtage. Nu lijkt dat alleen nog mogelijk bij de betere/ duurdere merken, ik zag i.i.g. gisteren in de tech docs van Campa-Fulcrum nog de cups afzonderlijk genummerd staan. Een voorbeeld dat m.i. navolging verdient! Bij Shimano zijn ze ook gewoon in de naaf geperst, dus vervangbaar als ze als spare parts leverbaar waren.
Bij ontstentenis van een voor dit doel voldoende camera zal ik mijn fietsmaat vragen een paar foto's van e.e.a. te maken, dan kan hij me morgen gelijk even helpen met het plaatsen hiervan.
@Rey 953: waarom denk je dat de cups niet demontabel zijn? Ze zijn van staal, de naaf van aluminium en omdat ze naar mijn beste weten nooit ingegoten zijn, moeten ze, desnoods middels de verwarmingsmethode, te vervangen zijn.
Tweedehands naven zou kunnen, maar ik denk dat dat zowel qua werk als prijs niet veel verschilt van nieuwe, in verschillende webshops verkrijgbaar vanaf 12-15 euro voor de voornaaf, en iets meer voor achter.
Bij ontstentenis van een voor dit doel voldoende camera zal ik mijn fietsmaat vragen een paar foto's van e.e.a. te maken, dan kan hij me morgen gelijk even helpen met het plaatsen hiervan.
@Rey 953: waarom denk je dat de cups niet demontabel zijn? Ze zijn van staal, de naaf van aluminium en omdat ze naar mijn beste weten nooit ingegoten zijn, moeten ze, desnoods middels de verwarmingsmethode, te vervangen zijn.
Tweedehands naven zou kunnen, maar ik denk dat dat zowel qua werk als prijs niet veel verschilt van nieuwe, in verschillende webshops verkrijgbaar vanaf 12-15 euro voor de voornaaf, en iets meer voor achter.
-
- Forum-lid
- Berichten: 273
- Lid geworden op: 08 dec 2011 11:06
- Locatie: almelo
Dat zou natuurlijk ook een oplossing kunnen zijn, maar dan zou ik voor de aanschaf de verkoper moeten vragen de cups te demonteren i.v.m. de juiste naafpassingmaat, i.c. overigens 24,8/29,4 mm. V/A. , dus inch-maten.
Ik denk dat de bereidheid hiertoe bij de meesten ver te zoeken zal zijn, hoewel het ook mogelijk is een redelijk nauwkeurige meting te verrichten in gemonteerde toestand bedenk ik me net.
Ik zal morgen nog even goed kijken of er toch niet iets van een code te ontdekken valt als we de foto's maken.
Ik denk dat de bereidheid hiertoe bij de meesten ver te zoeken zal zijn, hoewel het ook mogelijk is een redelijk nauwkeurige meting te verrichten in gemonteerde toestand bedenk ik me net.
Ik zal morgen nog even goed kijken of er toch niet iets van een code te ontdekken valt als we de foto's maken.