Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Van 8 speed naar 9 speed

henryp
Forum-lid

henryp 01 dec 2012 09:42

Als ik van een 8-speed naar 9-speed cassette ga, wat moet ik dan allemaal vervangen aan mijn fiets? Mijn fiets is afgemonteerd met een Shimano XT set.
Heb ik naast een 9-speed ketting alleen een andere shifter nodig of ook een andere achterderailleur?

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 01 dec 2012 10:46

als je toch opwaardeert, waarom dan niet direct 10 of speed?

Wat je allemaal moet vervangen:
ketting
cassette
shifters
ketting bladen of wellicht hele crankstel; zeker als je naar 10 speed gaat. Bij 9 speed hoef je op dit punt wellicht niets te vervangen.
achter derailleur hoeft niet. De nieuw casste blijft even breed. De stapjeswaarmee geschakeld wordt, worden kleiner. Maar datr wordt geregeld door je shifters.
Live fast; die young. mijn blog

henryp
Forum-lid

henryp 01 dec 2012 18:51

Rob74, dank voor je snelle reactie. Ik had ook al zo'n idee dat ik het bij de cassette, de ketting en de shifter(s) kon beperken, maar twijfelde nog over het derailleur.

Iets over de achtergrond van mijn vraag: Ik heb mijn 29-er voor het woon-werk verkeer inmiddels 1,5 jaar geleden laten ombouwen (beetje elektriciteit toegevoegd ;-) ), waardoor ik nu 5x in de week (als het weer mooi genoeg is) naar het werk kan fietsen. Voor de verbouwing lukte het me maximaal 3x in de week, omdat mijn lichaam vaker heen en weer gewoon niet meer trok (leeftijd...). Voor mij dus een goede keuze. Ik fiets dagelijks met een snelheidje van 30-35 km/uur naar het werk. Optrekken, Tegenwind en heuveltjes kosten mij nu veel minder moeite. Bij de verbouwing hebben ze mijn 8-speed derailleur vervangen door een 9-speed en sindsdien schakelt het allemaal niet zo lekker meer. Toen ik begin deze week een nieuwe ketting kocht (9-speeed) bedacht ik me dat ik de fiets volledig naar 9-speed kon ombouwen. Ook al schakel ik niet zoveel meer (niet echt meer nodig...), als ik moet schakelen is het fijn dat dit schakelen ook lekker soepel gaat. Dus vandaar mijn vraag :-)

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 01 dec 2012 19:17

Ik snap een ding niet:
henryp schreef:.....Bij de verbouwing hebben ze mijn 8-speed derailleur vervangen door een 9-speed en sindsdien schakelt het allemaal niet zo lekker meer....
Een derailleur is een derailleur. Dat heeft weinig te maken met 8 en 9 speed. Bij mijn weten is de breedte van de cassette niet aangepast toen ze van 8 naar 9 speed gingen. Dat zou dus gewoon moeten blijven werken.
Laatst gewijzigd door rob74 op 01 dec 2012 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Live fast; die young. mijn blog

henryp
Forum-lid

henryp 01 dec 2012 19:23

Sorry, ik bedoelde cassette :-)

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 01 dec 2012 20:49

Zomaar alleen de cassette van 8v naar 9v veranderen, levert alleen ellende op. Je moet het wel kunnen schakelen, in 9 stapjes dus. "Ze" is dus zeer incompetente fietsemaker? 8, 9 en 10 speed cassettes passen op dezelfde naafbody. Tussenspacers en de losse tandwielen worden iedere keer dunner.

henryp
Forum-lid

henryp 02 dec 2012 00:56

De fietsenmaker had het me wel verteld, maar ik had er verder geen aandacht aan geschonken. De opmerking bleef wel in mijn geheugen hangen...
Omdat ik nooit zo erg met het materiaal bezig ben geweest, stond ik niet stil bij de consequenties van zijn opmerking.... tot ik later tot de conclusie kwam dat het slechter schakelen kwam door de upgrade van de 8-speed naar 9-speed cassette. Wat hij beter had kunnen doen was een voorstel doen om de fiets volledig te upgraden naar 9-speed, dus ook een vervanging van de shifters op het lijstje zetten.

Trouwens voor de geïnteresseerden: de upgrade van een standaard 29-er naar een elektrisch ondersteunde 29-er met mogelijkheid om de elektrische karakteristiek te beïnvloedden kostte me in 2010 een kleine € 1.300,- Ik heb er nooit 1 moment spijt van gehad en kan zo'n upgrade iedereen aanraden, zeker als het gaat om "zakelijke" kilometers. Als je in de vrije tijd met de fietsvrienden er op uit trekt, dan ligt de situatie wellicht anders, maar daarvoor staat er ook nog een gewone (niet opgevoerde) racefiets in de garage :-)

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 02 dec 2012 08:44

Als je toch niet veel schakelt, waarom wil je dan de groep gaan upgraden? Voor een paar euro heb je een 8-speed cassette:http://www.rose.nl/artikel/shimano-cs-h ... /aid:45823.
Het is echt belachelijk dat een normaal verkrijgbare cassette wordt vervangen voor een 9-speed exemplaar. En dat ook nog eens bij een tot illegale brommer omgebouwde fiets en daar een man op leeftijd 30/35 km/h mee laten fietsen, lekker gevaarlijk.
Campagnolo Ultra Dork

henryp
Forum-lid

henryp 04 dec 2012 23:27

Ernie, dank voor de link. De upgrade werd geleverd inclusief de cassette. De oude cassette kon niet worden geplaatst (waarom niet, moet je mij niet vragen). Wellicht is het terug zien te plaatsen van de oude cassette (of een nieuw exemplaar) wellicht een betere en veel goedkopere optie.

Trouwens, op mijn racefiets haal ik ook die snelheid, volledig op eigen kracht.
Persoonlijk geef ik de voorkeur voor mij 29-er. Bij nat weer of bij blaadjes vind ik dat de brede banden mij een veiliger gevoel geven dan de dunne bandjes van een racefiets. Mijn conclusie is dat niet alleen de NS last heeft van vallend blad in de herfst of lichte vorst op een winterse dag, volgens mij hebben ook vele racefietsers daar last van...

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 05 dec 2012 15:56

Conclusie is dat de 9-speed cassette GEEN upgrade is maar een lompe FOUT van de fietsenmaker.
Wat je er verder mee doet is aan jou...Enkele mogelijkheden:
1. verhaal halen (levert vaak niet veel op)
2. alles naar 9sp (waarom? duurder en niet beter)
3. 8sp cassette en ketting (samen nieuw: 30-40 euro) monteren (beste oplossing, TENZIJ er iets voor zorgt dan een 8sp cassette niet kan met jouw halve brommer, en dat moet de fietsenmaker dan maar weten uit te leggen...)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

roos1
Forum-lid

roos1 05 dec 2012 17:04

Even een klein beetje offtopic. Maar elektrische fietsen ondersteunen toch maar tot 25 km per uur. Als je harder fiets doe je dat toch weer op eigen kracht?
Gr Roos

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 dec 2012 18:12

Dat zou officieel moeten, maar sommige fietsen kunnen harder. Je moet dan alleen niet een ongeluk veroorzaken, want dan heb je een heel groot probleem.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie