Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

traningsschema alpedhuzes

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 dec 2012 23:12

In D1 rijden is voor de meeste denk ik niet weggelegd. Bovenin D2 lijkt me een stuk realistischer, ga je hoger met je hartslag dan blaas je je gegarandeerd op.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9033
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 09 dec 2012 09:43

Ik heb toevallig een inspanningstest gedaan deze week:

Geboortedatum 11-2-1968
Categorie weg
Testprotocol 25 Watt per min tot max vanaf 75 watt

Datum test 4-12-2012 gezondheid streef elite KNWU

Lichaamssamenstelling
Lengte (cm) 186,0
Gewicht (kg) 85,1
Vetpercentage (%) 22,8 20 5,0-8,0
Huidplooien (mm) 44,2

Maximaalwaarden
VO2 max (ml/min) 3760,0
VO2/kg lichaamsgewicht (ml/min/kg) 44,2 goed 65-75
Maximale belasting (watt) 338,0 450-550 (tempo kort)
Max. belasting/kg (watt/kg) 4,0 6,0-7,0 (berg op kort)
Maximale hartslag (sl/min) 179,0

Drempelwaarden
Hartslag anaerobe omslaggebied (AD) 162,0
idem als % max 90,5 92,0
Belasting (watt) bij AD 270,0 350-450 (tempo lang)
idem per kg. lichaamsgewicht 3,2 5,5-6,5 (berg op lang)
VO2 (ml) bij AD 3100,0
idem als % max 82,4 92,0

Hartslag herstel 1 min 161,0
Hartslag herstel 2 min 143,0

Trainingsrichtlijnen (vet gedrukt): hartslag
herstel <114
· hartslag duur I (lange duur) 113,4 114-138
· hartslag duur II (normale duur) 137,7 138-154
· hartslag duur III (interval extensief) 153,9 154-162
tempo intensief training I 162,0 (=95%)
tempo intensief training II (=100%)

http://app.strava.com/runs/17277737" onclick="window.open(this.href);return false;
http://connect.garmin.com/activity/187197363" onclick="window.open(this.href);return false;

bespreking
algemeen: eerste test alhier; goede test, geen klachten, sinds 3-4 jaar wilerennen/RPM, vorig jaar Alpe d´Huzes 4x
test:
vetpercentage en dus gewicht biedt voor de ambitieuze wielrenner nog verbetermogelijkheden
VO2max als maat voor duurcapaciteit (duurtalent) is goed t.o.v. leeftijdgenoten
Vermogen maximaal is goed, vermogen rond omslaggebied daarbij ook relatief erg goed
dus basisduurgetraindheid laat een goed niveau zien+ zie trainingszones in bovenstaand schema
zie voorbeeldschema La marmotte t.a.v. opbouw volgens piramidemodel

rust- en inspanningsECG zijn volledig normaal, normaal bloeddrukverloop
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Cloggieman
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 dec 2012 15:20

Cloggieman 10 dec 2012 14:29

Allen,

Dank voor jullie info en voor het moment ga ik ervan uit dat voor 6x de berg op ik in D2 zal moeten blijven.
Wellicht voor de laatste keer (6e) maakt het niet zoveel meer uit, omdat je daarna toch klaar bent.
Dus beklimming 1 tot 5 in maximaal D2.

Jan

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 dec 2012 14:39

Die laatste keer kan je echt niet meer met een hartslag boven omslagpunt omhoog rijden. Tegen die tijd staat de begrenzer waarschijnlijk al lang op D2 hartslag.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9033
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 10 dec 2012 15:10

Cloggieman schreef:Allen,

Dank voor jullie info en voor het moment ga ik ervan uit dat voor 6x de berg op ik in D2 zal moeten blijven.
Wellicht voor de laatste keer (6e) maakt het niet zoveel meer uit, omdat je daarna toch klaar bent.
Dus beklimming 1 tot 5 in maximaal D2.

Jan
Beste Jan,

Ik denk dat je te theoretisch bezig bent met alle respect.
Als de weersomstandigheden heel slecht zijn en sneeuw etc etc,blessure,hongerklop,emotionele aspect mag je zeker niet uit het oog verliezen.

Nogmaals ga lekker fietsen en genieten en denk aan je eigen gezondheid.

René
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Gebruikersavatar
Sebo
Forum-lid
Berichten: 634
Lid geworden op: 14 jun 2012 01:49

Gebruikersavatar Sebo 12 dec 2012 10:47

[quote="nijkie]

emotionele aspect mag je zeker niet uit het oog verliezen.

Nogmaals ga lekker fietsen en genieten en denk aan je eigen gezondheid.

René[/quote]

Roerend mee eens.

Je hebt niks te bewijzen; het is geen wedstrijd; je doet het voor een ander.....
Emotioneel kan het zelfs wel eens zwaarder worden dan je voor mogelijk houdt.

Sebo
Training is like fighting with a gorilla....
You don't stop when you're tired...
You stop when the gorilla is tired!!!

Plaats reactie