FSA MegaExo bottom bracket vervangen door Shimano?
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Contact
Op mn mtb (Cannonale Taurine) zit een FSA MegaExo bottom bracket (BC 1,37x24t). Aan één kant is de lager versleten. Wil er nu nieuwe opgooien. Viel me op dat bottom brackets van FSA een stuk duurder zijn dan van Shimano (bijna twee keer zoveel). Daarom de vraag: kan ik ook volstaan met een Shimano bottom bracket en welk type heb ik nodig? Wordt nog niet helemaal wijs uit de maatvoering. Linkje naar webshop is ook welkom!
- Forum-lid
- Contact
Lastige vraag dus Dan ga ik maar eens met de schuifmaat aan de gang om eea na te meten.
- Forum-lid
- Contact
Op dat laatste doelde ik ook (ik heb alu cranks). Kan er alleen weinig over terugvinden. Anders maar investeren in FSA. De lagers hebben het wel 4 jaar uitgehouden dus zijn kwalitatief goed (je hoort trouwens weleens andere verhalen over FSA lagers..)
FSA heeft wel schrikbarend veel bottom brackets. Ik combineer een alu crankstel (Gossamer, Energy) met een Shimano BB in mijn crossfiets. Het past nét maar alleen met een tikje van de hamer. Eruit halen nog wat lastiger, paar flinke tikken nodig.
Ik heb ook verhalen gehoord van mensen die met dat 'tikje' van de hamer hun crank hopeloos vast in hun bottom bracket hebben geramd. Ik weet ook niet om welke combinatie dit ging maar het het wel met FSA te maken.
Campagnolo Ultra Dork
Op eigen risico inderdaad.. Als de FSA lagers vier jaar mee gingen is dat niet verkeerd. Misschien kan TS ze nog in de uitverkoop vinden.
Weliswaar laat, maar voor voor de volledigheid alsnog een reactie.
Afgelopen week heb ik samen met mijn fm ontdekt dat Shimano bb's NIET compatible zijn met (mijn) FSA crank (sl-k light dubbel model 2012). De betreffende FSA cups zijn assymetrisch (waar de Shimano cups symmetrisch zijn) en er was een breedteverschil van 3mm. Op den duur zou dit funest kunnen zijn voor je crankas. Voor de fm was dit even schrikken, want hij adviseerde voordien Shimano bb's bij FSA cranks vanwege de gebrekkige kwaliteit van de FSA lagers.
Overigens kan ik dat laatste onderschrijven. Na een klein jaar (ca 8,5k) blijkt de lager in de linker cup te zijn gebroken. Gezien de prijs van het product is dat m.i. te snel.
Afgelopen week heb ik samen met mijn fm ontdekt dat Shimano bb's NIET compatible zijn met (mijn) FSA crank (sl-k light dubbel model 2012). De betreffende FSA cups zijn assymetrisch (waar de Shimano cups symmetrisch zijn) en er was een breedteverschil van 3mm. Op den duur zou dit funest kunnen zijn voor je crankas. Voor de fm was dit even schrikken, want hij adviseerde voordien Shimano bb's bij FSA cranks vanwege de gebrekkige kwaliteit van de FSA lagers.
Overigens kan ik dat laatste onderschrijven. Na een klein jaar (ca 8,5k) blijkt de lager in de linker cup te zijn gebroken. Gezien de prijs van het product is dat m.i. te snel.
Die carbon cranks zijn nooit compatibel geweest met Shimano BBs. Dat behoort iedere fietsenmaker te weten.
- Forum-lid
- Contact
Ik heb het uiteindelijk maar bij een FSA bracket gehouden (voor minder dan €40 gekocht bij Bike24). Was de donkerbruine uitvoering, de 7000 zo uit het hoofd. De vorige is vier jaar meegegaan. Heel erg redelijk voor de MTB.