Forum doorgespit, toch nog vragen
Hallo,
Ik heb het forum al redelijk doorgelezen en heb veel tips meegenomen toen ik afgelopen weekend om een nieuwe fiets ging kijken.
Merk, groep, en natuurlijk budget, redelijk in het hoofd.
Maar na bezoekje aan de specialist, toch weer een kop vol vragen.
Misschien dat jullie antwoorden hebben.
Wij zijn redelijk sportieve toerfietsers, zo'n 3x in de week. Gewoon redelijk doortrappen, en zo nu en dan eens flink kapot gaan hoort erbij. We zijn niet van plan om de bergen in te gaan, maar Limburg staat wel in de planning. (Zelf woonachtig in het platte Friesland.)
Allereerst het merk, ik had een aantal merken in het hoofd, maar de fiets die nu op het oog heb is een voor mij, tot zaterdag, onbekend merk. Isaac, goede of negatieve ervaringen/verhalen?
Dan de prijs. Ik stuitte op een mooie fiets, flink boven budget. Omdat het om een 2012 model gaat, ging er automatisch al een (klein) beetje af. Ik vraag me af wat 'standaard' is aan percentage korting voor overjarige fietsen.
Tot slot, ik had een triple in het hoofd, maar de verkoper zei dat ik me ook kon redden met een compact. Een verkooppraatje omdat dit op de fiets zit, of heeft hij gelijk?
Bijvoorbaat dank
Ik heb het forum al redelijk doorgelezen en heb veel tips meegenomen toen ik afgelopen weekend om een nieuwe fiets ging kijken.
Merk, groep, en natuurlijk budget, redelijk in het hoofd.
Maar na bezoekje aan de specialist, toch weer een kop vol vragen.
Misschien dat jullie antwoorden hebben.
Wij zijn redelijk sportieve toerfietsers, zo'n 3x in de week. Gewoon redelijk doortrappen, en zo nu en dan eens flink kapot gaan hoort erbij. We zijn niet van plan om de bergen in te gaan, maar Limburg staat wel in de planning. (Zelf woonachtig in het platte Friesland.)
Allereerst het merk, ik had een aantal merken in het hoofd, maar de fiets die nu op het oog heb is een voor mij, tot zaterdag, onbekend merk. Isaac, goede of negatieve ervaringen/verhalen?
Dan de prijs. Ik stuitte op een mooie fiets, flink boven budget. Omdat het om een 2012 model gaat, ging er automatisch al een (klein) beetje af. Ik vraag me af wat 'standaard' is aan percentage korting voor overjarige fietsen.
Tot slot, ik had een triple in het hoofd, maar de verkoper zei dat ik me ook kon redden met een compact. Een verkooppraatje omdat dit op de fiets zit, of heeft hij gelijk?
Bijvoorbaat dank
Je kan makkelijk fietsen met een compact in Limburg, dat is geen enkel probleem met een redelijk conditie. Het probleem zit meer in Friesland. Daar wil je neem ik aan ook duurritjes doen en relatief rustig fietsen. Dat is lastig met een 34, dan heb je de ketting altijd schuin staan. Ga je alleen naar Limburg had ik een dubbel genomen, ga je echt de bergen in is een triple fijner.Tot slot, ik had een triple in het hoofd, maar de verkoper zei dat ik me ook kon redden met een compact. Een verkooppraatje omdat dit op de fiets zit, of heeft hij gelijk?
Bijvoorbaat dank
Dat zijn een boel vragen... maar even een korte reactie op de drie hoofdvragen:NPL schreef:Hallo,
We zijn niet van plan om de bergen in te gaan, maar Limburg staat wel in de planning. (Zelf woonachtig in het platte Friesland.)
Isaac, goede of negatieve ervaringen/verhalen?
Omdat het om een 2012 model gaat, ging er automatisch al een (klein) beetje af. Ik vraag me af wat 'standaard' is aan percentage korting voor overjarige fietsen.
Tot slot, ik had een triple in het hoofd, maar de verkoper zei dat ik me ook kon redden met een compact. Een verkooppraatje omdat dit op de fiets zit, of heeft hij gelijk?
1) Isaac is een prima merk. Wat meer exclusief en niet zo standaard, maar zeker niet slecht (mocht je daar aan twijfelen). Volgens mij moet daar op dit forum behoorlijk wat over te vinden zijn.
2) Volgens mij is er geen standaardpercentage. Er kan vaak wel wat onderhandeld worden, maar de één stunt meer dan de ander. Dat er wat vanaf gaat moge duidelijk zijn, maar de mate waarin ligt aan hoe graag de fietsenmaker er vanaf wil (ruimte nodig? kans op verkoop later tegen hogere prijs? omzet nu nodig?). En natuurlijk aan andere factoren zoals inkoopprijs, doorloopsnelheid. Er zijn een aantal grote zaken in NL waar flink wordt gestunt, die verdienen minder op een fiets maar hebben de aantallen weer om te compenseren.
3) Over triple en compact is al veel geschreven, zie hier. Je geeft aan dat je in in NL gaat fietsen, soms Limburg. Over het algemeen volstaat compact wel voor Limburg (uiteraard afhankelijk van je conditie), het zal bij jou eerder andersom zijn, heb jij aan compact fijne verzetten in Friesland? Er zijn mensen die voor het platte vinden dat compact niet prettig is, die vervangen het kleine blad voor een iets grotere, en gaan ze naar de bergen dan plaatsen ze het terug. Zelf train ik altijd in Groningen, beetje vergelijkbaar met jou, en gebruik ik alleen het 50 blad (compact dus). Met mijn 34 kom ik verder altijd overal boven als ik de heuvels of bergen in ga. En, je kunt natuurlijk ongeacht of je triple, compact of dubbel kiest, altijd nog spelen met de cassette en die eventueel later veranderen!
Er is toch niets mis met het gebruik van een 50 vooraan want op de 19 of 18 achteraan of zelfs 21 kun op het door U aangehaalde traject toch wel terecht. Ik rijd ook met een compact en kom nooit op mijn 34 vooraan terecht, maar ik rijd dan ook steeds op vrij vlakke wegen in Belgïe
1) Isaac maakte vroeger de carbon onderdelen (oa vork, zadelpen) voor Principia, en is bij het failliet gaan van Principia zelf fietsen gaan maken. De eerste versies hadden wat problemen geloof ik, inmiddels is het een prima merk.
2) 20-25% korting is redelijk gangbaar
3) Met een compact kan je jezelf prima redden. Koop er een extra binnenblad bij, zodat je ook in de polder je binnenblad nuttig kunt gebruiken. Wisselen van bladen is een makkelijk klusje.
2) 20-25% korting is redelijk gangbaar
3) Met een compact kan je jezelf prima redden. Koop er een extra binnenblad bij, zodat je ook in de polder je binnenblad nuttig kunt gebruiken. Wisselen van bladen is een makkelijk klusje.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ik zou altijd voor een triple gaan, zie ook dit verhaal. Overigens weet ik niet welk type Isaac je op het oog hebt, maar Mutsaars heeft een hele mooie aanbieding voor een Kaon. Wel een eindje rijden vanuit Friesland...
Ik kreeg zelf 30% korting op mijn fiets, dit was ook het model van het voorgaande jaar. Ook kreeg ik er nog pedalen bij en de stuurpen in de juiste lengte voor mij. Dit was wel een Italiaan (Colnago) en ik heb het idee dat de marges hierop groter zijn dan op de gemiddelde Duitser, ik zie ze namelijk vaker met fikse kortingen staan. Maar 20% moet er toch wel af kunnen. Als je gewoon een recent model koopt moet je ook zo'n 10% korting kunnen krijgen.
Isaac maakt volgens mij gewoon prima fietsen. Sinds kort staan er bij de fietsenmaker in de straat ook een paar en ik vind het zeer mooie fietsen. Eigenlijk een van de weinige Duitse merken die mij echt aanspreken (samen met Storck).
Isaac maakt volgens mij gewoon prima fietsen. Sinds kort staan er bij de fietsenmaker in de straat ook een paar en ik vind het zeer mooie fietsen. Eigenlijk een van de weinige Duitse merken die mij echt aanspreken (samen met Storck).
Campagnolo Ultra Dork
Iedereen bedankt voor de reacties.
Ik had al wat draadjes over de Isaac door gelezen, maar dat zijn voornamelijk Isaac liefhebbers, was benieuwd naar de 'neutrale' fietsliefhebber z'n mening, en die is gelukkig positief.
De fiets die bij de desbetreffende winkel staat is ook een Kaon, met 105. Kreeg er gelijk 20% procent op, wat dus prima is.
Gelukkig zijn er tegenwoordig zulke fora als deze, kan heel wat twijfel wegnemen en je kennis verbreden.
Blijft wel nog een puntje, de compact of triple. Heb het idee dat dat een discussie is die nooit zal worden beklonken. Voor en tegenstanders, en denk dat de enige manier is om er achter te komen waar ik bij hoor is door het te ervaren.
Ik had al wat draadjes over de Isaac door gelezen, maar dat zijn voornamelijk Isaac liefhebbers, was benieuwd naar de 'neutrale' fietsliefhebber z'n mening, en die is gelukkig positief.
De fiets die bij de desbetreffende winkel staat is ook een Kaon, met 105. Kreeg er gelijk 20% procent op, wat dus prima is.
Gelukkig zijn er tegenwoordig zulke fora als deze, kan heel wat twijfel wegnemen en je kennis verbreden.
Blijft wel nog een puntje, de compact of triple. Heb het idee dat dat een discussie is die nooit zal worden beklonken. Voor en tegenstanders, en denk dat de enige manier is om er achter te komen waar ik bij hoor is door het te ervaren.
Op zich is een compact heel goed te doen, vooral als je er een tweede binnenblad bij koopt (b.v. een 38). De 34 hoef je dan alleen te monteren als je naar de heuvels of bergen gaat, dit is niet veel werk.
Ik rijd zelf wel met een triple omdat ik op het vlakke een 34 niet handig vind. Ik woon in Midden-Limburg en voor mij is het altijd de vraag welke kant ik op ga, Het zuiden, Duitsland, de Peel... Ook de Ardennen en de Eifel zijn niet ver weg. Omdat ik niet steeds van blad wil wisselen geniet een triple mijn voorkeur.
Ik rijd zelf wel met een triple omdat ik op het vlakke een 34 niet handig vind. Ik woon in Midden-Limburg en voor mij is het altijd de vraag welke kant ik op ga, Het zuiden, Duitsland, de Peel... Ook de Ardennen en de Eifel zijn niet ver weg. Omdat ik niet steeds van blad wil wisselen geniet een triple mijn voorkeur.
Campagnolo Ultra Dork
Een 34 is inderdaad toch wel te klein voor het vlakke. Ik had vroeger ook een compact en zat altijd te hannesen tussen het binnen- en buitenblad. Dus ik zou zeker als je voor een compact gaat er een 38 of 39 blad bijkopen.
Voorheen Tommeke14
Mocht je een compact kopen, dan eerst proberen of het wel voor jou nodig is om op het vlakke een ander binnenblad te gebruiken dan de 34. Misschien gebruik je het binnenblad niet? Dan hoef je ook niet te wisselen.NPL schreef:Het wordt tijd om me maar eens te verdiepen in het verwisselen van de bladen. Nou niet zeggen dat dat een makje is, want wat voor de een een makje is is voor een ander een heel karwei, en andersom. Ben wel blij met alle adviezen en tips
Overigens is wisselen inderdaad makkelijk, slechts een kwestie van boutjes losdraaien, bladen wisselen en weer vastdraaien.