Hallo allemaal,
Nieuw op dit forum. Vandaag mijn oude Merida 29er verkocht en nu een 29er carbonframe aan het opbouwen. Kan nog wel even duren, want de onderdelen zijn allemaal niet goedkoop.
Ik ben 1,94 lang, rond de 100kg in gewicht en ben op zoek naar een goeie Tapered voorvork van Rockshox. Met Rockshox heb ik gewoon de beste ervaringen tot op heden. Wie heeft er goeie tips. Er is zoveel te krijgen van prijzen tussen de 200 en 1800 euro en ik heb geen idee waar ik het beste op moet letten. Solo air of dual? In elk geval heb ik de volgende eisen;
LICHT (anders heeft mijn carbonframe ook weinig zin)
POPLOC-optie
Zelf in te stellen (zowel in- als uitveringskracht)
Max 500 euro
Ik ben benieuwd naar jullie tips. Bij mijn vorige vering (geen rockshox!) klapte ik regelmatig door de vering heen (metaal op metaal). Ondanks dat ik hem maximaal dempend had ingesteld.
Groetjes,
Tom
Rockshox 29er Voorvork
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14015
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Het solo en dual air verhaal is een beetje vaag. Op de 2012 modellen zit voornamelijk dual air en op de 2013 solo air.
Dual air houd in dat je zowel de lucht van de in als uitgaande slag afhankelijk kan regelen. Dit is wat mij betreft voor XC en AM gebruik altijd een nutteloze optie geweest en heeft er voor gezorgt dat vele nooit met een goedwerkende vork hebben gereden. Solo air houd in dat je door 1 ventiel zowel de positieve als negatieve luchtkamer vult en dat is ook de juiste weg.
Wil je een remote lockout, die vraag zou je zelf moeten kunnen beantwoorden.
Dan heb je nog de keuze tussen een sid en reba, sid is lichter. Ook ietsje minder stijf in theorie.
Ik zou gewoon een reba of sid poplock RLT solo air pakken
Als je toch nog aan het bouwen bent, koop absoluut een vork met steekas, dat scheelt enorm in stijfheid bij een 29 zeker met jouw gewicht.
Dual air houd in dat je zowel de lucht van de in als uitgaande slag afhankelijk kan regelen. Dit is wat mij betreft voor XC en AM gebruik altijd een nutteloze optie geweest en heeft er voor gezorgt dat vele nooit met een goedwerkende vork hebben gereden. Solo air houd in dat je door 1 ventiel zowel de positieve als negatieve luchtkamer vult en dat is ook de juiste weg.
Wil je een remote lockout, die vraag zou je zelf moeten kunnen beantwoorden.
Dan heb je nog de keuze tussen een sid en reba, sid is lichter. Ook ietsje minder stijf in theorie.
Ik zou gewoon een reba of sid poplock RLT solo air pakken
Als je toch nog aan het bouwen bent, koop absoluut een vork met steekas, dat scheelt enorm in stijfheid bij een 29 zeker met jouw gewicht.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Rockshox is sinds 2013 van dual air afgestapt, het is idd ingewikkelder, zwaarder en duurder. En het feit dat 90% vaan de mensen met een mtb er niets aan doen maakt het erg overbodig.
Waarom is een Sid eigenlijk slapper volgens jou? Ze gebruiken dezelfde onderpoten, en volgens mij is dat nu ook niet meer het geval. Vroeger wel idd.
Voor 500 euro kan je al een top SID kopen. En idd zou ik zeker voor een steekas gaan.
Wat was je vorige vork? Was dat ook een luchtgeveerde? Had je hem dan wel goed opgepompt?
Waarom is een Sid eigenlijk slapper volgens jou? Ze gebruiken dezelfde onderpoten, en volgens mij is dat nu ook niet meer het geval. Vroeger wel idd.
Voor 500 euro kan je al een top SID kopen. En idd zou ik zeker voor een steekas gaan.
Wat was je vorige vork? Was dat ook een luchtgeveerde? Had je hem dan wel goed opgepompt?
Heb met mijn gewicht van tussen de 85 en 90 kilo de Sid overgeslagen in verband met de stijfheid. Ik was daar niet te tevreden over. Stond voor de keuze Sid, nieuwe Magura of Marzocchi. Die laatste sprak mij persoonlijk het meest aan. Heb het gewichtsverschil voor lief genomen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14015
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Op een race hardtail of fully word nu voor 90% 100mm gebruikt.
Paar jaar geleden 80mm.
Ik zou voor 100mm gaan. maar kijk even wat er bij je frame staat aangegeven voor de inbouwhoogte.
Paar jaar geleden 80mm.
Ik zou voor 100mm gaan. maar kijk even wat er bij je frame staat aangegeven voor de inbouwhoogte.