Ik weet ik zit tussen de racefiets en mountainbike in met een 15 jaar oude Gazelle Playa. Toch heb ik er veel plezier van als winterfiets en woon-werkfiets. Nu deze wat meer gebruikt wordt om op terrein te fietsen waar ik met de racefiets niet kom, onlangs een derailleurwieltje verloren. Gisteren aan het sleutelen geweest en alles weer in orde gemaakt. Er zit een Shimano acera groep op. Op het crankstel liggen IG kettingbladen. Ik heb al gelezen dat een HG ketting door deze bladen opgevreten zou worden. Ben op marktplaats een beetje aan het kijken naar een vervanging van deze groep door een redelijke 2e handse groep. Kom er redelijk wat tegen maar met 9 speed.
Nu vroeg ik mij af of het bestaande achterwiel met 8 speed, de body geschikt zou zijn voor een 9 speed groep ? Is het zo dat bij 9 speed de ketting en bladen smaller zijn ? Waar moet ik op letten. Bovendien als ik onder de bestaande omstandigheden een 9 of 10 achter- en of voorderailleur zou plaatsen geeft dit problemen ? Je kan toch met de stelschroeven het bereik instellen voor zowel voor als achter ? De shifters bepalen toch het bereik ?
Gazelle Playa nieuwe groep.
1. op de body past zowel 8v, 9v en 10v. 2. De ketting is smaller: 6,5mm ipv 7,2mm. 10v ketting is 6.0mm. Het schakelen vooraan gaat daardoor wat trager, maar aanlopen gebeurt ook minder gauw. De bladen zijn gelijk. Dikte bladen zijn al 20 jaar gelijk. Ook afstand tussen bladen is al jaren 8mm. 10v en 11v zijn bij sommige fabrikanten iets kleiner. Nieuwe bladen en van een betere groep hebben meer schakelhulpen en schakelen daardoor beter. 3. 10v achterderailleur zou ik niet met 8v ketting gebruiken, als het al gaat. 4. het bereik is gelijk voor 8, 9 en 10v. De shifters bepalen wel het schakelpunt. Advies: koop een deore 9v groep, of in elk geval de shifters, dan kun je weer 10 jaar vooruit. Alivio cranks voor vierkante JIS trapas zijn overal nog te krijgen. Duur zijn ze niet, degelijk wel. Acera is op 2 na het slechtste dat Shimano maakt. Deore op 3 na het beste. 5. 10v mountainbike achterderailleur kun je niet combineren met 8v of 9v shifters. Ze werken met andere schakelratio.