Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Wilier

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 jan 2013 19:35

Van R3's naar R0 wordt de fiets juist minder stabiel. De inertia van het voorwiel is minder, daardoor draait het voorwiel makkelijker op zij.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

wilierSven
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 dec 2012 19:12

wilierSven 03 jan 2013 19:36

In het verleden heb ik het vaker over de Izoard gehoord.

Het kan natuurlijk meerdere andere oorzaken betreffen;

Vorkpijp aan de lange kant zorgt voor instabieliteit.

Speling op het balhoofd.

Te lange stuurpen.

Mensen, begrijp mij goed..ik probeer een reden te verzinnen! Maar aan de wielen kan het in ieder geval niet liggen!

jsp64
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 sep 2011 20:06
Locatie: Maassluis

jsp64 03 jan 2013 19:59

ik rijd een izoard xxl, met shamal en conti4000
op slecht wegdek (zuid frankrijk) met hoge snelheid merk je dat het frame minder 'vergeeft'
maar stabiel blijft het ding eigenlijk altijd wel
ietsje minder bandenspanning maakt de combinatie dan wel 'makkelijker' te sturen
het beschreven stuurgedrag lijkt mi meer op een onjuiste zit/ stuurcombinatie
de fiets de bocht door moeten 'duwen' lijkt op te lange stuurpen

zaaf
Forum-lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 18 mei 2006 18:12

zaaf 03 jan 2013 21:00

Ik reed een Izoard zonder spacers en een stuurpen van 11cm en hoogteverschil zadel/stuur was 9 cm (bij een L frame) en ondervond de instabiliteit met verschillende wielsets. Dus: lag inderdaad niet aan de wielen, maar ook niet aan te lange vorkpijp of stuurpen of foute zit/stuur combi. Eventueel dus speling op balhoofd, maar dat was het zeker niet, dat had ik wel gemerkt. Dus kunnen we die ook wegstrepen .bij het ontrafelen van dit raadsel (en wellicht concluderen dat in ieder geval sommige izoard frames in de periode voor 2010 te slap waren voor hogere snelheden). Voor de goede orde, de instabiliteit zat bij mij duidelijk aan de achterkant, het leek soms wel of het achterwiel los zat.

Pluis
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 dec 2012 10:34

Pluis 05 jan 2013 20:42

Ik heb slechts 2 spacers tussen stuurpen en stuur maar wel een lange? 12cm stuurpen (ITM 101 full carbon), lijkt me een sterke. Ik rijdt op een L frame en ben zelf 1,83 en ca 80kg. Als ik in de polder rijdt of bergop kun je staan en aan het stuur trekken wat je wilt maar de fiets geeft geen krimp. Speling in het balhoofd had ik ook vast opgemerkt dus ook dit sluit ik uit. Het gevoel wat ik had is bij hogere snelheden, downhill, dat de fiets af en toe zomaar een halve meter opzij uit het spoor raakte, alsof je zware zijwind hebt, maar ik had geen wind en ook geen gaten in de weg! Bij de Izoard had ik precies hetzelfde gevoel maar dan met 'oude' mavics. Ik kan wel meegaan in het verhaal dat de R0 lichter is en dus gemakkelijker opzij gaat. In ieder geval heb ik een afspraak met Math Salden dat deze de fiets gaan nakijken en evt. opsturen.
PS. vond nog een aardig link waarin staat dat het te maken kan hebben met de 'trail' oftewel naloop, welke inderdaad groot is bij Wilier.

http://www.cyclingtips.com.au/2011/03/s ... -its-head/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 jan 2013 21:08

Heb je dus zowel bij de Izoard als de Gran Turismo dit probleem?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jsp64
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 sep 2011 20:06
Locatie: Maassluis

jsp64 06 jan 2013 11:44

Pluis schreef:Ik heb slechts 2 spacers tussen stuurpen en stuur maar wel een lange? 12cm stuurpen (ITM 101 full carbon), lijkt me een sterke. Ik rijdt op een L frame en ben zelf 1,83 en ca 80kg. Als ik in de polder rijdt of bergop kun je staan en aan het stuur trekken wat je wilt maar de fiets geeft geen krimp. Speling in het balhoofd had ik ook vast opgemerkt dus ook dit sluit ik uit. Het gevoel wat ik had is bij hogere snelheden, downhill, dat de fiets af en toe zomaar een halve meter opzij uit het spoor raakte, alsof je zware zijwind hebt, maar ik had geen wind en ook geen gaten in de weg! Bij de Izoard had ik precies hetzelfde gevoel maar dan met 'oude' mavics. Ik kan wel meegaan in het verhaal dat de R0 lichter is en dus gemakkelijker opzij gaat. In ieder geval heb ik een afspraak met Math Salden dat deze de fiets gaan nakijken en evt. opsturen.
PS. vond nog een aardig link waarin staat dat het te maken kan hebben met de 'trail' oftewel naloop, welke inderdaad groot is bij Wilier.

http://www.cyclingtips.com.au/2011/03/s ... -its-head/" onclick="window.open(this.href);return false;
de speedwobble is een bekend fenomeen uit mn. de motorfiets racerij
het gelinkte artikel geeft niet echt de oorzaken,
maar alleen wat randvoorwaarden, zoals een relatief slap frame of misalignment van de wielen.
om een speedwobble te verkrijgen zal je vooral zijdelingse trillingen in het frame moeten introduceren.
denk hier dus vooral aan banden slijtage/ spanning.
mijn inschatting is dat een fietsframe te lang is om een echte wobble te krijgen (door de lage eigenfrequentie):
de beschreven voorvallen zou ik meer zoeken in omstandigheden als asfalt/ los grind etc.
danwel wielspeling.
het ervaren van 'beweging' heeft uiteindelijk toch van doen met speling of vervorming

Pluis
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 dec 2012 10:34

Pluis 06 jan 2013 12:56

amclassic-fan schreef:Heb je dus zowel bij de Izoard als de Gran Turismo dit probleem?
Ja, ik had de izoard 2 jaar geleden in de Eifel gereden en boven de 60 wilde deze niet meer rechtuit. Er bleek ook een scheurtje in de overgang zadelbuis/bovenbuis te zitten. Kreeg daarna van Salden een GT onder garantie. Met de GT in oktober in de Vogezen gereden maar deze voelde boven de 60 net zo onzeker, hij lijkt niet te 'sporen'. Ik heb alle onderdelen overgezet maar wel nieuwe wielen Fulcrum R0 in de GT gezet. Misschien dat Salden bij de GT iets kan vinden als ik bij ze langsga.

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1214
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 06 jan 2013 13:01

jsp64 schreef:
Pluis schreef:Ik heb slechts 2 spacers tussen stuurpen en stuur maar wel een lange? 12cm stuurpen (ITM 101 full carbon), lijkt me een sterke. Ik rijdt op een L frame en ben zelf 1,83 en ca 80kg. Als ik in de polder rijdt of bergop kun je staan en aan het stuur trekken wat je wilt maar de fiets geeft geen krimp. Speling in het balhoofd had ik ook vast opgemerkt dus ook dit sluit ik uit. Het gevoel wat ik had is bij hogere snelheden, downhill, dat de fiets af en toe zomaar een halve meter opzij uit het spoor raakte, alsof je zware zijwind hebt, maar ik had geen wind en ook geen gaten in de weg! Bij de Izoard had ik precies hetzelfde gevoel maar dan met 'oude' mavics. Ik kan wel meegaan in het verhaal dat de R0 lichter is en dus gemakkelijker opzij gaat. In ieder geval heb ik een afspraak met Math Salden dat deze de fiets gaan nakijken en evt. opsturen.
PS. vond nog een aardig link waarin staat dat het te maken kan hebben met de 'trail' oftewel naloop, welke inderdaad groot is bij Wilier.

http://www.cyclingtips.com.au/2011/03/s ... -its-head/" onclick="window.open(this.href);return false;
de speedwobble is een bekend fenomeen uit mn. de motorfiets racerij
het gelinkte artikel geeft niet echt de oorzaken,
maar alleen wat randvoorwaarden, zoals een relatief slap frame of misalignment van de wielen.
om een speedwobble te verkrijgen zal je vooral zijdelingse trillingen in het frame moeten introduceren.
denk hier dus vooral aan banden slijtage/ spanning.
mijn inschatting is dat een fietsframe te lang is om een echte wobble te krijgen (door de lage eigenfrequentie):
de beschreven voorvallen zou ik meer zoeken in omstandigheden als asfalt/ los grind etc.
danwel wielspeling.
het ervaren van 'beweging' heeft uiteindelijk toch van doen met speling of vervorming
De beste manier om uit een speedwobble te komen is gas erop zetten, maw je moet dus extra versnellen. Dat vergt wel enige moed dus...vooral omdat er al een instabiliteit in het frame aanwezig is.

MVG Arno

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 jan 2013 20:23

Pluis schreef:
amclassic-fan schreef:Heb je dus zowel bij de Izoard als de Gran Turismo dit probleem?
Ja, ik had de izoard 2 jaar geleden in de Eifel gereden en boven de 60 wilde deze niet meer rechtuit. Er bleek ook een scheurtje in de overgang zadelbuis/bovenbuis te zitten. Kreeg daarna van Salden een GT onder garantie. Met de GT in oktober in de Vogezen gereden maar deze voelde boven de 60 net zo onzeker, hij lijkt niet te 'sporen'. Ik heb alle onderdelen overgezet maar wel nieuwe wielen Fulcrum R0 in de GT gezet. Misschien dat Salden bij de GT iets kan vinden als ik bij ze langsga.
Dan is de kans dat je zelf de oorzaak bent vrij groot. Met de stijfheid van de huidige frames komt 't eigenlijk zelden meer voor. Als je zelf (onbewust) gaat trillen dan wil de fiets wel mee gaan trillen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

wilierSven
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 dec 2012 19:12

wilierSven 07 jan 2013 09:37

Even m'n hart luchten... Gister voor het eerst op mijn nieuwe cento sr gereden..even een +-70 km door de utrechtse heuvelrug.

Nou was ik hiervoor al een mortirolo, een cento en een cento uno superleggera gewend, maar wat voor een genot is dit zeg!!! Wat een verschrikkelijk lekkere stijve fiets.

Heerlijk hoor je die wind langs het frame suizen en bij het versnellen terwijl je in het zadel zit voel je alleen maar snelheid uit die fiets komen..

Ik baalde er gewoon van dat ik s'middags mijn vrouw beloofd had te gaan shoppen en daarom pas mijn fiets vanmorgen schoon kon maken...dat had die(de fiets) niet verdiend...

Ik ben spontaan nog meer gaan houden van m'n fietsje

eplag75
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 28 dec 2006 21:36

eplag75 07 jan 2013 09:54

wilierSven schreef:Even m'n hart luchten... Gister voor het eerst op mijn nieuwe cento sr gereden..even een +-70 km door de utrechtse heuvelrug.

Nou was ik hiervoor al een mortirolo, een cento en een cento uno superleggera gewend, maar wat voor een genot is dit zeg!!! Wat een verschrikkelijk lekkere stijve fiets.

Heerlijk hoor je die wind langs het frame suizen en bij het versnellen terwijl je in het zadel zit voel je alleen maar snelheid uit die fiets komen..

Ik baalde er gewoon van dat ik s'middags mijn vrouw beloofd had te gaan shoppen en daarom pas mijn fiets vanmorgen schoon kon maken...dat had die(de fiets) niet verdiend...

Ik ben spontaan nog meer gaan houden van m'n fietsje
Foto ????

Plaats reactie