Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

banden scheuren bij het ventiel

bruud
Forum-lid

bruud 22 aug 2010 01:59

De laatste tijd heb ik nogal wat problemen gehad met binnenbanden. Ze scheuren allemaal bij het ventiel. Om precies te zijn: bij de overgang van de band naar het dikke rubber van de ventielaanhechting. Dit heb ik nu al een keer of 4-5 bij de hand gehad, met diverse merken binnenbanden, waaronder hutschinson en vittoria. Velgen zijn Zonda, zonder velglint, van Campa.
Het idiote is, is dat ik hetzelfde heb voor gehad met vredestein binnenbanden op mijn MTB met antieke rigida Dp22 velgen. ook meerdere malen.

Ik laat nu na een fietsrit de druk in mijn racenbanden teruglopen naar een bar of 3, in de hoop zo wat langer met mijn binnenbanden te kunnen doen. Nu fiets ik al een jaar of 25, maar dit fenomeen is voor mij eigenlijk nieuw. FM is er ook verbaasd over. Nu is het irritant de de wielen plat staan als je wilt gaan fietsen, maar huiver bij de gedachte dat dit ook kan voorkomen in een afdaling bij hoge snelheid.....

Is dit een bekend probleem, en zijn er mensen met tips en suggesties?
Alvast bedankt.

Ruud

andromeda
Forum-lid HC

Gebruikersavatar andromeda 22 aug 2010 02:15

Zijn dat binnenbanden waar een "moertje" om heen zit ?
"Try not. Do or do not......there is no try"

stillekracht
Forum-lid

stillekracht 22 aug 2010 08:17

Kan het met je forum-naam te maken hebben?

Met name als je met een handpompje je banden oppompt, mag je niet teveel aan het ventiel trekken!

Ventiel moet ook netjes haaks op de velg staan en er niet scheef inzitten.

rsvfrank
Forum-lid

rsvfrank 22 aug 2010 14:19

Zit er niet een braampje bij het ventielgat in de velg ?

klaasie
Forum-lid

klaasie 22 aug 2010 14:47

Bekend probleem. Ik en paar andere waar ik mee fiets hebben het ook paar keer gehad.
Dat was met Continental binnenbanden, de race en race light.

Kan zomaar gebeuren inderdaad. Vooral door schokken op de band op de wat minder gladde wegen. De extra druk die zo'n schok geeft lijkt dan de band te doen scheuren en 'toevallig' is dat bij het ventiel.

utflecht
Forum-lid

utflecht 22 aug 2010 15:32

ff van een oud binnenbandje een schijfje knippen met een gaatje ff krapper dan je ventiel.
dat schuif je dan om het ventiel heen en vormt een extra slijtlaag van je binnenband tegen het velggaatje. want daar slijt je bandje op door
(heb ook Zonda's...;-))

bruud
Forum-lid

bruud 23 aug 2010 15:23

Tot zo ver bedankt voor jullie vlotte antwoorden en suggesties:
Aanvullend aan de antwoorden hierboven:
Er zit geen braam in de velg, rond het ventielgat heb ik de velg afgetaped met duck tape ter bescherming van de binnenband/ventiel. Ventiel staat netjes haaks, en pomp de band zonder brute kracht op met een voetpomp. Banden scheuren soms tijdens het rijden, maar vaker gewoon als ie ongebruikt op zolder staat. Meeste gescheurde banden zijn inderdaad zonder moertje.

Denk zelf dat de verdikking van het rubber bij het ventiel te stug en te dik is, en de overgang naar de band te abrupt, waardoor deze zich niet goed kan vormen tegen de velgwand. Wellicht dat wat meer flexibel rubber, zoals utflecht suggereerd, wat soelaas biedt. Slijtage is het iig niet.

Groet
Ruud

Plaats reactie