Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

traingsschemas spinfiets

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 03 jan 2013 13:24

Misschien dat Wasbeer niet wist dat er ook een knop op de spinner zit?

Uiteraard geldt dat de intensiteit afhangt van hoe hard je de knop aandraait. Geldt bij een Tacx net zo goed, alleen kan een spinner ook zonder weerstand lopen en een Tacx niet.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 jan 2013 13:37

Die Powercal bewijst helemaal niets, als je 'm op zou doen als je onder de dekens drukt bent zal ie nog beweren dat je veel vermogen aan 't trappen bent.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

gandalf
Forum-lid

gandalf 03 jan 2013 15:26

Intussen nog maar weinig trainingsschema's voorbij zien komen
It is not a lie if you believe it...

JFKE
Forum-lid

JFKE 03 jan 2013 15:45

In de bijlage van Fiets stond allerlei leuke info omtrent trainen en voeding. Maar wellicht handig als we weten wat het doel is. Dan pas kan je er een schema voor maken.

dommelvallei
Forum-lid

dommelvallei 09 jan 2013 02:38

tja ik dacht aan een leuke hartslag training ofzo........

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 09 jan 2013 08:04

dommelvallei schreef:tja ik dacht aan een leuke hartslag training ofzo........
15 min warm rijden.
4x8 min op 90% hfr met iedere keer 2min rust.
15 min uitfietsen.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 09 jan 2013 08:18

Wat ik meestal doe

5 min inrijden
4x 10 min D3 (afwisselende houdingen)
3 min rust tussendoor
5 min uitrijden

bve
Forum-lid

bve 09 jan 2013 14:18

Blokken van 10 minuten in D3 lijkt me te zwaar in de winter. Tenzij je de trainingswedstrijdjes volgende maand wil winnen.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 09 jan 2013 14:46

Tjsa, ik schaats ook de hele winter. Dat is ook behoorlijk zwaar. Ik vind spinning alleen leuk als het zwaar is. Extensief werk doe ik wel buiten op de fiets.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 12 jan 2013 19:45

Ik heb zelf een aantal winters gespint. Leuk zo,n weerstand knop maar ga daar nou eens goed naar kijken. Bij 80% van de spinners staat er de gehele les geen tot weinig weerstand op ik ben een paar keer direct na de les langs te fietsen gelopen en heb aan de wielen gevoeld slecht twee of drie wielen warm.

Even serieus, hup halve slag erbij hub weerveen slag erbij, nog een halve slag erbij. Nou als er ook maar iets van weerstand op stond staat meer dan de helft stil als ze dat echt zouden doen.

Dat is voor ons fietsers anders, maar het is toch vooral in een benauwde sportschool warmte ontwikkeling wat de energie kost meer dan thuis op je taxc.

Daarnaast omdat ik het vermoeden had dat spinnen veel minder nut heeft dan bv trainen op een taxc, wat de leeraar niet geloofde heb ik een les van twee uur zonder zadel gefiets, dat kan je dus alleen maar staan, dit lukte me gewoon, nou op een taxc of gewone fiets weerstand of geen weerstand kan ik echt geen twee uur staand fietsen.

Er zijn tegenwoordig ook spinfietsen ( die heten anders ben ff de naam kwijt) die geen doortrapper hebben. Dat werkt gewoon beter.

Spinnen is natuurlijk een prima bezigheid ennje sport gewoon, dus verder niets mis mee, maar het werkt niet zo goed als je zou denken. deze winter ben ik doordeweeks twee uurtjes aan het boxen en ik heb het idee dat dit minimaal net zoveel nut heeft en het is weer eens wat anders. Echt super voor je corestabiliteit trouwens.

Ik weet bijna zeker dat schaatsen meer nut heeft dan spinnen.

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 12 jan 2013 23:37

Veel duursporters doen maar wat op gevoel en denken dat je vooral hard moet trainen om conditie op te doen. Ik was ook zo iemand, maar sinds kort heb ik een echte trainer + trainingsschema's en weet ik beter. Waar het op neerkomt is heel veel D1 training in de winter en ook daarna. Ik heb nog nooit zo relaxt getraind (tot nu toe). Bv 2 uur D1 laag met 3*10 mij D1 hoog. Het schema zit zo in elkaar dat het langzamerhand richting D2 en D3 training gaat, maar D1 blijft gedurende het hele jaar een belangrijk item. De profs trainen zelfs 75% van hun tijd in D1. De gedachte hierachter is dat de maximale hartslag in D1 zo hoog mogelik wordt. Hiermee worden de D2 en D3 zones als het ware 'omhoog geduwd' en komt het omslagpunt zo dicht mogelijk tegen de maximale hartslag aan.

D3 training betekent alleen maar koolhydraatverbranding en daarmee bouw je nauwelijks conditie op. Het is wel goed voor training van piekmomenten in een wedstrijd.

Als je een trainingsschema wil raad ik je aan om een trainer ter hand te nemen, hij kan het beste schema maken dat op jou van toepassing is.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 13 jan 2013 08:02

De meeste mensen die zonder schema en meter trainen, trainen meestal niet in D3 maar in D2. Daarmee bouw je wel degelijk conditie op. Bovendien is de hele D1/D2/D3 methode alleen zinvol als je veel traint. Voor iemand die 2x per week een uur sport heeft geen meerwaarde. Dan kun je net zo goed alleen maar D2 doen.

Wat een persoonlijk een nadeel vind van de "D1-methode" is dat je er zo vreselijk traag van wordt. Ik heb jaren gehad dat ik met 2k/3k uit de winter kwam en op het eerste zondagritje met buurtgenoten die nauwelijks hadden gefietst er bijna af moest. Alle snelheid weg. Komt ook wel weer terug natuurlijk, maar goed.

Veel fietsers focussen IMHO veel te veel op D1/D2/D3 en vergeten de factor plezier. Zeker in de winter heel belangrijk. Ga lekker schaatsen/lopen/MTB'en/CX'en/whatever en denk even niet aan D1, D2 of D3. Lekker gemotiveerd het seizoen weer in.

Plaats reactie