Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Northwave Celsius Artic GTX winterschoen

gerrit-1963
Forum-lid

gerrit-1963 18 jan 2013 17:37

@wielertje @havana, bedankt !!

franklin
Forum-lid

Gebruikersavatar franklin 19 jan 2013 13:11

havana schreef:Ik heb in real life maat 42, ik heb de Fahrenheits in 44. Mag lekker ruim zitten, zelfs met wollen sokken.
Precies wat je zegt havana, schoenen moeten niet strak zitten. Passen van winterschoenen altijd met dikke wintersokken en dan kom je al snel op twee maten groter dan je zomerschoenen. Dat iemand zegt dat ie koude voeten krijgt in winterschoenen zegt mij niet zoveel als ik niet weet of ie de "goede" maat draagt.
Focus Mares CX 1 2014
Cube ams super hpc race 2012

superduke
Forum-lid

superduke 20 jan 2013 16:52

Ik heb de Fahrenheit in maat 41 en die valt (zelfs met dikke sokken) een heel stuk ruimer dan mijn maat 40 zomerschoenen van NW.

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 20 jan 2013 17:14

Ik heb sinds kort ook de Artics en ben er tevreden over. Vanmiddag nog uitgetest, 2.5u zonder overschoenen en voeten bleven op een comfortabele temperatuur terwijl het al bijna ijs was wat op de schoenen stond. Stukken warmer dan geprutst in andere winters met (meerdere) overschoenen en sokken. Onderweg strakker of losser zetten is wat lastig en het touwtje waarmee je de schoenen aanspant is nodeloos lang. Ook is het inlegzooltje weinig bijzonders en bijvoorbeeld niet voorzien van extra isolatie (gemiste kans). Deze nadelen waren mij bekend maar ik heb ze toch gekocht vanwege de goede reviews over de warmte, op alle andere winterschoenen is ook wel iets aan te merken.

Maatvoering? Ik heb brede en lage voeten en heb maat 46 net als mijn zomerschoenen van Northwave (Aerlite SBS); die hebben iets te veel ruimte in de hoogte, bij het flinterdunne standaardzooltje moet ik de strap maximaal aanspannen, bij de Artics heb ik hier geen last van. Ze zijn ruim genoeg voor dikke sokken en een goede bloedsomloop maar niet zo groot dat je voeten bij elke pedaalslag bewegen - perfect dus.

lowcreature
Forum-lid

lowcreature 20 jan 2013 19:06

Maatvoering is bij hetzelfde als mijn confectie schoen.
De warmte vind ik tegenvallen, vanmorgen 1,5 uur weggeweest met deze schoen en nothwave wintersokken met marino-wol maar pas na 10 min in bad kregen ze weer kleur. Ik zal de tip om jezelf warmer aan te kleden eens proberen want het was gewoon echt niet fijn vandaag!

Suntoro
Forum-lid

Suntoro 22 jan 2013 13:00

Met gewone schoenen heb ik maat 41 of 41.5...

Mijn Northwave Aerlites SBS zijn maat 42 en mijn NW Arctic Celsius zijn ook maat 42. Zowel afgelopen zaterdag als zondag met -6 graden Celsius gebiked in Bergschenhoek en 2 rondjes L&DD... Geen koude voeten gehad.

Vorige week zondag waren mijn schoenen niet helemaal droog omdat mijn rechtervoet een klein beetje nat was geworden tijdens de Egmond pier Egmond de dag ervoor. Toen duurde het even voordat mijn rechtertenen weer warm werden. Heel gek, het eerste uur werden ze een beetje koud, maar later voelden ze toen weer behaaglijk... Het was toen iets van -3 graden Celsius... Al was de gevoelstemperatuur lager op de Posbank... Als het erg koud is, heb ik er er gewoon Merino wollen sokken van de Hema in aan. Anders gewoon dunnere van Ultima.

Sinds 2 maanden heb ik nu de Celsius Arctics.... :) En al met al ben ik erg tevreden met mijn Celsius Arctics GTX (en omdat ik SPD's op mijn racefiets heb, heb ik ze in december ook daar op gebruikt... ).. Eigenlijk had ik al veel eerder winterschoenen moeten kopen...

Ik heb ze dus gewoon in mijn Northwave maat 42 aangeschaft. Maar maat 42 heb ik ook bij mijn Bontrager spinning en Mavic all mountain schoenen... ;).

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 22 jan 2013 17:29

Ik heb m'n arctics ook een maat groter en voldoende bewegingsruimte in de schoen. ik ga eens proberen om met een warmere broek( ik rijd altijd met een gewone lange broek en geen winterbroek) die m'n onderbenen warmer houd, te rijden, misschien maakt dat verschil.
Ik heb echter bij temperaturen ruim boven 0 (9-11 gr C) nog koude voeten na lange ritten, ik rijd daarom bijna altijd met overschoenen of belgian booties om de schoenen. :(

kamaria
Forum-lid

kamaria 24 jan 2013 17:35

Allemaal bedankt voor jullie reacties.
En na deze berichten heb ik ze toch maar besteld, en in de aanbieding bij Correct voor €139,95

http://www.correct.nl/artikel.php?ARTNR=432402" onclick="window.open(this.href);return false;
Stevens Ghisallo met Shimano Ultegra 6700. 2010
Gazelle AB Frame met Shimano 600 1983
Stevens MTB S4 2013

Suntoro
Forum-lid

Suntoro 24 jan 2013 21:51

kamaria schreef:Allemaal bedankt voor jullie reacties.
En na deze berichten heb ik ze toch maar besteld, en in de aanbieding bij Correct voor €139,95

http://www.correct.nl/artikel.php?ARTNR=432402" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat is zeker een mooie prijs... 2 maanden geleden heb ik nog 20,- euro meer voor betaald... Ook bij Correct... :). Mits ze goed zitten ga je er zeker geen spijt van hebben...

JJVector
Forum-lid

JJVector 25 jan 2013 22:02

Ik had ze bij Hopmans voor dezelfde prijs. Vanmiddag weer bijna 2 uur aangehad en geen koude voeten.

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 19 nov 2013 19:23

Maar eens dit topic afstoffen. Uch uch.

Ik ben niet echt een iemand die het snel koud heeft en dus stonden de Northwave Celsius Artic voorlopig in de ijskast :mrgreen:

Zoals het er nu naar uitziet wordt het de komende dagen iets van 5 graden overdag dus dan ga ik ze maar eens proberen.

Eerst even mijn normale ATB schoenen met neopreen overschoenen testen en dan de volgende dag de Northwave Celsius Artic zonder overschoen.
Ik denk dat het voor mijj nog kouder moet worden om de Northwave Celsius Artic te dragen maar we zullen zien.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

peter1981
Forum-lid

peter1981 19 nov 2013 19:28

Ik heb de NW artic gepast week of 2 geleden maar voor mij zijn ze helaas te breed.
Dus ik ga de komende dagen eens opzoek naar fietsenzaken die andere merken hebben.
Ik heb nu heavy duty BBB overschoenen die volgens BBB tot -15 zouden werken maar rond het vriespunt krijg ik toch koude voetjes na een uurtje of 3 , dus ben bang dat als het kouder gaat worden de voetjes nog vlugger koud worden
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Plaats reactie