Cyclocross fietsen
Is niet iets wat vaak voorkomt, sterker nog gebeurt zelden. Focus valt onder Derby Cycle (te lezen op http://www.derby-cycle.com/en/brands/our-brands.html) net als Univega, wat een merk is dat Jan van Dijk verkoopt. Als ik het goed begrepen hebt valt Derby Cycle zelf weer onder Pon.Veel plezier met je crosser.
Focus Mares CX 1 2014
Cube ams super hpc race 2012
Cube ams super hpc race 2012
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Bedankt!
Ik ga nu de kou in.
Ik ga nu de kou in.
Is zeker iets dat wel vaker voorkomt bij Focus, hier in de buurt ken ik ook een aantal ervaringsdeskundigen... Maar ach als het onder garantie valtfranklin schreef:Is niet iets wat vaak voorkomt, sterker nog gebeurt zelden. Focus valt onder Derby Cycle (te lezen op http://www.derby-cycle.com/en/brands/our-brands.html) net als Univega, wat een merk is dat Jan van Dijk verkoopt. Als ik het goed begrepen hebt valt Derby Cycle zelf weer onder Pon.Veel plezier met je crosser.
~live fast, die young ~
-
- Forum-lid
- Berichten: 1790
- Lid geworden op: 22 aug 2006 15:22
Heb in een ander topic de vraag ook al gesteld. Heb gisteren een specialized crux carbon schijfrem besteld. Wielen worden van dt swiss, remmen van avid bb7 road. Wat is een leuke / betrouwbare groep om de fiets mee af te monteren?
-
- Forum-lid
- Berichten: 551
- Lid geworden op: 09 jul 2008 23:45
- Locatie: Assen
Zie afgelopen een Giant TCX toegevoegd aan mijn collectie fietsen.
Zal komende dagen eens een foto'tje posten.
Zal komende dagen eens een foto'tje posten.
-
- Forum-lid
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 21 mei 2012 14:28
ik heb het in de eerste pagina's van het topic (en heb niet het fut om 60pagina's te lezen) niet kunnen vinden, dus probeer ik hier mijn vraag maar te stellen.
Kan iemand mij uitleggen wat precies het verschil is tussen een reguliere racer en een cyclocross fiets?
Ik wat ik zelf zie is dat het frame veel weg heeft van een racer. De banden (en velgen/voorvork/achterbrug) zijn breder en daarom is de fiets geschikt voor een ander weg/blubber-dek. Maar wat zijn nog meer redenen om voor een cyclocross fiets te kiezen?
Kan iemand mij uitleggen wat precies het verschil is tussen een reguliere racer en een cyclocross fiets?
Ik wat ik zelf zie is dat het frame veel weg heeft van een racer. De banden (en velgen/voorvork/achterbrug) zijn breder en daarom is de fiets geschikt voor een ander weg/blubber-dek. Maar wat zijn nog meer redenen om voor een cyclocross fiets te kiezen?
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Nou, de dikkere banden zijn niet persé een onderdeel te noemen van een cyclocrosser. Juist het feit dat er überhaubt dikkere banden op kunnen is een verschil met een racefiets.
Een aantal belangrijke verschillen op een rijtje (wellicht kunnen anderen aanvullen):
-Crosser heeft een langere wielbasis, waardoor er meer ruimte kan worden gemaakt tussen de banden en frame. Hierdoor kan modder makkelijker afgevoerd worden.
-Het frame van een crosser is steviger, en daardoor ook wat zwaarder dan een raceframe (gemiddeld gesproken dan).
-Er is aan de voor- en achtervork een speciale bevestigingsmogelijkheid voor cantileverremmen/v-brakes.
-Kabels lopen bovenlangs de bovenbuis.
-Voorvork is breder.
-Bovenbuis is korter voor dezelfde maat zitbuis. D.w.z. dat je korter/meer rechtop zit dan op een racefiets. Hierdoor kun je wat beter manoevreren in het veld.
-Bij veel modellen zit het bracket hoger boven de grond, zodat je makkelijker obstakels kunt overwinnen (alhoewel ze daar steeds meer van terug aan het komen zijn).
-
-
De belangrijkste redenen om voor een cyclocrosser te kiezen zijn doorgaans:
-Men wil op slechte paden/wegen rijden.
-Men wil geen twee verschillende fietsen (MTB-race) kopen, maar kiest voor een fiets die beide terreinen aan kan.
Dat laatste kan ik alleen maar uit ervaring bevestigen. Ik gebruik al meer dan 10 jaar een crosser om met slechte dagen (bijv. deze week) naar mijn werk te fietsen. De bredere banden maken het wat makkelijker om door de sneeuw te rijden. Op mooie dagen wissel ik de banden voor racebandjes, en kan ik er vrijwel net zo hard mee als met mijn racefiets.
Een aantal belangrijke verschillen op een rijtje (wellicht kunnen anderen aanvullen):
-Crosser heeft een langere wielbasis, waardoor er meer ruimte kan worden gemaakt tussen de banden en frame. Hierdoor kan modder makkelijker afgevoerd worden.
-Het frame van een crosser is steviger, en daardoor ook wat zwaarder dan een raceframe (gemiddeld gesproken dan).
-Er is aan de voor- en achtervork een speciale bevestigingsmogelijkheid voor cantileverremmen/v-brakes.
-Kabels lopen bovenlangs de bovenbuis.
-Voorvork is breder.
-Bovenbuis is korter voor dezelfde maat zitbuis. D.w.z. dat je korter/meer rechtop zit dan op een racefiets. Hierdoor kun je wat beter manoevreren in het veld.
-Bij veel modellen zit het bracket hoger boven de grond, zodat je makkelijker obstakels kunt overwinnen (alhoewel ze daar steeds meer van terug aan het komen zijn).
-
-
De belangrijkste redenen om voor een cyclocrosser te kiezen zijn doorgaans:
-Men wil op slechte paden/wegen rijden.
-Men wil geen twee verschillende fietsen (MTB-race) kopen, maar kiest voor een fiets die beide terreinen aan kan.
Dat laatste kan ik alleen maar uit ervaring bevestigen. Ik gebruik al meer dan 10 jaar een crosser om met slechte dagen (bijv. deze week) naar mijn werk te fietsen. De bredere banden maken het wat makkelijker om door de sneeuw te rijden. Op mooie dagen wissel ik de banden voor racebandjes, en kan ik er vrijwel net zo hard mee als met mijn racefiets.
Nog een verschil: tijdens wedstrijden worden geen bidons gebruikt dus van origine zitten er geen bidonhoudernokjes op een crossfiets. Gelukkig zien steeds meer fabrikanten in dat de CX veel breder wordt ingezet en komen er steeds meer fietsen op de markt met gewoon twee montagepunten voor bidonhouders.
-
- Forum-lid
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 21 okt 2011 19:27
ter aanvulling; een crosser is (over het algemeen) minder kwijtsbaar. In de zomervakantie gaan er racebandjes op en gaat de "crosser" mee op vakantie. Wanneer je de cassette afstemt met je racefiets cassette kun je de wielen ook nog eens (uit)wisselen met elkaar.
-
- Forum-lid
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 05 mei 2011 10:29
Ook even de cross toevoegen:
Moozes Cyclone Cross
Campagnolo Chorus groep
Cosmic Elite wielen
Challenge griffo banden 33/32
Slr carbonio zadel
Pro PLT/LT possitieset
Moozes Cyclone Cross
Campagnolo Chorus groep
Cosmic Elite wielen
Challenge griffo banden 33/32
Slr carbonio zadel
Pro PLT/LT possitieset
Moozes Mistral-Campa Record 11sp-FFwd F4R http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=2&t=52662
-
- Forum-lid
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 16 aug 2011 21:43
@frederiqeu mooie crossert!
Visser bike parts
Pinarello fp3 2010 Ultegra ffwd f6r wielset
Pinarello marvel campagnolo centaur 9 speed
Follow @Martijn140
Pinarello fp3 2010 Ultegra ffwd f6r wielset
Pinarello marvel campagnolo centaur 9 speed
Follow @Martijn140
Gisteren mijn crosser naar Jan van Dijk van http://www.bikesenservices.nl gebracht. Vanmorgen al een telefoontje dat ik een nieuw frame krijg, dat waarschijnlijk binnen een week binnen is Ben erg blij met de geweldige hulp van Jan, fiets is niet bij Jan gekocht, en de zeer snelle garantieafhandeling van Derby Cycle Focus. Kon kiezen uit twee kleuren, maar keuze was snel gemaakt. Zal zeer binnenkort wel een fotootje plaatsen als ie klaar is.
Focus Mares CX 1 2014
Cube ams super hpc race 2012
Cube ams super hpc race 2012