Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Rose XEON CRS Ultegra, Cervelo R3 105 of Cannondale SS 105

mve007
Forum-lid

mve007 23 jan 2013 14:29

Ik ben al een tijdje bezig met het zoeken van een nieuwe fiets. Het wordt m’n tweede racefiets.

Ik ben 37 jr, ik ben 1,88 lang, ik weeg 87kg en fiets rond de 5000km per jaar. Nu rij ik een Jan Janssen Eclypse met een Tiagra groep van 2009. Ik hou van lekker hard de bochten door en een sportieve zit (redelijk diep en iets naar voren). Ik wil nu een stapje hoger dan de JJ Eclypse. Carbon, 105 of liever Ultegra of misschien SRAM Force. Redelijke wielset, Mavic ksyrium Elite of….

Na wat speurwerk kom ik tot de volgende selectie: Gevoelsmatig vind ik als liefhebber de Cervelo qua merk en frame het meest tot de verbeelding spreken, innovatief frame en met later wat extra aanvullingen, zoals mooie wielset en upgrade naar ultegra shifters en derailleurs, er een nog mooiere fiets van maken. Rationeel gezien denk ik dat de Rose Xeon een betere optie is, veel waar voor je geld en zou het frame nu echt slechter zijn dan de Cervelo!? Wel weinig emotie. De Cannondale met 105 combineert de twee een beetje maar is wat conservatiever qua uitstraling.

Ik ben benieuwd naar jullie mening en wat jullie zouden doen op basis van…. En wellicht hebben jullie nog wat tips

Bedankt alvast voor de input.

Groet,
Mark.
MVE

rikkert
Forum-lid

rikkert 23 jan 2013 14:50

Ik zeg Rose, betere groep betere wielen
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

alpdhuez53:15
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 23 jan 2013 15:05

De Rose heeft naast de groep en wielen ook een betere afmontage qua stuur, stuur- en zadelpen. Inderdaad emotielozer maar dat is een beslissing die je inderdaad zelf moet nemen. De Cannondale heeft ook een mooi frame maar zelf heb ik toevallig net een 2012 model met 105 volledig gestript en opnieuw opgebouwd. Viel me op dat stuur, stuur- en zadelpen echt 'cheap' zijn en ook zwaar. Doet geen recht aan het frame. Met jouw gewicht wil je niet met Aksiums rijden (zeil je de bocht mee uit), Elite is denk ik iets beter maar persoonlijk zou ik bij alle drie de fietsen gaan voor een setje Fulcrum R3's (kost je ca. 320 euro). Cannondale en Cervelo zijn misschien aansprekender maar in verhouding duur. Je moet voor jezelf bepalen of je het de meerprijs waard vindt. Van die laatste twee is het wel een voordeel dat je makkelijk naar de lokale dealer kan, voor Rose wordt het al gauw een eind rijden. Of je moet zelf handig genoeg zijn met onderhoud. Tot slot: op de Cannondale en Cervelo is denk ik bij geen inruil wel 10% van de prijs af te onderhandelen (ik ken een Cannondale/Cervelo dealer waar je standaard 10% korting krijgt als je niks inruilt). Overigens loont het ook de moeite om eens rond te kijken/bellen of er geen overjarige modellen zijn in jouw maat. Kun je ook tegen een mooie korting krijgen. 2012 model van Cannondale verschilt bijvoorbeeld weinig van het 2013 model.

jupp
Forum-lid

jupp 23 jan 2013 15:18

Toevallig gisteren voor het eerst bij Rose geweest, ik was best onder de indruk van de fietsen (en vooral de prijzen). Ik heb er niet op gefietst maar ik denk niet dat de Rose slechter zal zijn dan de Cervelo, ook qua service heb ik wel vertrouwen in dat bedrijf. Bij het laatste geldt dan waarschijnlijk wel dat het handig is als je een beetje in de buurt van Bocholt woont omdat er verder geen dealers zijn. Als zaken als imago en emotie geen enkele rol zouden spelen zouden waarschijnlijk veel meer mensen op Rose fietsen rijden, rationeel gezien een uitstekende aankoop.

Reflector
Forum-lid

Reflector 23 jan 2013 15:19

2000 euro voor een fiets met 105 en Aksiums. Dan moet het frame wel héél goed zijn :)

jorrit10
Forum-lid

Gebruikersavatar jorrit10 23 jan 2013 16:20

Dat is een supersix natuurlijk ook....
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd...

mont aigoual
Forum-lid

mont aigoual 23 jan 2013 19:14

Rose heeft nu een actie dat je op de 2013 modellen 10% van de aanschafwaarde aan accessoires mag kiezen. Heb net opdracht gegeven voor een Xeon CRS voor mij dochter. Wel even opletten dat ze het lage 19% BTW tarief voor de zelfophaler rekenen. Ik heb zelf sinds 2012 de Xeon CRS 5000, ik moet zeggen dat ik het een fantastische fiets vind, zeer goed sturend, goed afgemonteerd (je kan de hele fiets meteen naar wens samenstellen en op je lichaamsmaat maken, vaak zonder meerkosten) en een laag gewicht. Neemt niet weg dat het een lastige keuze is om te kiezen uit zoveel mooie fietsen :D
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014

gene
Forum-lid

gene 23 jan 2013 22:28

De Rose steekt er ver boven uit.
Ik kies een fiets met het verstand. Ik heb ondertussen 2 Rose racefietsen (X-Lite en Pro) en een Red Bull mtb.

haaldoor
Forum-lid

haaldoor 23 jan 2013 23:04

gene schreef:De Rose steekt er ver boven uit.
Ik kies een fiets met het verstand. Ik heb ondertussen 2 Rose racefietsen (X-Lite en Pro) en een Red Bull mtb.
Met verstand kiezen doet het niet altijd goed. Als je daarmee je levenspartner uit kiest... ;)
Zou ook laten meewegen welke fiets je mooi vind. Even door sparen of later nog een upgrade doen is geen verkeerde keuze.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 24 jan 2013 08:30

haaldoor schreef:
gene schreef:De Rose steekt er ver boven uit.
Met verstand kiezen doet het niet altijd goed. Als je daarmee je levenspartner uit kiest... ;)
Zou ook laten meewegen welke fiets je mooi vind. Even door sparen of later nog een upgrade doen is geen verkeerde keuze.
Daar kan ik mij alleen maar bij aansluiten. Een racefiets kopen is voor mij toch net zo iets als het kopen van een sportauto en dan ik vind het belangrijker om je hart te volgen en niet alleen maar naar de cijfertjes te kijken.

Er zit ook nogal een verschil in de geometrie van de betreffende fietsen, de Cervelo is wat meer op comfort gericht. Ik zou dus ook kijken op welke fiets jij het beste past.
Campagnolo Ultra Dork

dickygiovanni
Forum-lid

dickygiovanni 24 jan 2013 10:09

Volgens mij neig je naar de Cervelo, dan zou ik gewoon deze nemen mits hij past. Eventueel upgraden later. Ik zou zelf zonder enige twijfel voor de Xeon in het matzwart gaan, maar dat interesseert geen kat..

haaldoor
Forum-lid

haaldoor 24 jan 2013 10:14

De Cervelo R3 moet je idd kijken naar de Geometrie of die goed voor je is. Je kan anders ook de Cervelo RS overwegen die een wat andere geometrie heeft. Bekende van mij koerst hierop en is daar prima over te spreken. Daarnaast is de RS wat goedkoper.

Plaats reactie