Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 24 jan 2013 22:41

elefantino schreef:@fiedoo: De metamorfose van Jalabert tot ronderenner was toch hoogst dubieus, zeker gezien de ploeg waar hij voor reed (ONCE), dus dat vind ik geen goed voorbeeld.

@swedish chef: Breukink en Jaksche hebben nooit samen bij ONCE gereden. Breukink reed daar t/m 1995, Jaksche tussen 2001 en 2003. Niet dat ik denk dat Breukink schoon heeft gereden overigens.
Iedere toptienrijder in een ronde, of zelfs in klassiekers was toch dubieus? Iemand die slikt om een ronde te winnen zal ook wel geslikt hebben om een klassieker te winnen.
Mijn punt is enkel: kan dit bij LA voor en na zijn ziekte dan het verschil hebben gemaakt, aangezien hij al slikte voor zijn ziekte?
Afgezien van het feit dat hij wschlk zijn systeem van doperen geperfectioneerd heeft na zijn ziekte.
Ik was trouwens een van de weinigen die op dit forum ,in de tijd dat LA door de meesten werd verheerlijkt ,mijn twijfels uitte dat een renner zonder doping nog een paar % beter kon zijn dan een supertalent als Ulrich ( met doping=> was toen al geweten).
Maar die paar % dat hij beter was dan de rest kun je wijten aan zijn meer geperfectioneerde manier van prepareren, neem die weg en dan heb je nog een MOGELIJKE rondewinnaar ( maar nooit of nooit 7 keer, 7 rondes zonder inzinking of offday van hem of zijn ploegmaats is op natuurlijke wijze onmogelijk).
Laatst gewijzigd door fiedoo op 24 jan 2013 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 24 jan 2013 22:49

Mijn top tien in willekeurige volgorde:
1. Armstrong (heeft er het meeste poen aan verdiend)
2. Merckx (heeft het meest gewonnen)
3. Pantani (reed het hardst bergop op de Alpe, en dat doet niemand hem nog na).
4. VDB (heeft het hardst geleefd)
5. Gilbert (is nog altijd niet gepakt en rijdt momenteel het hardst)
6. Virenque (kon het hardste wenen toen hij bekende)
7. Furlan (snelste tijd Milaan-San Remo in 1994, en alle strava gebruikers kunnen ook hier weer een puntje aan zuigen)
8. Ludo Dierixckens (de domste en tegelijk sympathiekste)
9. Bjarne Riis (diegene bij wie doping het grootste effect had)
10. Iban Mayo met zijn tijd op de Ventoux.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 24 jan 2013 23:23

de zwarten schreef:10. Iban Mayo met zijn tijd op de Ventoux.
Jonathan Vaughters een paar jaar eerder was natuurlijk veel opmerkelijker. Mayo was nog een beetje een klimmer. Maar die Vaughters vloog in 1999 in een recordtijd tegen de windberg op. Bizar en ongeloofwaardig. Inmiddels weten we beter.

materialist
Forum-lid

materialist 25 jan 2013 00:53

Gastheerg schreef:
Jonathan Vaughters een paar jaar eerder was natuurlijk veel opmerkelijker. Mayo was nog een beetje een klimmer. Maar die Vaughters vloog in 1999 in een recordtijd tegen de windberg op. Bizar en ongeloofwaardig. Inmiddels weten we beter.
Ik lees in een paar posten eerder van jou en van daniel dat je van epo waarschijnlijk helemaal niet harder gaat fietsen. Nogal verwarrend na alles wat ik de afgelopen maanden heb gelezen. Hoe zit dat nou precies?
Do kin der mar druk mei weze

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 25 jan 2013 06:40

Huh? Van mij? De ironie in die post niet begrepen?
Less is bore

materialist
Forum-lid

materialist 25 jan 2013 07:46

daniel1975 schreef:Huh? Van mij? De ironie in die post niet begrepen?
Ahhaaaa, kennelijk niet, ik zal beter opletten
Do kin der mar druk mei weze

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 25 jan 2013 07:57

materialist schreef:
Gastheerg schreef:
Ik lees in een paar posten eerder van jou en van Daniel dat je van epo waarschijnlijk helemaal niet harder gaat fietsen. Nogal verwarrend na alles wat ik de afgelopen maanden heb gelezen. Hoe zit dat nou precies?
Van Daniel is het duidelijk ironie met een knipoog. Immers renners claimen allemaal dat hun mooie overwinningen ZONDER zijn behaald.
Daarnaast merk ik op - en daar ligt genoeg wetenschappelijk bewijs voor - dat als mensen heel veel stress hebben de prestatie van het lichaam fors achteruit gaat.
Veel stress (angst om gepakt te worden) zou het voordeel van Epo dus teniet kunnen doen. Dat zal echter van renner tot renner kunnen schelen. Iemand als LA zal daar geen last van hebben gehad want dat is een gewetenloze schurk.
Renners van het tweede garnituur die enige fatsoen hebben zullen toch fors stress hebben gehad ten aanzien van de pakkans.

Best aardig je eens te verdiepen in welke mate een beetje "stress" goed is voor de prestatie en te weinig/veel fors afbreuk doet aan de prestatie. In de wielersport in mijn ogen een zwaar ondergewaardeerd aspect. Wat stress management kan zomaar heel veel opleveren. Iets waar ieder ook gewoon zelf wat aan kan doen. Leren NEE zeggen helpt al heel veel stress voorkomen. Nee zeggen is iets wat teveel renners blijkbaar niet gedaan hebben.

Ik ben echter mild in m'n oordeel omdat ik in DIE jaren op DIE leeftijd wellicht niet veel anders had gehandeld.

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 25 jan 2013 19:44

Wilde ik net bij de apotheek bestellen, blijkt Harm kuipers toch gelijk te hebben ;)

http://www.telegraaf.nl/s/21245813" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 25 jan 2013 21:12

ericpeters schreef:Wilde ik net bij de apotheek bestellen, blijkt Harm kuipers toch gelijk te hebben ;)

http://www.telegraaf.nl/s/21245813" onclick="window.open(this.href);return false;
Ferrari suggereert dus eigenlijk dat hij naast een drugsdealer ook een oplichter is...
Campagnolo Ultra Dork

mattiman
Forum-lid

mattiman 25 jan 2013 21:34

Ferrari én de Telegraaf? Dan moet het wel waar zijn :)

roodhoofd
Forum-lid

roodhoofd 26 jan 2013 01:10

simen schreef:Jammer dat een bedrijf als Rabobank hierin geen rol meer wil spelen.
Het voortouw nemen, na al de jaren meedoen, was beter geweest dan de rare kramp waarin ze nu verkeren.
Luisterend naar de berichten van hun persvoorlieger verkeren ze nog in het overbekende ontkennings stadium.
Beter was het als ze de oude ploegleiding nog eens bijeen brengen en gezamenlijk een oprechte uitleg geven die helderheid verschaft en past in de werkelijkheid die de laatste weken steeds zichtbaarder wordt.
Liefst in een wat rustige tv setting waar tijd is om te praten en vooral te luisteren.('Wintergasten' voor de gelegenheid)
Dat zou hen sieren als groot bedrijf met een voortrekkersrol.
100% eens!

Ik vind die verklaring van Rabobank van de week heel teleurstellend. En zwak. Ik had zin een paar rekeningen op te zeggen... maar ik haat gedoe, en mijn kinderen zouden me het opzeggen van hun net nieuwe rekening nooit vergeven... ;)

Iets meer serieus. Er zijn naar mijn smaak twee mogelijkheden:
1. Rabobank wist het (of wist dat de kans groot was, en vroeg daar verder niet naar), of
2. Rabobank dacht echt dat alles schoon ging, en schoon zou blijven, ook als je als sponsor boos met de vuist op tafel slaat en (meer) resultaten eist.

In beide gevallen zou de verklaring die nu gegeven wordt, verder moeten reiken dan het 'schokkend, ontluisterend' dat nu geboden wordt, als een Vestaalse maagd die hoort welke handelingen sommigen verrichten om zichzelf van nageslacht te verzekeren...

Als hoofdsponsor ben je betrokken - en Rabobank heeft wat mij betreft een heel mooie bijdrage geleverd... als je kijkt naar de breedte, het veldrijden, het vrouwenwielrennen (dat nog steeds gesteund wordt!) en heeft zich, met het doorbetalen van de rekeningen in 2013, redelijk netjes teruggetrokken.

Maar gezien de twee mogelijkheden uit de tijd dat ze sponsorden, schiet het 'O wat verschrikkelijk' dat ze nu laten horen erg tekort. Men moet zich ook afvragen wat ze zelf hebben bijgedragen aan de dopingcultuur door op hoge toon resultaten te eisen zonder naar methoden te vragen (of wetend van doping... 2007 anyone?! ende Thomas Dekker-saga in 2008 en 2009) of, in de naieve variant, past op zijn allerminst een forse dosis zelfreflectie op die naiviteit!

Men veegt nu, in een slappe PR campagne, het eigen blazoentje schoon.

En dat valt mij, als jongen uit een boerendorp, die de RABO nog kent als Raifeissen Boerenleenbank, een bank met principes, voor heel gewone mensen, erg tegen. Ze zijn definitief in het 'big bank big business' kamp terecht gekomen, en dat ruikt niet fris!

Just my 2 cents...

tennisser
Forum-lid

tennisser 26 jan 2013 01:32

elefantino schreef:
huibm schreef:Ben benieuwd wat er allemaal los komt als er verschillende mensen moeten getuigen onder ede, nou is contador een super schone renner, maar ook hij zal toch wel eens wat gezien of gehoord hebben? Dan nog maar te zwijgen als Lance net zo fanatiek gaat getuigen als hij kon liegen.
Sorry? Ik verslik me hier bijkans in m'n onbijt.... Contador superschoon? Als er nu iemand is die ik niet vertrouw is het wel Contador. De feiten: Hij was klant bij Fuentes (A.C.) (...)
Kan me herinneren dat er destijds meerdere renners gelinkt werden aan de codenaam A.C., waaronder Antonio Colom. We zullen de zaak Fuentes dus nog ff moeten afwachten.

Plaats reactie