nieuwe wielen op oude fiets
Hallo,
Ik heb een oude racefiets gekocht (Giant peloton lite) afgemonteerd met shimano exage, allemaal in goede staat. Ik ben van plan om hier andere wielen op te zetten. Mijn vraag: zijn oude en nieuwe shimano bodies uitwisselbaar. En past een nieuwe body op mijn oude cassette? (is een 6 speed) en kom ik eventueel in de problemen met de breedte van het frame (ergens tussen de 135 en 140mm).
ik hoop dat het een kwestie van plug and play is, en zo niet dan hoor ik het hoe dan ook graag.
Bvd
Ik heb een oude racefiets gekocht (Giant peloton lite) afgemonteerd met shimano exage, allemaal in goede staat. Ik ben van plan om hier andere wielen op te zetten. Mijn vraag: zijn oude en nieuwe shimano bodies uitwisselbaar. En past een nieuwe body op mijn oude cassette? (is een 6 speed) en kom ik eventueel in de problemen met de breedte van het frame (ergens tussen de 135 en 140mm).
ik hoop dat het een kwestie van plug and play is, en zo niet dan hoor ik het hoe dan ook graag.
Bvd
http://www.youtube.com/watch?v=ZcjUzJJ3pv8" onclick="window.open(this.href);return false;
Je hebt dus een wiel nodig met een schroef-naaf.
Je hebt dus een wiel nodig met een schroef-naaf.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Is je oude 6-speed wel een cassette? Op huidige cassettebodies past 8-9-10 speed (soms ook 11).
Racenaven zijn ofwel 126mm (20 jaar of ouder), of 130mm (recenter) breed. MTB zijn 135mm.
Ik zou dus of 2dehands een set wielen scoren voor 6 speed (indien frictieshifters, dan kan ook wel 7 of 8 speed, maar het lukt niet altijd even mooi, zeker niet met derailleurs en kettingen), ofwel moet je ook wat gaan veranderen aan de schakelinrichting (en ketting) om netjes 9 of 10 speed te kunnen schakelen
Racenaven zijn ofwel 126mm (20 jaar of ouder), of 130mm (recenter) breed. MTB zijn 135mm.
Ik zou dus of 2dehands een set wielen scoren voor 6 speed (indien frictieshifters, dan kan ook wel 7 of 8 speed, maar het lukt niet altijd even mooi, zeker niet met derailleurs en kettingen), ofwel moet je ook wat gaan veranderen aan de schakelinrichting (en ketting) om netjes 9 of 10 speed te kunnen schakelen
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
-
- Forum-lid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 30 jan 2013 15:22
Is dit misschien wat? http://www.fietspunt.nl/nl/achterwiel-r ... QktdR28-YU" onclick="window.open(this.href);return false; Ik zat zelf ook te kijken voor nieuwe wielen op een fiets van '79, want een spaak knalde eruit de eerste rit :/
Shimano bodies zijn er in talloze varianten, compatibiliteit bestaat niet, ook niet tussen even oude naven van verschillende groepen.
Er bestaan ook nog naven met een cassettebody maar met schroefdraad aan het uiteinde van de body, zodat je er zowel een moderne cassette met lock ring op kan zetten als een ouderwetse (UG???) cassette met een sluitkrans met schroefdraad.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Hallo,
Ik had hetzelfde probleem. Mijn oude Jan Janssen als woon werk racer. Na verloop van tijd waren de wielen versleten. Ik heb nieuwe wielen erin gezet. Past niet helemaal maar een stalen frame is gemakkelijk op te rekken. Vervolgens met een 8speed cassette gebruikt. Let hierbij wel op dat er voldoende ruimte is voor cassette en ketting. De 6 speed sis vervolgens omgezet zodat ik nu wel de 8 speed kan gebruiken. Het ding loopt nu weer als een speer. Succes!
Ik had hetzelfde probleem. Mijn oude Jan Janssen als woon werk racer. Na verloop van tijd waren de wielen versleten. Ik heb nieuwe wielen erin gezet. Past niet helemaal maar een stalen frame is gemakkelijk op te rekken. Vervolgens met een 8speed cassette gebruikt. Let hierbij wel op dat er voldoende ruimte is voor cassette en ketting. De 6 speed sis vervolgens omgezet zodat ik nu wel de 8 speed kan gebruiken. Het ding loopt nu weer als een speer. Succes!
Hoe heb je de 6speed SIS schakelaar "omgezet" naar 8speed?
Bij mijn vroegere fiets ( 1978) was de cassette 5-speed bij aankoop. Na een aantal jaren naar 6- en 7- speed overgeschakeld. Met na een tijd dus daarvoor ( 6- en 7 - speed) aangepaste wielen.
Om deze wielen er tussen te krijgen moest ik achteraan wel mijn stalen Plum-Vanqueurkader ( 17 jaar geniet van gehad en dan verkocht met pijn aan het hart )
wat uit elkaar trekken om er de wielen te kunnen inzetten.
Wat ik regelmatig ( 4- keer denk ik) voor heb gehad was dat de snelspanner van het wiel ( door de spanning?) brak. Ook had ik last bij het dalen van shimmyen ( als jonge gast kende ik dat verschijnsel eigenlijk nog niet) , miet volgens mij de wschlkheid dat dit door het openrekken van het kader voortkwam. Dus, wel wat opletten met het aanpassen van de breedtes en cassettes.
Om deze wielen er tussen te krijgen moest ik achteraan wel mijn stalen Plum-Vanqueurkader ( 17 jaar geniet van gehad en dan verkocht met pijn aan het hart )
wat uit elkaar trekken om er de wielen te kunnen inzetten.
Wat ik regelmatig ( 4- keer denk ik) voor heb gehad was dat de snelspanner van het wiel ( door de spanning?) brak. Ook had ik last bij het dalen van shimmyen ( als jonge gast kende ik dat verschijnsel eigenlijk nog niet) , miet volgens mij de wschlkheid dat dit door het openrekken van het kader voortkwam. Dus, wel wat opletten met het aanpassen van de breedtes en cassettes.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.