Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Focus of Rose

zijs
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jun 2010 18:29

zijs 07 feb 2013 10:49

Beste Wielerfans,

Drie jaar geleden begonnen met fietsen en destijds een fiets via Marktplaats gekocht, afgemonteerd met shimano 105. Aangezien ik verslaafd ben aan het fietsen vind ik het tijd voor een nieuwe fiets. Vorig jaar la Marmotte gereden en dit jaar staat de Dolomieten Marathon op het programma.
Ik heb reeds uitgebreid onderzoek gedaan en er zijn nog twee fietsen overgebleven.

Gaat om de volgende fietsen;

Focus Izalco pro 3.0 2012 (2099 euro)
Sram Force
DT Swiss R1850 wielen

Rose carbon pro sl-4400 (1598 euro)
Sram Force
Mavic Ksyrium Equipe (wil ik upgraden naar Elite, meerprijs 150 euro)

Hoop via deze weg de uiteindelijke keuze kunnen maken en zie daarom jullie reacties met plezier tegemoet.
Laatst gewijzigd door zijs op 07 feb 2013 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6082
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 07 feb 2013 11:05

TIP1
Kies de mooiste fiets. Een keuze totaal gebaseerd op prijs-kwaliteit feitjes die je doet uitkomen bij een fiets met een zozo uitstraling, dat werkt niet. Dat blijft het knagen als je niet de mooie had gekocht.

TIP2:
Als je de Rose kiest, dan zou ik juist niet kiezen voor Mavic wielen. Liever Campa, Fulcrum of handgespaakr.

TIP3:
Als je niet van sleutelen houdt of ver weg van Bocholtz woont, koop dan geen Rose. Garantie halen kan wel maar als ze ver weg zitten, is de stap wat groter.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 07 feb 2013 11:08

De twee verschillen wel veel in prijs. Hierdoor is je budget wel erg rekbaar?

Als je de Rose koopt heb je een heel goed aluminium frame te pakken. Afmontage met SRAM Force is top, en gezien de euro's die je hiermee bespaart t.o.v. de Focus, kun je daar ook nog wel wat betere wielen in zetten.

Ik zou de de Rose kopen met de standaardwielen. De wielen via marktplaats verkopen, en dan eens rustig rondkijken naar een goede aanbieding voor een mooie wielset.

zijs
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jun 2010 18:29

zijs 07 feb 2013 12:57

@rob Mavic Elite heb je slechte ervaringen mee?

@robbebopper Thanks, beide fietsen zijn overigens van carbon

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6082
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 07 feb 2013 13:28

Ik heb geen slechte ervaringen met Mavic, simpelweg omdat ik geen Mavic wielen heb of heb gehad. Maar ik hoor er wel veel slechte verhalen over. Gescheurde velgen en spaakbreuken. Ik he slrechte en goede ervaring met Easton en alleen maar positieve ervaring met Campa
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
jackbrown
Forum-lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 mar 2005 18:31

Gebruikersavatar jackbrown 07 feb 2013 13:45

rob74 schreef:TIP1
Kies de mooiste fiets. Een keuze totaal gebaseerd op prijs-kwaliteit feitjes die je doet uitkomen bij een fiets met een zozo uitstraling, dat werkt niet. Dat blijft het knagen als je niet de mooie had gekocht.

TIP2:
Als je de Rose kiest, dan zou ik juist niet kiezen voor Mavic wielen. Liever Campa, Fulcrum of handgespaakr.

TIP3:
Als je niet van sleutelen houdt of ver weg van Bocholtz woont, koop dan geen Rose. Garantie halen kan wel maar als ze ver weg zitten, is de stap wat groter.
TIP0:

Meer in het algemeen: maak eerst een "technische" voorselectie op basis van de fietsen/frames die kwa geometrie het beste bij jou passen. Ik ken de geometrie van de twee fietsen die je noemt niet, en ook niet wat jouw eisen daaraan zijn (zit je bijvoorbeeld diep, of juist meer rechtop, dan kiest je voor een criterium/race resp. tour geometrie).
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

wm
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 13 aug 2007 11:02

wm 07 feb 2013 15:46

De Rose carbon pro sl-4400 is niet het meest betrouwbare frame dat ik ken. Ik heb meerdere Rose frames versleten (framebreuk bij het bracket) en rij inmiddels op een Focus Izalco.

zijs
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jun 2010 18:29

zijs 07 feb 2013 18:50

@wm Daar kan ik wat mee, waarvoor dank. Hoe lang rij je inmiddels op de Focus? Sram force?

Gera
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 06 feb 2012 21:24

Gera 07 feb 2013 19:28

Ik heb de rose pro carbon rs 3100 en vorig jaar 2 keer de scheurtjes bij bracket gehad.
Maar nu heb ik in november het nieuwe 2013 frame gekregen met de bijpassende kleur voorvork en dat frame is aangepast vanwege die klachten.
Ik heb er nog niet mee gereden ivm het weer ( pekel en regen ) maar de service is in ieder geval goed en het is was ook geen enkel probleem.
Je jhebt ook 10 jaar garantie op het frame en 5 jaar crash vervanging voor 50 % van de prijs.
Ik heb er door hun gespaakte dt swiss wielen in met naven van dt en r 585 velgen.
wel iets meer gewicht maar lekker stijf.

wm
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 13 aug 2007 11:02

wm 07 feb 2013 19:31

zijs schreef:@wm Daar kan ik wat mee, waarvoor dank. Hoe lang rij je inmiddels op de Focus? Sram force?
Vanaf vorig jaar augustus. Ik het de pro 2.0 uit 2012, dus SRAM Red afgemonteerd (m.u.v. de crank).

Gebruikersavatar
Ro_Mo
Forum-lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 12 feb 2012 00:37

Gebruikersavatar Ro_Mo 07 feb 2013 19:41

begin vorige jaar stond ik ook voor dit dilemma, alleen ipv de pro sl keek ik naar de xeon van rose en de focus.
Ik ben gegaan voor de focus. visueel een mooier frame (vond ik) en service in de buurt.
Wel het afgelopen jaar wat geupgrade met goede tweede hands koopjes via deze site.
( carbon 3T zadelpen, Stuur en stuurpen 3T, mooie combi bij de vork, 3T opzet stuur, mavic Ks elite wielen, compact Sram Red crankstel, voor het klimmen)

Succes met je keuze, mijn twijfel duurde 3 maanden, sterkte ;)

Robert

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 07 feb 2013 22:14

rob74 schreef:TIP1
Kies de mooiste fiets. Een keuze totaal gebaseerd op prijs-kwaliteit feitjes die je doet uitkomen bij een fiets met een zozo uitstraling, dat werkt niet. Dat blijft het knagen als je niet de mooie had gekocht.
Helemaal mee eens. Koop de voor jou mooiste (basis) en ga later lekker upgraden/veranderen. Zelfs later in etappes iets "kleins" kopen geeft zoveel extra voldoening. Als de basis uiteindelijk niet de juiste is kun je zoveel veranderen wat je wilt, het blijft zoals Rob zegt, knagen.
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

Plaats reactie