Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 12 feb 2013 14:27

Als we dan toch Boonen onder de loep nemen:

- Begon zijn carrière bij US Postal
- Sinds 2003 - dus nog in het epo-tijdperk - onder de hoede van een ploegleider en een dokter die hun sporen hebben verdiend in het epo-tijdperk.
- Na de moeizame seizoenen 2010 en 2011 vliegt hij weer in de wedstrijden die er voor hem, zijn ploegleider en zijn sponsor toe doen: de Vlaamse klassiekers, nadat een bewezen epo-dokter de overstap maakte naar zijn ploeg.

Over Ibarguren: die werkte in 1998 en 1999 bij Lotto- Mobistar met Tchmil, in 2000 bij Banesto met Mancebo, Zülle, Osa, Piepoli, en Jimenez, tussen 2002 en 2004 bij Lampre met Rumsas, Dierkxsens, Tonkov, Ballan, en Bortolami, in 2005 en 2006 bij Euskaltel met Landaluze, Heras en Pena, in 2007 en 2008 bij Saunier Duval met CERA-gebruikers Mayo, Piepoli en Ricco, in 2010 en 2011 bij Omega Pharma Lotto met Vanendert, Van den Broeck en superman Gilbert en sinds 2012 bij QuickStep Omega Pharma. Al in 1998 werd Ibarguren door Willy Voet aangewezen als de leverancier van de epo voor de Festina ploeg. In 2011 duikt de naam Ibarguren op in de verhoren van de Italiaanse justitie rond het onderzoek naar Guido Nigrelli, die tussen 2007 en 2009 doping leverde voor de Lampre ploeg. Dat een arts als Ibarguren (en er zijn er velen zoals hij) nog altijd deel uitmaakt van het wielerpeloton komt enkel en alleen door de omerta, het eeuwige systeem dat voorschrijft dat een betrapte renner altijd "zelfstandig" en "zonder medeweten van zijn ploeg" "buiten de ploegartsen om" doping nam, direct ontslagen wordt en twee jaar later weer bij een andere ploeg aan de slag kan. 20 jaar epo en in het peloton maken na 20 jaar nog steeds dezelfde ploegleiders en artsen de dienst uit.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

jopie49
Forum-lid

jopie49 12 feb 2013 16:13

timo2.0 schreef:Als we dan toch Boonen onder de loep nemen:

- Sinds 2003 - dus nog in het epo-tijdperk - onder de hoede van een ploegleider en een dokter die hun sporen hebben verdiend in het epo-tijdperk.
- Na de moeizame seizoenen 2010 en 2011 vliegt hij weer in de wedstrijden die er voor hem, zijn ploegleider en zijn sponsor toe doen: de Vlaamse klassiekers, nadat een bewezen epo-dokter de overstap maakte naar zijn ploeg.

Over Ibarguren: die werkte in 1998 en 1999 bij Lotto- Mobistar met Tchmil, in 2000 bij Banesto met Mancebo, Zülle, Osa, Piepoli, en Jimenez, tussen 2002 en 2004 bij Lampre met Rumsas, Dierkxsens, Tonkov, Ballan, en Bortolami, in 2005 en 2006 bij Euskaltel met Landaluze, Heras en Pena, in 2007 en 2008 bij Saunier Duval met CERA-gebruikers Mayo, Piepoli en Ricco, in 2010 en 2011 bij Omega Pharma Lotto met Vanendert, Van den Broeck en superman Gilbert en sinds 2012 bij QuickStep Omega Pharma. Al in 1998 werd Ibarguren door Willy Voet aangewezen als de leverancier van de epo voor de Festina ploeg. In 2011 duikt de naam Ibarguren op in de verhoren van de Italiaanse justitie rond het onderzoek naar Guido Nigrelli, die tussen 2007 en 2009 doping leverde voor de Lampre ploeg. Dat een arts als Ibarguren (en er zijn er velen zoals hij) nog altijd deel uitmaakt van het wielerpeloton komt enkel en alleen door de omerta, het eeuwige systeem dat voorschrijft dat een betrapte renner altijd "zelfstandig" en "zonder medeweten van zijn ploeg" "buiten de ploegartsen om" doping nam, direct ontslagen wordt en twee jaar later weer bij een andere ploeg aan de slag kan. 20 jaar epo en in het peloton maken na 20 jaar nog steeds dezelfde ploegleiders en artsen de dienst uit.
Hier verlies je mijn aandacht al.
Er zijn geen ploegleiders die hun sporen niet verdiend hebben gedurende het EPO-tijdperk. Iedereen die nu ploegleider is is zelf renner geweest in de jaren 90 of eerder (epo tijdperk).
Moet je op basis daarvan verdachtmakingen uiten op de huidige generatie renners?
Dan kan je best het volledige huidige wielerpeleton opdoeken.

En je gaat wel heel erg ver he: Gilbert heeft het van Ibarguren geleerd. Oke daar zou ik nog kunnen inkomen.
Maar dan zou hij de eerste maanden van 2012 even vergeten zijn hoe het juist moet (of dacht hij dat het ook zonder kon) om dan in augustus ineens het licht te zien en opnieuw topprestaties neer te zetten?
Zou hij tijdens die eerste maanden de gebruiksaanwijzing kwijt geweest zijn?

En uw analyse over Boonen met daarbijhorende gevolgtrekkingen slaat nergens op.
Zo kan je ook zeggen over Gesink dat hij in 2007 prof werd bij Rabo waar doping gemeengoed was en dus top op vandaag de hele knowhow meegenomen heeft.

Schaf dan meteen het hele wielrennen af.

mrcoffee
Forum-lid

Gebruikersavatar mrcoffee 12 feb 2013 16:23

jopie49 schreef:

Er zijn geen ploegleiders die hun sporen niet verdiend hebben gedurende het EPO-tijdperk. Iedereen die nu ploegleider is is zelf renner geweest in de jaren 90 of eerder (epo tijdperk).
Moet je op basis daarvan verdachtmakingen uiten op de huidige generatie renners?

En je gaat wel heel erg ver he: Gilbert heeft het van Ibarguren geleerd. Oke daar zou ik nog kunnen inkomen.
Maar dan zou hij de eerste maanden van 2012 even vergeten zijn hoe het juist moet (of dacht hij dat het ook zonder kon) om dan in augustus ineens het licht te zien en opnieuw topprestaties neer te zetten?

Zo kan je ook zeggen over Gesink dat hij in 2007 prof werd bij Rabo waar doping gemeengoed was en dus top op vandaag de hele knowhow meegenomen heeft.

Nee, het is dat meneer Lefèvre daar met een uitgestreken smoel staat endoet alsof hij van niets weet en vertelt dat er niets aan de hand is. Dat terwijl legio feiten zijn die zeggen dat het stinkt in het hok van Lefèvre.
Iemand die al zolang deel uitmaakt van de doping en vooral EPO cultuur in het peloton kan niet anders dan de weg volgen die hij al meer dan 30 jaar kent. Als je doped doe je het goed.
En vrijwel de gehele Vlaamse wielercommune zwijmelt kritiekloos weg bij de prestaties van ons Patrick, ons Tommeke en , vooruit omdat hij zoveel wint, de Waal Gilbert.

Natuurlijk is Boonen een fantastisch coureur, ook als hij niet gedopeerd zou rondtoeren. Maar zoals bijv Gilbert, hoe lang heeft hij niet de naam gehad om geen wedstrijden te kunnen rijden van meer dan 200 kilometer ,vanwege zijn zo vaak genoemde, kleine motertje. En dan ineens rijdt hij iedereen naar huis alsof de rest een stelletje B-Amateurs zijn.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

jopie49
Forum-lid

jopie49 12 feb 2013 16:56

mrcoffee schreef:
jopie49 schreef:

Nee, het is dat meneer Lefèvre daar met een uitgestreken smoel staat endoet alsof hij van niets weet en vertelt dat er niets aan de hand is. Dat terwijl legio feiten zijn die zeggen dat het stinkt in het hok van Lefèvre.
Iemand die al zolang deel uitmaakt van de doping en vooral EPO cultuur in het peloton kan niet anders dan de weg volgen die hij al meer dan 30 jaar kent. Als je doped doe je het goed.
En vrijwel de gehele Vlaamse wielercommune zwijmelt kritiekloos weg bij de prestaties van ons Patrick, ons Tommeke en , vooruit omdat hij zoveel wint, de Waal Gilbert.

Natuurlijk is Boonen een fantastisch coureur, ook als hij niet gedopeerd zou rondtoeren. Maar zoals bijv Gilbert, hoe lang heeft hij niet de naam gehad om geen wedstrijden te kunnen rijden van meer dan 200 kilometer ,vanwege zijn zo vaak genoemde, kleine motertje. En dan ineens rijdt hij iedereen naar huis alsof de rest een stelletje B-Amateurs zijn.
Ineens?
Bekijk de erelijst van Gilbert eens en je ziet dat hij net een zeer gelijkmatige groei heeft gekend vanaf 2008.
Hij is op zeer jonge leeftijd prof geworden en dan is het logisch dat je op die leeftijd nog geen langere wedstrijden aankan.
Jaar na jaar werd hij sterker en 2011 is daar het exponent van. Het is niet dat hij van het ene jaar op het andere iedereen naar huis rijdt.

Hier geldt een beetje het volgende idee: ''wij nederlanders hebben heel onze nationale wielerhistorie onderuit gehaald. Nu moeten de andere landen maar hetzelfde doen'.
Vraag is: wat koop je met die heksenjacht?
Het enige gevolg is dat sponsors afhaken waardoor de huidige (propere?) generatie in de problemen komt.
Iedereen weet ondertussen wel wat er in de jaren 90 gebeurt is en dat men sindsdien op de goede weg is (dat probeer ik toch te geloven).

mrcoffee
Forum-lid

Gebruikersavatar mrcoffee 12 feb 2013 17:03

jopie49 schreef:Ineens?
Bekijk de erelijst van Gilbert eens en je ziet dat hij net een zeer gelijkmatige groei heeft gekend vanaf 2008.
Hij is op zeer jonge leeftijd prof geworden en dan is het logisch dat je op die leeftijd nog geen langere wedstrijden aankan.
Jaar na jaar werd hij sterker en 2011 is daar het exponent van. Het is niet dat hij van het ene jaar op het andere iedereen naar huis rijdt.

Hier geldt een beetje het volgende idee: ''wij nederlanders hebben heel onze nationale wielerhistorie onderuit gehaald. Nu moeten de andere landen maar hetzelfde doen'.
Vraag is: wat koop je met die heksenjacht?
Het enige gevolg is dat sponsors afhaken waardoor de huidige (propere?) generatie in de problemen komt.
Iedereen weet ondertussen wel wat er in de jaren 90 gebeurt is en dat men sindsdien op de goede weg is (dat probeer ik toch te geloven).
Droom lekker verder joh. Die beerput in België gaat ook nog open. Je kunt toch niet verder met het heden, en doen alspof er niks aan de hand is, als er nog lieden met hun poten midden in het duistere verleden staan.
Dat "medici" zoals Ibarguren, De Mol, Leinders en weet ik wie gewoon door mogen prutsen zoinder dat iemand er vragen bij stelt vind ik onbestaanbaar. Dat alles dan nog eens wordt rechtgepraat en vergoeilijkt door Lefèvre is eveneens een sterk staaltje. Dat die man nog recht in de spiegel naar zichzelf kan kijken. Maar ik ben er gerust op dat het sprookje ook uit raakt.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 12 feb 2013 17:07

Jopie doet mij denken aan de Armstrong-believers tot een paar maanden geleden..... Als je je ogen sluit ziet je niks en als je niets ziet is het er niet.

Zijn laatste alinea zegt alles. Vrij vertaald: we moeten maar niet gaan graven in Belgie, want dan komen onze helden ten val en dat willen we niet.

Die mannen hoeven van mij niet te vallen, ze zijn geen van allen te vergelijken met de echte rotte appels als Bruyneel en LA. Maar die duistere criminelen als Lefevre, Ibarguren, Leinders, etc moeten allemaal hangen, op zijn minst een life-time ban uit alle sport.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

mtbfool
Forum-lid

mtbfool 12 feb 2013 17:26

TJA wa moe je hier nu van zeggen , Journaille in Belgie knikt zoals Lefevre beschikt.

Grtz;Mtbfool
250 KM vaste mtb route rond Helmond.
jvandijk1962@gmail.com
http://www.offroadbikers.eu

jopie49
Forum-lid

jopie49 12 feb 2013 17:35

De argumenten die jullie aanhaalden raakten mijns inziens kant nog wal en ik heb die dan ook van commentaar voorzien (gilbert die er 'ineens' kwam, quickstep dat 'ineens' begon te winnen door ibarguren).
In plaats van hier op in te gaan vertellen jullie echter steeds hetzelfde verhaaltje.
Door niet te repliceren op mijn argumenten kan er geen discussie tot stand komen en lijkt het mij dan ook wijselijk om het hierbij te laten.
Noem mij naief maar ik geloof in de huidige wielersport. Valsspelers zullen er altijd blijven, maar moest ik jullie visie over het peloton delen dan had ik er niet veel plezier meer aan.

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 12 feb 2013 17:56

jopie49 schreef:.....Noem mij naief maar ik geloof in de huidige wielersport.....
Naieviteit is het kenmerk van de meeste geloven :mrgreen:
Live fast; die young. mijn blog

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 12 feb 2013 17:59

Timo: met nog wat reserves voor 2011 maar 2010 met 2° plaatsen in MSR achter Freire, RVV en E3 prijs ( achter Cancellara) en 5° in P-R kun je toch niet zeggen dat Boonen slecht reed? Neem Cancellara weg ( onaantastbaar dat jaar) en welke erelijst bekom je niet voor Boonen?Jopie haalt argumenten aan en gelooft misschien zelfs wel in de eerlijkheid van QS. Ik vind die ploeg
niet geloofwaardiger dan welke ander ploeg ook maar Jopies argumenten houden steek. En argumenteren obv van een goedrijdende ploeg (argumenten die dan nog geen steek houden), tja dan kun je beter iedere winnaar beginnen schorsen.En ik zou zeggen indien er wat op te graven valt, wie verbiedt het buitendse journalisten, dopingexperten, speurders om dit op te graven? Als iedereen de schat weet liggen waarom wordt er dan niet gegraven?Dit is Oezbekistan niet, hé!
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 12 feb 2013 18:07

Ik geef het op, het is net alsof ik weer met "marconi" over Armstrong zit te praten.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 12 feb 2013 18:40

timo2.0 schreef:Ik geef het op, het is net alsof ik weer met "marconi" over Armstrong zit te praten.
Ik zal misschien mijn standpunten duidelijk maken want wat te ver afgegleden:
1) is Lefevere een verdacht sujet die beter buiten het wielrennen wordt gehouden ? Ja; kan dit zomaar? nee!
2) spaart de vlaamse of belgische pers Lefevere: nee, maar zoals je al zei hij is een gladde aal;
3) er is niks concreets tegen hem, wel laat hij zich omringen door heel dubieuze personen;
4) er kan hem niks strafbaars ten laste gelegd worden tot nu toe, enkel vermoedens;
5) het is aan de UCI en andere sportinstanties om die dokters en Lefevere e.d. te weren uit de sport, maar met de huidige rechtspraak is dit een risicovolle stap;
6) werpt het werken van Leffe met die dokters een smet op de prestaties van zijn renners? ja en nee, het maakt die prestaties er in elk geval niet geloofwaardiger op;
7) zijn de prestaties van Boonen verleden jaar ongeloofwaardiger dan alle andere in zijn carriere? Nee, de reeks die hij neerzet is super en ongezien maar Boonen heeft onder Vanmol ook eerdere jaren zijn mogelijkheden getoond en super gepresteerd ( ja, ook in 2010);
8) als Boonen met zijn supertalent en met doping nog zoveel geklopt wordt wat moet je dan denken van renners en hun ploegen die hem verslagen hebben?
9) Is de komst van Ibarguren naar QS de bepalende factor tot successen geweest bij QS? Neen, jullie zeggen zelf dat Lefevere als bijna 20 jaar successen met Van Mol boekt dus waarom zou Van Mol opeens QS niet meer aan overwinningen kunnen hebben geholpen?
10) Vergeet even de dokters en bekijk het realistisch: QS heeft verleden jaar behalve met Boonen successen behaald met zijn nieuw ingehaalde renners;
11) dit jaar zijn er opnieuw successen: Cavendish : nieuwe renner!
12) Indien Boonen dit voorjaar minder presteert is dit abnormaal ? nee, net zoals in 2011 is zijn voorbereiding verstoord, in 2011 waren er kwetsuren.
13) vergelijk nog even met Cancellara: zit sedert verleden jaar bij de grootste bedriegers in jaren, daarvoor 2° grootste bedrieger in jaren (Riis) en zijn prestaties waren het zwakste in jaren.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Plaats reactie