timo2.0 schreef:Waar gebruik je de wielset voor. Toeren, tempo, wedstrijden waarbij je op volle snelheid door putdeksels dendert?
Absoluut minimum aantal spaken voorwiel.
Precies waarom ik eerder deze vraag al stelde...
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Wielset word een allround setje. Ik fiets geen wedstrijden maar ik spaar mijn wielen zeker niet.
Ik fiets veel op en rond de posbank en ga regelmatig eens naar belgie of limburg.
Verder maak ik gebruik van Novatec xlite naven en weiger ik heads in te spaken (dit vind ik echt heel lelijk) dan liever een paar spaken meer.
Als ik het zo allemaal lees is 20 spaken wel echt het minimum wat jullie adviseren dus misschien moet ik dan maar eens 18 gaan proberen. (ben toch een beetje eigenwijs he).
Hebben jullie nog een advies voor het spaak patroon. Persoonlijk gaat mijn voorkeur naar radiaal.
BVD
Ik fiets veel op en rond de posbank en ga regelmatig eens naar belgie of limburg.
Verder maak ik gebruik van Novatec xlite naven en weiger ik heads in te spaken (dit vind ik echt heel lelijk) dan liever een paar spaken meer.
Als ik het zo allemaal lees is 20 spaken wel echt het minimum wat jullie adviseren dus misschien moet ik dan maar eens 18 gaan proberen. (ben toch een beetje eigenwijs he).
Hebben jullie nog een advies voor het spaak patroon. Persoonlijk gaat mijn voorkeur naar radiaal.
BVD
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Volgens mij wil je gewoon horen dat 't allemaal prima is?
Je wilt een all-round wielset, maar vervolgens wil je exact op de minimale grens van 't aantal spaken gaan zitten en ook nog een voornaaf monteren waar miniscule lagers in zitten... In die X-light voornaaf zitten slechts 2 SMR699 met afmetingen: 9 x 20 x 6 mm. Ga dan op z'n minst voor zo'n naaf: http://www.bikehubstore.com/SL85W-p/slf85w.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Die hebben namelijk alvast weer een maat grotere lagers en veel optimalere geometrie als je per sé heads out wilt spaken.
Je wilt een all-round wielset, maar vervolgens wil je exact op de minimale grens van 't aantal spaken gaan zitten en ook nog een voornaaf monteren waar miniscule lagers in zitten... In die X-light voornaaf zitten slechts 2 SMR699 met afmetingen: 9 x 20 x 6 mm. Ga dan op z'n minst voor zo'n naaf: http://www.bikehubstore.com/SL85W-p/slf85w.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Die hebben namelijk alvast weer een maat grotere lagers en veel optimalere geometrie als je per sé heads out wilt spaken.
Met jouw gewicht zou ik ook voor een degelijk naaf gaan bij de XR300. DT Swiss 240's of een Hope Pro 3... (White Industries, Acros of Chris King is natuurlijk ook goed) In ieder geval geen lichtgewicht dingetje van Novatec met een kleine dunne flenzen en lichte lagers...
Heb zelf een wielsetje bij Wheel-tec besteld met Hope Pro 3, CX-Ray/Sprint met 20/24 spaken, Kinlin XR270 en aluminium nippels. Voorwiel radiaal, achter 1x gekruist. Maar ik weeg 70kg, dus denk dat 20/24 spaaks en een KinlinXR300 bij 90kg net aan kan. Maar dan zou ik wel messing nippels gebruiken i.p.v. aluminium.... Ik zou zeker niet voor minder spaken gaan. Je kan het proberen, breekt het dan breekt het. Weet je in ieder geval dat het niet kan. Gewoon rechtuit fietsend zullen weinig wielen een probleem geven. Wordt de weg iets slechter of rijdt je toevallig over een slechte put of door een kuil, of hard door de bocht vliegt...
Naar wat profs gebruiken zou ik niet kijken. Die rijden misschien inderdaad met minder spaken, maar ik ken geen 1 wegprof die 90kg weegt...
Maar vraag eens advies bij een goede wielbouwer, en laat daar uiteindelijk wat spaken. Ze geven meestal goed advies... Als je echt lichter wil gaan, kunnen ze het natuurlijk voor je bouwen. Maar doen het liever niet...
Heb zelf een wielsetje bij Wheel-tec besteld met Hope Pro 3, CX-Ray/Sprint met 20/24 spaken, Kinlin XR270 en aluminium nippels. Voorwiel radiaal, achter 1x gekruist. Maar ik weeg 70kg, dus denk dat 20/24 spaaks en een KinlinXR300 bij 90kg net aan kan. Maar dan zou ik wel messing nippels gebruiken i.p.v. aluminium.... Ik zou zeker niet voor minder spaken gaan. Je kan het proberen, breekt het dan breekt het. Weet je in ieder geval dat het niet kan. Gewoon rechtuit fietsend zullen weinig wielen een probleem geven. Wordt de weg iets slechter of rijdt je toevallig over een slechte put of door een kuil, of hard door de bocht vliegt...
Naar wat profs gebruiken zou ik niet kijken. Die rijden misschien inderdaad met minder spaken, maar ik ken geen 1 wegprof die 90kg weegt...
Maar vraag eens advies bij een goede wielbouwer, en laat daar uiteindelijk wat spaken. Ze geven meestal goed advies... Als je echt lichter wil gaan, kunnen ze het natuurlijk voor je bouwen. Maar doen het liever niet...
Bedankt voor de tip van de Naven.amclassic-fan schreef:Volgens mij wil je gewoon horen dat 't allemaal prima is?
Je wilt een all-round wielset, maar vervolgens wil je exact op de minimale grens van 't aantal spaken gaan zitten en ook nog een voornaaf monteren waar miniscule lagers in zitten... In die X-light voornaaf zitten slechts 2 SMR699 met afmetingen: 9 x 20 x 6 mm. Ga dan op z'n minst voor zo'n naaf: http://www.bikehubstore.com/SL85W-p/slf85w.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Die hebben namelijk alvast weer een maat grotere lagers en veel optimalere geometrie als je per sé heads out wilt spaken.
18 moet te doen zijn, natuurlijk afhankelijk van wat je er mee gaat doen. Ronde van Vlaanderen lijkt me niet verstandig, maar voor vlakke wegen verwacht ik, ondanks je gewicht, niet al te veel problemen. Een hoge(ere) velg zal je wiel inderdaad stijver maken. Rolf Prima heeft fabrieks af ook wielen met lage spaakaantallen en volgens mij zonder gewichtslimiet. Gewoon doen dus!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Heb easton circuit wielen gehad na 500km spaakbreuk en netjes terug gebracht naar de fietswinkel.max E. schreef:Easton ea70 met 24/28 spaken lijkt mij een goede keuze
Hierna begonnen met zelf wielen te spaken.
Dit is btw het resultaat geworden. voor 20 spaken achter 28 spaken.
Voor velg kinlin xr300 - 20 spaken radiaal DT competition Naaf Novatec x-lite Gewicht voor: 662
Achter verg kinlin xr300 - 28 spaken 3x gekruist DT competition Novatec x-lite.Gewicht achter: 893.
Maakt totaal van: 1555 gram. excl snelspanners en velglint.
Voor velg kinlin xr300 - 20 spaken radiaal DT competition Naaf Novatec x-lite Gewicht voor: 662
Achter verg kinlin xr300 - 28 spaken 3x gekruist DT competition Novatec x-lite.Gewicht achter: 893.
Maakt totaal van: 1555 gram. excl snelspanners en velglint.
Laatst gewijzigd door remco1b op 17 feb 2013 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.