Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Verstand vs Portemonnee

k0nijn
Forum-lid

k0nijn 19 feb 2013 23:34

Zoals de titel doet vermoeden ben ik aan het dubben over een nieuw setje wielen.
Na een beetje speuren kwam ik tot een kleine lijst met beperkt budget:
- mavic cxp33 (32)
- fulcrum racing 7 (20/24)
- shimano rs10 (16/20)

Nu ben ik een toerder (~5000km per jaar), 100kg schoon aan de haak (90kg in de zomer) en kan een hoog piekvermogen leveren maar rij normaal rustig.
Met normaal verstand zou ik direct voor de Mavic gaan. Maar nu kijk ik naar de portemonnee (ook al is het in deze prijsklasse een groot verschil) en blijven de andere twee opties ook rond dwalen. Op internet zijn er goede reviews over te vinden, maar kunnen beide wielen daadwerkelijk makkelijk zwaardere rijders aan?
In dat geval zou ik de FR7 boven de RS10 prefereren.

Wat is jullie mening? Ik ben vooral benieuwd naar de mening over de FR7 voor zwaardere rijders!

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 20 feb 2013 00:02

Geld moet rollen dus kun je maar beter zoveel mogelijk in je wielen investeren... ;)

De RS10 zou voor mij afvallen, die heb ik nu ook en met mijn 75kg houdt dat al niet over.
Ik zou denk ik in jouw geval gaan voor Mach1 CFX velgen met 105 naven van Zoran: http://www.bikexperto.com/index.asp?pag ... rticle.asp.
Vergelijkbaar met CP33 alleen dan goedkoper en volgens de xpert beter.
Campagnolo Ultra Dork

lunitic
Forum-lid

lunitic 20 feb 2013 06:33

De RS10 zou ik niet nemen. Ik ben zelf 80kg en heb nu nog in mijn woon-werk fiets zitten. Nu ruim een jaar en zo'n 6000km verder doen ze het nog prima maar ik heb er dan ook echt heel rustig aan mee gedaan. Ik ben bang dat bij een hoger gewicht en wat steviger koersen de wielen het niet gaan houden.

Zelf heb ik afgelopen week een setje cxp33 besteld bij rose omdat ik binnenkort ook mijn gewicht ga verhogen dmv bagage.
Helaas kan ik je nu nog niet vertellen hoe de wielen bevallen. Met de F7 heb ik geen ervaring.

Je kan idd ook een goed stevig setje bestellen bij zoran en dan kom je uit of zo'n 250 euro voor een setje met mach velgen.

Succes met je keuze

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 20 feb 2013 09:11

Vergeet Shimano RS 10; die gaan het niet houden
De Fulcrum Racing 7 is zeker bombproof.
Het voordeel van een (duurder) handgespaakt setje is dat het helemaal custom made is, op jouw gebruik en gewicht gespecificeerd.
Als je velgen versleten zijn, dan kun je de naven (het duurste onderdel) opnieuw gebruiken voor een nieuw setje.
Aan jou de keus.

Het door Ernie C. voorgestelde setje is uitstekend. Ook Rose maakt goede, betaalbare handgespaakte setjes.

edit: typo
Laatst gewijzigd door loos op 20 feb 2013 09:46, 3 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

bve
Forum-lid

bve 20 feb 2013 09:44

Nog een slechte ervaring met de RS10. Ik ben geen sprinter maar binnen 2k km knalde de spaken uit het achterwiel.

kilometervreter
Forum-lid

kilometervreter 20 feb 2013 10:03

Ik zou gaan voor de CXP33 en ultegra naven. Kost ietsje meer, maar is dan ook echt bombproof. Overigens is wielen iets waar je niet op moet beknibbelen.

De ultegra naven heb je een stuk minder onderhoud aan dan 105 naven. Ik heb een paar jaar geleden zelf zo'n setje gespaakt (32 spaaks 3 keer gekruisd met sapim strong/race spaken). Ze zitten in de winter onder mijn woon werkverkeer/slecht weer fiets en doen het al 4 jaar (10.000km) in weer en wind met pekel en al. Nog nooit hoeven narichten en de naven lopen nog heel goed maar misschien wordt het eens tijd deze opnieuw te smeren om problemen voor te zijn.

Maar die man in het oosten van het land kun altijd om advies vragen.

bve
Forum-lid

bve 20 feb 2013 13:03

kilometervreter schreef:Ik zou gaan voor de CXP33 en ultegra naven. Kost ietsje meer, maar is dan ook echt bombproof. Overigens is wielen iets waar je niet op moet beknibbelen.

De ultegra naven heb je een stuk minder onderhoud aan dan 105 naven.
Ik heb een paar jaar geleden zelf zo'n setje gespaakt (32 spaaks 3 keer gekruisd met sapim strong/race spaken). Ze zitten in de winter onder mijn woon werkverkeer/slecht weer fiets en doen het al 4 jaar (10.000km) in weer en wind met pekel en al. Nog nooit hoeven narichten en de naven lopen nog heel goed maar misschien wordt het eens tijd deze opnieuw te smeren om problemen voor te zijn.

Iemand anders ook deze ervaring? Andere topics gaven aan dat de verschillen tussen 105 en ultegra naven heel klein zijn.

bjaslagter
Forum-lid

Gebruikersavatar bjaslagter 20 feb 2013 13:18

Ik ben ook 100kg geweest toen ik begon te rijden op de FR7's. Koersjes, criteriums etc. reed / rijd ik er ook op, ben nu rond de 90 en ze houden het al ruim 5000 km meer dan uitstekend. Rollen soepel, zijn kaarsrecht, niets op aan te merken. Zeker voor de € 130,- waar je ze voor koopt bij Salden.
Laatst gewijzigd door bjaslagter op 20 feb 2013 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.

dickygiovanni
Forum-lid

dickygiovanni 20 feb 2013 13:33

bve schreef:
kilometervreter schreef:Ik zou gaan voor de CXP33 en ultegra naven. Kost ietsje meer, maar is dan ook echt bombproof. Overigens is wielen iets waar je niet op moet beknibbelen.

De ultegra naven heb je een stuk minder onderhoud aan dan 105 naven.
Ik heb een paar jaar geleden zelf zo'n setje gespaakt (32 spaaks 3 keer gekruisd met sapim strong/race spaken). Ze zitten in de winter onder mijn woon werkverkeer/slecht weer fiets en doen het al 4 jaar (10.000km) in weer en wind met pekel en al. Nog nooit hoeven narichten en de naven lopen nog heel goed maar misschien wordt het eens tijd deze opnieuw te smeren om problemen voor te zijn.

Iemand anders ook deze ervaring? Andere topics gaven aan dat de verschillen tussen 105 en ultegra naven heel klein zijn.
Is ook nieuw voor mij. Wat maakt de ultegra`s technisch zoveel beter kilometervreter?

k0nijn
Forum-lid

k0nijn 20 feb 2013 20:12

Bedankt voor de reacties.
Inderdaad, de RS10 hadden niet mijn voorkeur. Geld moet inderdaad rollen en op wielen hoor je niet snel te korten, maar toch heb ik aan het begin van dit seizoen een klein budget. Daarbij komt ook nog dat het puur voor recreatief gebruik is, voor wedstrijden e.d. had ik wel meer willen investeren. Bij Rose hadden ze inderdaad ook interessante wielsetjes staan.

2 Kleine vraagjes:
Klopt het dat FR7 wielen in free-wheel nogal wat geluid produceren?
Als je een wiel laat spaken, zijn er dan grote verschillen tussen 105 en Ultegra naven of zit het puur in duurzaamheid en onderhoud??

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 20 feb 2013 21:22

Ik denk dat in jouw geval, zeker met je gewicht, de velgen/spaken meer verschil maken dan de naven. Als je wielset versleten is, dan doen de naven het waarschijnlijk nog prima, of dat nu Ultegra of 105 naven zijn.

Trouwens, ik rijd zelf met Fulcrum racing 7 cx. Deze naven maken weinig geluid. Ze schijnen beter afgedicht te zijn tegen water, en dat lijkt ook invloed te hebben op het "ratelniveau".

liegebeest
Forum-lid

liegebeest 20 feb 2013 21:59

Hier positieve ervaring met RS10, 3500km, kaarsrecht en soepel, zonder ze te ontzien en met >100kg. Afdichtingen, bouw en gewicht vallen me ook in niks tegen. KAn me niet voorstellen dat er nooit iets aan veranderd is als er ooit problemen mee waren. Voor ca 100 euro het geld meer dan waard.

Plaats reactie