Geef hier je mening over wat je van het magazine vindt.

Fiets Mei

amateurke
Forum-lid

amateurke 03 mei 2011 02:48

Om het eens helemaal over iets anders te hebben; wat me opviel was de revieuw (doorgetest) over de Xplova die de fietsers in het Schwarzwald wel eens in de steek liet.
Moet je daarna het (overigens leuke) artikel over het tour for life trainingskamp eens lezen. Daar is het heel duidelijk de Garmin GPS die de fietsers regmatig in de steek laat.
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Rodrick
Forum-lid

Gebruikersavatar Rodrick 03 mei 2011 11:50

Haha, amateurke, ik denk dat het bij TfL vooral aan de man lag die het apparaat bediende ;-)

Nog even inhoudelijk over de recensie van Louise. Ik denk dat het boek bedoeld is voor vrouwen die net fietsen. Da's prima. Louise schrijft echter voor Fiets en dat wordt door vrouwen gelezen die veelal wat beter op de hoogte zijn. De centrale vraag die Louise dient te beantwoorden is: is het boek ook geschikt voor vrouwen die Fiets lezen? Die heeft ze zeer helder beantwoord. Of Louise zichzelf serieus neemt als fietser of niet, is irrelevant. Relevanter is dat ze haar lezers serieus neemt.

Overigens zit ik exact op de lijn van Zaaf. Lijkt wel of hij op de redactievergadering is geweest.

zuidwest2
Forum-lid

zuidwest2 03 mei 2011 12:23

Het is niet zo relevant of je het wel of niet eens bent met de recensie, dit is een persoonlijke (wel feitelijk onderbouwde) mening. Ik denk dat het ook nodig was aangezien het artikel best eenzijdig en inoudelijk niet erg sterk is. Ik mis in het artikel een mening en een scherp randje. De schrijfster zou feitelijker mogen zijn!
Aanhaken en keihard overnemen

amateurke
Forum-lid

amateurke 03 mei 2011 15:05

"Ik denk dat het ook nodig was aangezien het artikel best eenzijdig en inoudelijk niet erg sterk is. Ik mis in het artikel een mening en een scherp randje. De schrijfster zou feitelijker mogen zijn! "

Moet een artikel altijd een mening bevatten en scherp zijn? Het kan toch ook gewoon een leuk en lekker lezend artikel zijn. En dat was het naar mijn mening; gewoon een leuk en enthousiast artikel.
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

rons
Forum-lid

rons 03 mei 2011 15:15

Kom maar op met de lees-ervaringen. Hoe vinden we de Fiets van deze maand?
Geen idee, heb hem nog niet ontvangen. :-(

trudie
Forum-lid

trudie 03 mei 2011 19:15

[quote="Rodrick"]Haha, amateurke, ik denk dat het bij TfL vooral aan de man lag die het apparaat bediende ;-)

Nog even inhoudelijk over de recensie van Louise. Ik denk dat het boek bedoeld is voor vrouwen die net fietsen. Da's prima. Louise schrijft echter voor Fiets en dat wordt door vrouwen gelezen die veelal wat beter op de hoogte zijn. De centrale vraag die Louise dient te beantwoorden is: is het boek ook geschikt voor vrouwen die Fiets lezen? Die heeft ze zeer helder beantwoord. Of Louise zichzelf serieus neemt als fietser of niet, is irrelevant. Relevanter is dat ze haar lezers serieus neemt.

Overigens zit ik exact op de lijn van Zaaf. Lijkt wel of hij op de redactievergadering is geweest.[/quote]

Precies! Mijn eerste gedachte na het lezen van de recensie van Louise was: oké, dan is het boek niet geschikt voor mij, terwijl ik daarvoor wel het idee had om het te kopen.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 03 mei 2011 20:00

Zoals zo vaak is het ook hier de toon die de muziek maakt.
En de toon die Louise gebruikt is op zijn zachtst gezegd niet echt prettig.
Ik ben het helemaal met Roderick eens dat een recensie een persoonlijke mening is, maar de toon is gewoon erg zuur. Er zijn ook subtielere manieren om aan te geven dat je niet in doelgroep valt. 53x11 heeft dat wel aardig omschreven (er zijn WEL dames hard kunnen fietsen én die het leuk vinden om er gelikt uit te zien in een roze pakje, zie de MH2D-advertentie op de laatste pagina).
Ik kan mij niet herinneren dat er ooit een technisch artikel is geweest wat zo'n scherpe toon had. Zelfs de inferieure Ultegrakettingen (niet pekelproof) werden niet zo hard opzij gezet als dit boek.
Less is bore

pinag
Forum-lid

pinag 03 mei 2011 20:18

Het sneeuwt wat onder in de 'rant', maar dit is natuurlijk de sleutelopmerking: 'Alsof ik de laatste Harry Potter lees en dan ga klagen dat het waarschijnlijkheidsgehalte wat aan de lage kant is...' Een integere, en daarmee goede, recensie beoordeelt een werk op het waarmaken van de uitgangspunten. Louise beoordeelt het werk op haar behoeften. Afgezien van meningen, tonen, smaken, subjectiviteit en objectiviteit, is het niet integer en daarmee fout.

En afgezien daarvan zou ik me als schrijver gepakt voelen als ik eerst een leuk en vrolijk interview met iemand heb en als mijn werk daarna in een recensie wordt omgemaaid. Maar goed, dat kan gebeuren / gebeurt nu eenmaal in de grotemensenwereld en moeten ze maar tegen kunnen :)
Ik hou van Triple.

marcvmegroot
Forum-lid

marcvmegroot 03 mei 2011 23:36

[quote="Sram 60"]In het blad stond ook een code voor gps routes voor in Winteberg, waar kan of moet ik die code invullen? [/quote]

Ik heb geen GPS voor op de fiets. Als ik deze zomer naar het Munstertal ga (2 wkn zomervakantie) zou ik ook graag deze route nafietsen.
Iemand enig idee hoe die mogelijk dan ligt.

Marc
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Rodrick
Forum-lid

Gebruikersavatar Rodrick 04 mei 2011 12:03

@PinaG: Louise fout noemen omdat ze haar eigen maatstaven zou hanteren, gaat veel te ver. Volgens mij worden de uitgangspunten van een boek als dit verwoord in de titel. De titel van het boek is 'Vrouw & Fiets, handboek voor de fietsende vrouw'. Dat is nogal pretentieus. Het suggereert dat iedere fietsende vrouw er alle benodigde informatie in vindt.
Ik vind het terecht dat Louise in haar stuk beoordeelt of die titel wordt waargemaakt, om te concluderen dat lang niet iedere fietsende vrouw wordt bediend door het boek. Het was wat anders geweest als in de titel het woord 'beginnen' een iets centralere rol had gespeeld. En voor de helderheid: Louises behoeften liggen niet bij informatie voor vrouwen die net zwanger zijn (geweest), zoals ze in haar stuk zegt te missen.
Het is niet onze vooropgezette bedoeling om een boek negatief te beoordelen, en dat doet Louise ook niet. Zo schrijft ze: "Dit boek had ik tien jaar geleden willen hebben (...)De informatie is helder, goed en nuttig voor beginners." Maar als je het boek zou lezen zou je zien dat de twee schrijfsters heel veel fietsende vrouwen onbediend laten. Vrouwen die ze middels de titel van hun boek wel suggereren te bedienen. Daar mag je die fietsende vrouwen best op attenderen. Sterker nog: dat is onze taak.

pinag
Forum-lid

pinag 04 mei 2011 13:46

Ik noem Louise niet fout, ik ken 'r niet eens. En ik ben het niet met je eens dat een titel de uitgangspunten van een boek verwoordt en jouw suggestie dat die titel zo'n brede lading zou moeten dekken - tsja, sorry hoor, maar 't boek telt iets van 150 smal bedrukte pagina's. Wat denk je nou? Als je kijkt naar de flaptekst, de inleidende teksten en de thema's die aan de orde komen, dan zie je toch dat dit geen boek dat primair mikt op vrouwen die al een tijdje fietsen? De door jou geciteerde opmerkingen van Louise zouden de kern moeten zijn en de kritiek de voetnoot - en de verhouding is nu precies andersom (in ieder geval in de perceptie; zie alle reacties hier). En ook dan was er ruimte geweest voor kritiek, overigens; de opmerking over zwangerschap & fietsen vind ik een terechte. En dat de titel meer belooft dan het boek waarmaakt, ook ok. Maar je recenseert toch een boek en niet een titel?

Gaat het trouwens vaker gebeuren, boekrecensies in Fiets? Ik zou daar groot voorstander van zijn.
Ik hou van Triple.

ever
Forum-lid

Gebruikersavatar ever 04 mei 2011 14:19

Ik denk dat in alle publiciteit rondom het boek genoegzaam is aangegeven dat dit vooral een boek is voor beginnende (race)fietsvrouwen die door de bomen het bos (nog) niet zien. Een recensie schrijven met dat als uitgangspunt lijkt me dan ook normaal. Kritiek dat de titel dan niet goed gekozen is, is dan een juiste constatering. Op grond van de titel alleen kan ik net zo goed beweren dat boek info mist over moederfietsen, kinderzitjes, boodschappenmandjes, elektrische fietsen, etc. Want ook die zaken kun je natuurlijk met fietsende vrouwen verbinden. Maar zoals hiervoor al opgemerkt: flapteksten, inleiding en inhoudsopgave meegenomen denk ik dat het boek redelijk aan de verwachtingen voldoet. Misschien was het in dat kader leuker geweest het boek te laten beoordelen door zowel een ervaren als een beginnende fietsvrouw.

Plaats reactie