Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Cassette voor Alpe d'Huzes

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8918
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 21 feb 2013 12:43

steventrek2.1 schreef:Hallo allemaal,

Mijn vriendin wil deze zomer 4x die berg op voor het goede doel en heeft het advies gekregen een 'berg-verzet' te monteren.

Op dit moment heeft ze een Soria afgemonteerde fiets. Voor:30/39/50 en Achter:12-26. Fiets betreft een Trek 1.2 WSD.

Ik heb gezien dat er casettes zijn met 28 tanden.

Is dit voldoende of bestaan er nog grotere bladen?

Wat is jullie ervaring/advies?

Groet,
Steven
Vergeet niet het geestelijke aspect wat komt kijken,ga gewoon lekker genieten en denk aan je gezondheid.
Ik heb de alp 4x beklommen voor het kwf in 2012...en ik was aardig getraind.
Ik heb er 4x rond de 1uur en.50min over gedaan.
rond de 80% van mijn max hartslag.
cadans rond de 65 omw.

Hier de info:http://app.strava.com/activities/17277737

Wat mij het meest opviel was dat er veel waren die in mijn ogen zichzelf aan het opblazen waren door ongecontroleerd te rijden.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 21 feb 2013 17:24

havana schreef:Lekkere troll inderdaad....
Te veel eer Havani, mijn punt is hier dat je jezelf niet een berg op kan theoretiseren. Dat zal toch al fietsende moeten.
Welnu, als je kleiner gaat dan de thans voorhande zijnde 30-26 kruip je steeds dichter naar een verzet van 1 op 1 en daar kan je niet een berg mee opfietsen. 30-26 is nl. reeds 1,154:1 (afgerond).
Ervanuitgaande dat vanuit Bourg d'Oisans de beklimming aarvaard wordt zal alleen 't eerste stuk echt lastig zijn, daar heb je een piek van boven de tien procent.
Omdat je in iedere bocht even kan herstellen voorzie ik geen grote problemen als er met 30-26 gestart wordt.

Gezien de vraag heb ik 't idee dat de vriendin van StevenTrek niet echt ervaring heeft met dergelijke trajecten. 4 x op en neer lijkt mij wat ambitieus.

Mijn opmerking over de remmen zou ik toch echt heel serieus nemen want in de afdaling zal 't er opaan komen.

dbo
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 04 mei 2010 18:15

dbo 21 feb 2013 17:33

theodorocampagnolo schreef:
havana schreef:Lekkere troll inderdaad....
Te veel eer Havani, mijn punt is hier dat je jezelf niet een berg op kan theoretiseren. Dat zal toch al fietsende moeten.
Welnu, als je kleiner gaat dan de thans voorhande zijnde 30-26 kruip je steeds dichter naar een verzet van 1 op 1 en daar kan je niet een berg mee opfietsen. 30-26 is nl. reeds 1,154:1 (afgerond).
Ervanuitgaande dat vanuit Bourg d'Oisans de beklimming aarvaard wordt zal alleen 't eerste stuk echt lastig zijn, daar heb je een piek van boven de tien procent.
Omdat je in iedere bocht even kan herstellen voorzie ik geen grote problemen als er met 30-26 gestart wordt.

Gezien de vraag heb ik 't idee dat de vriendin van StevenTrek niet echt ervaring heeft met dergelijke trajecten. 4 x op en neer lijkt mij wat ambitieus.

Mijn opmerking over de remmen zou ik toch echt heel serieus nemen want in de afdaling zal 't er opaan komen.
Mijn vriendin heeft als lichtste verzet 30-32 en daar komt ze toch al die bergjes mee op hoor.

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 21 feb 2013 18:06

dbo schreef:
Mijn vriendin heeft als lichtste verzet 30-32 en daar komt ze toch al die bergjes mee op hoor.
30-32 op een racefiets? Ongelofelijk...... Wat voor cadans houdt ze dan aan?

harrym
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 mar 2007 21:43

harrym 21 feb 2013 18:47

@theodorocampagnolo

Wat betreft die remmen kon je wel eens gelijk hebben. Volgens mij is de afdaling geneutraliseerd (max 25km/pu). Dat geeft een redelijke belasting van je remmen. Vooral als je gewent bent je remmen te laten slepen.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 21 feb 2013 18:50

Met een cadans van 95 rijd je dan dik 11 km/u. Alpe d'Huez in ruim 70 minuten. Een cadans van 95 ongelooflijk? Vind ik niet.. kijk maar naar Robert Gesink ;)

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 21 feb 2013 19:14

lvgh schreef:Met een cadans van 95 rijd je dan dik 11 km/u. Alpe d'Huez in ruim 70 minuten. Een cadans van 95 ongelooflijk? Vind ik niet.. kijk maar naar Robert Gesink ;)
Gesink rijdt dan ook een zeer hoge cadans bergop. Hij zal er wel een goede reden voor hebben, maar het ziet er in ieder geval niet uit. :D

Maar goed, bij een wat gangbaardere cadans van 70 rijd je ruim 8 km/h, wat zou betekenen Alpe d'Huez in bijna 1 uur en 40 minuten.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 21 feb 2013 19:21

Nog niet heel vreemd voor een dame. Overigens vind ik 70 serieus stoempen. Ik zit het liefst rond de 85-90.

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 21 feb 2013 19:25

lvgh schreef:Nog niet heel vreemd voor een dame.
Nee, inderdaad.
lvgh schreef:Overigens vind ik 70 serieus stoempen. Ik zit het liefst rond de 85-90.
Vlak rijd ik meestal met een cadans van rond de 100, maar bergop ligt dat een stuk lager. Met een cadans van 90 klimmen vind ik niet prettig, eerlijk gezegd. Waarschijnlijk lever ik te weinig vermogen... :lol: :lol: (Ik dacht dat de optimale trapfrequentie groter wordt naarmate het vermogen toeneemt)

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 21 feb 2013 19:32

harrym schreef:@theodorocampagnolo

Wat betreft die remmen kon je wel eens gelijk hebben. Volgens mij is de afdaling geneutraliseerd (max 25km/pu). Dat geeft een redelijke belasting van je remmen. Vooral als je gewent bent je remmen te laten slepen.
Jesuss, voor mij een reden om niet mee te gaan doen met de Alpe Huzes :o Lijkt mij bloedlink zo met z'n allen in de filee omlaag.
lvgh schreef:Met een cadans van 95 rijd je dan dik 11 km/u. Alpe d'Huez in ruim 70 minuten. Een cadans van 95 ongelooflijk? Vind ik niet.. kijk maar naar Robert Gesink ;)
Ik mocht willen dat ik 't kon bergop.....

Maar eh, kijk eens wat ik gevonden heb! 't Antwoord op alle vragen over de Ventoux en de Huez: http://www.fietsica.be/hoesnel.htm" onclick="window.open(this.href);return false; :)

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8918
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 21 feb 2013 21:18

Jesuss, voor mij een reden om niet mee te gaan doen met de Alpe Huzes :o Lijkt mij bloedlink zo met z'n allen in de filee omlaag.

Valt reuze mee,een motard gaat voor de groep uit rijden.
Naarmate de dag vordert wordt het steeds rustiger op de weg ivm het aantal beklimmingen 1t/m6 maal.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 21 feb 2013 22:49

lvgh schreef:Met een cadans van 95 rijd je dan dik 11 km/u. Alpe d'Huez in ruim 70 minuten. Een cadans van 95 ongelooflijk? Vind ik niet.. kijk maar naar Robert Gesink ;)
Hoe lager het vermogen dat je trapt, hoe lager de optimale trapfrequentie ligt. Als toerist met 95 rpm de AdH op willen rijden is onzinnig.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie