Waarom zou ik een handgebouwd setje kopen?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5615
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Ik ben op zoek naar een nieuwe wielset, in mijn Scott heb ik Fulcrum's zero echt een supersetje vind ik, degelijk allround en bandjes zeer makkelijk te monteren!
Al ruim 2 jaar overal mee gereden en nog kaarsrecht zonder enige problemen, klein lager probleem gehad met achterwiel, maar voor de rest top.
Op mijn Scott heb ik Sram dus is deze set niet uitwisselbaar met mijn Campa groep.
Zelf denk ik koop gewoon weer een zero of shamal set en klaar is Kees!
Waarom zou ik eventueel een bij Wheel-Tec een custum set laten bouwen? Budget 650-700 vergelijkbaar Shamal/Zero wat koop ik daarvoor?
En waarom eventueel beter dan alles wat ik bij mijn zero's al vernoemd heb??
Al ruim 2 jaar overal mee gereden en nog kaarsrecht zonder enige problemen, klein lager probleem gehad met achterwiel, maar voor de rest top.
Op mijn Scott heb ik Sram dus is deze set niet uitwisselbaar met mijn Campa groep.
Zelf denk ik koop gewoon weer een zero of shamal set en klaar is Kees!
Waarom zou ik eventueel een bij Wheel-Tec een custum set laten bouwen? Budget 650-700 vergelijkbaar Shamal/Zero wat koop ik daarvoor?
En waarom eventueel beter dan alles wat ik bij mijn zero's al vernoemd heb??
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Denk dat de meeste mensen voor het lagere gewicht gaan en voor eens wat anders dan "standaard"
Ik heb pas een set in duitsland gekocht.
Snelle levering en goede communicatie.
Deze
http://superlight-bikeparts.de/Tune-TSR ... dsatzTSR27" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb er nog maar 120km mee gefietst maar fietst goed en stuurt strak
Als je nog iets meer uigeeft heb je een hele lichte set
http://superlight-bikeparts.de/Tune-Lau ... fradsatz_1" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb pas een set in duitsland gekocht.
Snelle levering en goede communicatie.
Deze
http://superlight-bikeparts.de/Tune-TSR ... dsatzTSR27" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb er nog maar 120km mee gefietst maar fietst goed en stuurt strak
Als je nog iets meer uigeeft heb je een hele lichte set
http://superlight-bikeparts.de/Tune-Lau ... fradsatz_1" onclick="window.open(this.href);return false;
Canyon Aeroad / Kona Rove St / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5615
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Ik zoek geen adres, ik zoek antwoorden waarom ik eventueel een setje zou "moeten" laten bouwen?neos schreef:Ik weet niet waar je woont maar Mart Verstegen uit Uden spaakt voor €25 elk wiel wat jij wil en dat doet hij al 35 jaar dus ervaring genoeg.
Ik heb geen speciale wensen wat betreft gewicht, de 1500 gram van Zero's zijn acceptabel voor mij.
Dus zijn er dan nog argumenten om verder te kijken, of gewoon toch Zero's kopen in dat geval.
Weet iemand hier hoe de de monteerbaarheid van bandjes is op ZTR Alpha's en de slijtvastheid bij regenweer?
Ik heb ooit Kinlin's gehad die versleten onder je ogen bij regenweer in de Limburgse heuvels.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Als het voor een slechtweerfiets naast de C59 is, zouden onverwoestbare naven zoals Hope of Royce (Chris King zal wat duurder worden) een argument kunnen zijn. Mijn keuze voor de velgen zou Ambrosio Exellight zijn (persoonlijk) maar ik denk dat je dan de 1500 gram niet gaat redden. Als de ZTR Alpha's een beetje "watervast" zijn kom je al een heel stuk dichter in de buurt.
Campagnolo Ultra Dork
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Als je tevreden bent van de zeros, dan gewoon lekker zeros kopen. Veel betere naven ga je niet vinden.
Je kan wel lager in gewicht, maar dan ga je vaak achteruit in kwaliteit van de naven of velgen (of althans, niet vooruit).
Als je wielen voor regenweer zoekt, koop je dan een set erbij met keramische remranden of gewoon dikke CXP velgen of iets dergelijks.
Daarvoor zou ik geen zeros verslijten.
Je kan wel lager in gewicht, maar dan ga je vaak achteruit in kwaliteit van de naven of velgen (of althans, niet vooruit).
Als je wielen voor regenweer zoekt, koop je dan een set erbij met keramische remranden of gewoon dikke CXP velgen of iets dergelijks.
Daarvoor zou ik geen zeros verslijten.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
-
- Forum-lid
- Berichten: 1696
- Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12
Betere all-round wielen ga je niet vinden. Lichter, sterker, meer aero wel maar geen beter all-round. Eurus/shamal zit al jaren in de top van alle testen die ik ken
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5615
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Ze zijn voor de C59, ik heb hier al custum Zipp 404 voor met DT240 naven, ik zoek nu een allround set (laag 30mm) voor wat minder weer. (niet persé slecht weer wielen)Ernie C. schreef:Als het voor een slechtweerfiets naast de C59 is, zouden onverwoestbare naven zoals Hope of Royce (Chris King zal wat duurder worden) een argument kunnen zijn. Mijn keuze voor de velgen zou Ambrosio Exellight zijn (persoonlijk) maar ik denk dat je dan de 1500 gram niet gaat redden. Als de ZTR Alpha's een beetje "watervast" zijn kom je al een heel stuk dichter in de buurt.
Ik zie echter nog niet echt argumenten voorbij komen om geen zero's aan te schaffen!
Overigens zijn mijn ervaringen met zero's in regenweer ook best goed, slijtage valt erg mee, in ieder geval t.o.v. Kinlin's
Na 2 seizoenen in allerlei weersomstandigheden zijn ze nauwelijks ingesleten.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
In dat geval Record naven, mocht je voor handgespaakt gaan. Het enige voordeel dat ik kan bedenken is dat je de velgen goedkoper kunt vervangen bij een handgespaakte set. Dit is echter alleen van belang als je met "minder weer" regen bedoelt en niet wind. Anders zijn de wielen van Fulcrum en Campa nagenoeg onverslaanbaar, de handgespaakte wielen freaks zullen hier natuurlijk anders over denken. Maar je hebt altijd lieden die menen dat alles wat uit een fabriek komt per definitie inferieur is...
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 07 feb 2013 18:13
Niet dat je snel problemen zal hebben met fullcrum's, maar als er ooit eens een spaak breekt in zo'n systeemwiel sta je wel geparkeerd. Je hebt direct een grote zijwaartse slag in je wiel zodat de band je frame raakt.
Bij een handgespaakt wiel met 32 spaken zul je hoogstens je rem open moeten zetten en je kan weer verder.
Bij een handgespaakt wiel met 32 spaken zul je hoogstens je rem open moeten zetten en je kan weer verder.
Fulcrum Zero/1 zijn prima wielen heb ze zelf ook. Voor handgespaakt spreek betere mogelijkheden tot onderhoud en herstel. Daarnaast kan je wel degelijk een gewichtsvoordeel. Niet zo zeer op het totaal maar meer op de velg. Systeemwielen als Fulcrum gebruik een relatief zware velg om het mogelijk te maken met weinig spaken een hoge spaak spanning toe te passen. Nu maakt gewicht op de velg meer uit, in positieve, zin voor je versnelling dan gewicht in de naaf of de spaken.
Er is dus veel te zeggen voor een lichte velg met toch redelijke aero eigenschappen. Denk hierbij aan Kinlin of de eerder genoemde Notube velgen. Nadeel is dat je Record naven uitsluitend in 32 gaats kan krijgen. Dus je zult dan moeten uitwijken naar alternatieve die of achterlijk duur zijn(DT Swiss 240) of wat mindere kwaliteit voor lief nemen zoals Novatec. En er zijn ook enkele tussen oplossing hoewel er in mijn optiek niks echt uitspringt.
Er is dus veel te zeggen voor een lichte velg met toch redelijke aero eigenschappen. Denk hierbij aan Kinlin of de eerder genoemde Notube velgen. Nadeel is dat je Record naven uitsluitend in 32 gaats kan krijgen. Dus je zult dan moeten uitwijken naar alternatieve die of achterlijk duur zijn(DT Swiss 240) of wat mindere kwaliteit voor lief nemen zoals Novatec. En er zijn ook enkele tussen oplossing hoewel er in mijn optiek niks echt uitspringt.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13676
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
+1 voor haaldoor met de opmerking dat ik nergens slechte verhalen lees over novatec, maar toch veel mensen aangeven dat het minder kwaliteit zou zijn.
Hope naven zijn al gauw 100-150 euro goedkoper als DT240. Mooie bomp proof naaf, simpel opgezet, de beste afdichting van alle naven, grote lagers in voor en achternaaf, drie lagers in de body.
Hope naven zijn al gauw 100-150 euro goedkoper als DT240. Mooie bomp proof naaf, simpel opgezet, de beste afdichting van alle naven, grote lagers in voor en achternaaf, drie lagers in de body.