Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wielen fixxen / Nieuwe wielen / Nieuwe fiets

Lauwe
Forum-lid

Lauwe 02 mar 2013 01:15

Na afgelopen seizoen op een geleende fiets behoorlijk wieler verslaafd te zijn geraakt heb ik in november een eigen fiets gekocht. Een mooie, weinig gebruikte, Giant OCR 3.0. Niet een hele bijzondere fiets maar voor mijn studenten portomonee en de prijs €200,- voorlopig een prima fiets. De fiets is zeer weinig gebruikt en staat zodoende nog op de originele banden, ook alle overige onderdelen zijn nog origineel.

De fiets is uitgerust met Alexrims DA22 en deze hebben zowel voor als achter kleine zijde slagjes. Nu ben ik benieuwd of het zin heeft de wielen opnieuw te laten richten? Of is het handiger een nieuw setje wielen op de kop te tikken? De 8 speed casette en derailleur vormen hierbij denk ik wel een probleem.

Of zijn beide opties af te raden omdat de te maken kosten beter bijgelegd kunnen worden bij de aanschaf van een nieuwe fiets (instap X-trail)?

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 02 mar 2013 06:20

Je zegt: voorlopig een prima fiets. Zo is het maar net. Twee slagjes laten herstellen is een klusje van niks en de kosten ervan stellen ook niets voor. Een nieuwe fiets kost op zijn minst het 20-voudige. Nieuwe wielen kosten ook, je wilt toch wel meer kwaliteit (ondanks het studentenbudget), zeker het vijfvoudige. Ik zie/er is geen enkel verband met de cassette of met de derailleur. Dus: leg eens uit.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 02 mar 2013 13:51

Ik denk dat ts bang is dat dat niet werkt met een moderne wielset, maar dat is natuurlijk onterecht want dat gaat prima.

Zolang je niet het geld hebt om te upgraden naar bv Fulcrum Racing 3 -die in je volgende fiets ook nog als upgrade zullen gelden- heeft het geen zin om aan upgrades te denken. Gewoon lekker door sparen voor de volgende fiets.
Campagnolo Ultra Dork

Lauwe
Forum-lid

Lauwe 02 mar 2013 22:02

Wielen richten: €40,- ??
Nieuwe wielen: €150,- excl. materiaal om 8 speed hier op te zetten
Nieuwe fiets: €469,-

Het een is dus een aanzienlijk deel van de volgende optie waardoor ik twijfel wat wijsheid is. Anderszijds zorgt de ene investering weer voor een meerwaarde voor de volgende investering (inruilwaarde, wielen mee nemen) dus ik denk dat ik voor nu voor de goedkoopste optie ga.

Ik was inderdaad in de veronderstelling dat een 8 speed casette niet zou passen op een nieuwe wielset maar heb inmiddels dat dit, ik meen door toepassing van enkele verloop ringen, wel mogelijk is.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 02 mar 2013 22:36

40 euro is wel erg ruim gerekend voor het richten van de wielen.
Nieuwe wielen van 150 euro zullen geen substantiële verbetering zijn, om echt verschil te merken reken maar op het dubbele.
Een nieuwe fiets voor 469,- is wel heel goedkoop maar als je dan toch een belachelijk goedkope fiets zou willen halen is dit ook een optie:http://www.fietssportief.nl/nl/producte ... a-2012/976
Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van Shimano Sora maar voor deze prijs is het gewoon een prima fiets en de service schijnt ook prima te zijn.
Campagnolo Ultra Dork

Lauwe
Forum-lid

Lauwe 02 mar 2013 23:39

Waar zou ik dan aan moeten denken voor het richten van de wielen? Geen idee wat dit moet kosten.
Ik zal een set Fulcrum racing 7 staan voor €150,- dacht begrepen te hebben dat de hele racing lijn wel ok is.
Afgelopen zomer boden ze bij Fietssportief een zelfde fiets aan maar dan volledig afgemonteerd met Tiagra voor €469,-. Ik hoop dat deze aanbieding nog terugkomt.

Desalniettemin ga ik nu voor het richten van de wielen.. Mocht dit goedkoper zijn dan €40,- dan is dit natuurlijk mooi meegenomen!

riggard
Forum-lid

riggard 02 mar 2013 23:40

Misschien een leuke reden om in wat gereedschap te investeren en zelf de wielen te richten, je bent student, dus je zal wel tijd genoeg hebben ;) Voor een tientje of 5 heb je al het benodigde gereedschap.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 02 mar 2013 23:55

Als ik een klein slagje in mijn wiel hebt trekt mijn fietsenmaker het voor niks recht. Ik weet natuurlijk niet hoe jouw wielen er aan toe zijn maar ik gok dat het niet meer dan 2 tientjes hoeft te kosten.
In ieder geval je wielen zonder banden erop aanleveren, alle kleine beetjes helpen.

Ik hoop ook dat Fietssportief weer met nieuwe racefietsen komt. Niet voor mij maar voor beginners of mensen die anderszins weinig te besteden hebben kunnen daar prima fietsen kopen.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie