Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

liquidmetal, het carbon van het 2e decenium?

deslok
Forum-lid

deslok 17 aug 2010 22:45

Wordt dit het nieuwe carbon? Het wordt reeds gebruikt in ski's en tennis rackets.

Goed in het kort de interessante materiaal eigenschappen:

ruim 2x de sterkte van titanium.
hoge elasticiteit, schok absorptie.
nauwelijks corrosie
goed te bewerken door lage smelt temperatuur!
superieure: gewicht/ sterkte

lees verder op de site: klik

op de site van liquidmetal staat dat ze bezig zijn met onderhandelingen met een grote frame producent.... dus de vraag is welk merk krijgt de deal?

uit verder research blijkt er al een topic te zijn op een ander fiets forum hier link, mensen die doen alsof ze er verstand van hebben zijn minder positief, conclussie gehyped..

maurice
Forum-lid

Gebruikersavatar maurice 17 aug 2010 22:56

Nou, daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben!
Niets is wat het lijkt..

simen
Forum-lid

simen 18 aug 2010 00:01

Eerlijk gezegd denk ik dat de toekomst voor de metalen frames op de langere termijn bij deze technieken(Zie linkje) ligt.

http://www.layerwise.com/en/gallery/all-images

Deze techniek ontgroeid momenteel zijn kinderschoenen.

Dan kan een onderdeel(frame) volautomatisch geproduceerd worden.
Ander voordeel is dat alleen daar materiaal gebruikt wordt waar het nodig is,zodat er nergens compromissen gemaakt hoeven te worden met bestaande uitgangsmateriaal.
Lees: Buizen en frees- of draaidelen
Stevigheid is dan maximaal en gewicht minimaal met als voordeel dat de kwaliteit optimaal te beheersen is.
Zij is ook tegen

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 aug 2010 00:06

Liquid metal, daar zijn sommige Terminators ook van gemaakt ;)

Die yield strength zegt helemaal niets zonder informatie zoals de dichtheid. Silicon monokristallijn heeft een yield strength die 4x zo hoog is, maar om er nu een frame van te maken...
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

otje2
Forum-lid

otje2 18 aug 2010 12:15

Liquid metal is al eens getest door Giant, productieproces is overigens geen 'alleenrecht' iedere fabrikant/fabriek mag hiermee aan de slag mits je het eindprodukt niet precies kopieert.

Wat de uitkomts is geweest voor Giant weet ik niet, wel dat het +/- 2 jaar geleden is getest. Ik zal de link eens opzoeken.........geloof bikerumors.com

Maar het feit dat er niets van naar buiten is gekomen.......

Volgens mij is carbon veel goedkoper te produceren.

klontje
Forum-lid

klontje 18 aug 2010 13:41

elasticiteit lijkt me nou niet de meest handige eigenschap voor een racefiets....

perik
Forum-lid

perik 18 aug 2010 13:44

Amclassic-fan schreef:Liquid metal, daar zijn sommige Terminators ook van gemaakt ;)
Moest ik ook gelijk aan denken!

Afbeelding

alexwilier
Forum-lid

alexwilier 18 aug 2010 13:52

Liquid metal wordt ook gebruikt in de horloge-industrie. Dit voorjaar presenteerde Omega een Seamaster duikhorloge waarin het metaal gebruikt wordt. Overigens om puur esthetische redenen en om te kunnen zeggen dat ze iets unieks gebruiken. Het maakt het horloge niet beter, duurzamer of nauwkeuriger dan een 'gewone' Seamaster. Wél duurder.
Wat betreft het gebruik in fietsframes. Op een gegeven moment was hydroformed aluminium 'in' en dat is door het zwarte goud carbon ook naar de achtergrond verdwenen. Kan me niet voorstellen dat liquid metal er wel in gaat slagen carbon te bekampen op de racefietsenmarkt.

refie
Forum-lid

refie 18 aug 2010 23:07

nu apple het gebruiksrecht heeft voor iphone en ipad achtige devices komt liquid metal wel snel aan een naam
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic

Plaats reactie