Wordt dit het nieuwe carbon? Het wordt reeds gebruikt in ski's en tennis rackets.
Goed in het kort de interessante materiaal eigenschappen:
ruim 2x de sterkte van titanium.
hoge elasticiteit, schok absorptie.
nauwelijks corrosie
goed te bewerken door lage smelt temperatuur!
superieure: gewicht/ sterkte
lees verder op de site: klik
op de site van liquidmetal staat dat ze bezig zijn met onderhandelingen met een grote frame producent.... dus de vraag is welk merk krijgt de deal?
uit verder research blijkt er al een topic te zijn op een ander fiets forum hier link, mensen die doen alsof ze er verstand van hebben zijn minder positief, conclussie gehyped..
liquidmetal, het carbon van het 2e decenium?
Eerlijk gezegd denk ik dat de toekomst voor de metalen frames op de langere termijn bij deze technieken(Zie linkje) ligt.
http://www.layerwise.com/en/gallery/all-images
Deze techniek ontgroeid momenteel zijn kinderschoenen.
Dan kan een onderdeel(frame) volautomatisch geproduceerd worden.
Ander voordeel is dat alleen daar materiaal gebruikt wordt waar het nodig is,zodat er nergens compromissen gemaakt hoeven te worden met bestaande uitgangsmateriaal.
Lees: Buizen en frees- of draaidelen
Stevigheid is dan maximaal en gewicht minimaal met als voordeel dat de kwaliteit optimaal te beheersen is.
http://www.layerwise.com/en/gallery/all-images
Deze techniek ontgroeid momenteel zijn kinderschoenen.
Dan kan een onderdeel(frame) volautomatisch geproduceerd worden.
Ander voordeel is dat alleen daar materiaal gebruikt wordt waar het nodig is,zodat er nergens compromissen gemaakt hoeven te worden met bestaande uitgangsmateriaal.
Lees: Buizen en frees- of draaidelen
Stevigheid is dan maximaal en gewicht minimaal met als voordeel dat de kwaliteit optimaal te beheersen is.
Zij is ook tegen
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Liquid metal is al eens getest door Giant, productieproces is overigens geen 'alleenrecht' iedere fabrikant/fabriek mag hiermee aan de slag mits je het eindprodukt niet precies kopieert.
Wat de uitkomts is geweest voor Giant weet ik niet, wel dat het +/- 2 jaar geleden is getest. Ik zal de link eens opzoeken.........geloof bikerumors.com
Maar het feit dat er niets van naar buiten is gekomen.......
Volgens mij is carbon veel goedkoper te produceren.
Wat de uitkomts is geweest voor Giant weet ik niet, wel dat het +/- 2 jaar geleden is getest. Ik zal de link eens opzoeken.........geloof bikerumors.com
Maar het feit dat er niets van naar buiten is gekomen.......
Volgens mij is carbon veel goedkoper te produceren.
elasticiteit lijkt me nou niet de meest handige eigenschap voor een racefiets....
-
- Forum-lid
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 22 feb 2008 17:12
Liquid metal wordt ook gebruikt in de horloge-industrie. Dit voorjaar presenteerde Omega een Seamaster duikhorloge waarin het metaal gebruikt wordt. Overigens om puur esthetische redenen en om te kunnen zeggen dat ze iets unieks gebruiken. Het maakt het horloge niet beter, duurzamer of nauwkeuriger dan een 'gewone' Seamaster. Wél duurder.
Wat betreft het gebruik in fietsframes. Op een gegeven moment was hydroformed aluminium 'in' en dat is door het zwarte goud carbon ook naar de achtergrond verdwenen. Kan me niet voorstellen dat liquid metal er wel in gaat slagen carbon te bekampen op de racefietsenmarkt.
Wat betreft het gebruik in fietsframes. Op een gegeven moment was hydroformed aluminium 'in' en dat is door het zwarte goud carbon ook naar de achtergrond verdwenen. Kan me niet voorstellen dat liquid metal er wel in gaat slagen carbon te bekampen op de racefietsenmarkt.