Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Sluitring Campagnolo muurvast

caca
Forum-lid

caca 03 mar 2013 20:55

Gisteren wilde ik de fiets weer eens een grondige poetsbeurt geven. Zoals wel vaker wilde ik de cassette (chorus) eraf halen om deze eens goed te vertroetelen: Muurvast!

Vlak voor de winter heb ik mijn wielen naar de fietsenmaker gebracht om spaken opnieuw te spannen en een spacer in de cassette te vervangen. Daar hebben ze de sluitring kennelijk erg vast gedraaid.

Vlak voor kerst verhuisd en naar oude fietsenmaker is wat ver. Iemand iets dergelijks meegemaakt en tips voor doe het zelf oplossing? Met cassetteafnemer en kettingzweep red ik het (op de normale manier) niet..

canyon81
Forum-lid

Gebruikersavatar canyon81 03 mar 2013 21:43

De beste manier is met het 'schok-effect'. Dus niet geleidelijk steeds meer kracht zetten op de afnemer, maar een plotselinge dreun. Anders eens de greep van de afnemer verlengen met een stuk pijp, dan kun je ook meer kracht zetten.
Eenvoud kenmerkt het ware.

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 03 mar 2013 23:09

Of toch gewoon even langs een fietsenmaker die wel in de buurt zit. Kun je meteen kennis maken!
Andere tip: tooltje voor de sluitring in een bankschroef zetten. Dan kun je krachtzetten met het wiel.

Plaats reactie