Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Keuze, welke van deze MTB's

sjoerdth
Forum-lid

sjoerdth 05 mar 2013 12:45

Ik ben mij aan het oriënteren op een instap modelletje 29-er, omdat ik mountainbiken zeker leuk vind, maar ik nog niet weet hoe ik dit in ga passen naast het fietsen op de racer wil ik er niet meteen een bak geld aan uitgeven. Dus richt ik mij qua prijs op modellen rond de € 800,-

Nu heb ik een 6-tal modellen op het oog waarvan 1 denk ik een beetje een valsspeler is omdat die net een tikke duurder is, namelijk € 999,-

Ik koop hem via het fietsplan op mijn werk en de onderstaande modellen staan bij fietsenmakers in mijn buurt waar ik al eerder prettig zaken gedaan heb, dus mijn keuze zal echt op 1 van deze vallen.

Cannondale TRAIL SL 29ER 4 prijs: rond de 800
http://www.cannondale.com/nld/2013/bike ... er-4-28032
(kan niet direct naar de specs linken, maar die kun je links aanklikken)
Qua looks ok, niet echt iets bijzonders.

Scott Aspect 920 Bike prijs: rond de 800
http://www.scott-sports.com/global/en/p ... ect-920-s/
Deze heeft vrij lelijke afgewerkte lasnaden.

Specialized Rockhopper comp 29 prijs: 850
http://www.specialized.com/nl/nl/bikes/ ... ppercomp29
Deze vind ik het mooist, maar volgens mij is deze qua specs 1 van de mindere.

Giant Talon 29-er 2 prijs:850
http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bik ... ifications
Vind ik er OK uit zien en volgens mij ook wel redelijk specs, alleen het idee van een witte mountainbike vind ik een beetje vreemd :)

Dan is er nog de Thompson X-RIDE 29er prijs: rond de 800, maar vanwege eigen keuze opbouw is er wat speling
http://www.thompson.be/th-web2013/neder ... ride29.asp
Deze bouwt de FM zelf op, met voornamelijk Deore onderdelen, weet bij deze dus niet wat de voorvork precies is.

Bulls Copperhead Supreme 29 prijs: 999
Dit is zeg maar de valsspeler omdat hij € 150 duurder is, maar FM raadde mij aan deze zeker mee te nemen in mijn overweging omdat deze volgens hem een zeer goede prijs kwaliteitsverhouding heeft.
http://www.bulls.de/nl/bikes/show/coppe ... upreme-29/

Vraag is dus wat kunnen jullie mij aanraden, wat betreft de looks vind ik de Specialized veruit het mooist. Qua specs mag ik verwachten dat die Bulls er het beste uit komt, maar is dat inderdaad een mooie prijs kwaliteitsverhouding en hoe verhouden de andere modellen zich met elkaar. Bij die Thompson ben ik heel flexibel en de looks vind ik ook acceptabel, maar mocht ik nou heel actief worden met mountainbiken dan wil ik volgend jaar vast een beter model en dan wil ik deze uiteraard verkopen, kan me voorstellen dat ik dan qua merk reputatie het beste zit met bv. Giant of Specialized.

Keuzes keuzes keuzes!!!

Sebo
Forum-lid

Gebruikersavatar Sebo 05 mar 2013 14:18

De valsspeler is in dit geval de beste keus denk ik 8-) . Die zul je ook na een jaar niet hoeven inruilen als het fietsen je goed gaat bevallen ;)

Alle onderdelen zijn trail-waardig.( hoewel de Giant het ook niet gek doet )

Maar als je nog niet zeker weet of je het leuk gaat vinden zou je natuurlijk ook eerst een 2e hands fiets kunnen gaan aanschaffen......

Succes :!:

Sebo
Training is like fighting with a gorilla....
You don't stop when you're tired...
You stop when the gorilla is tired!!!

sjoerdth
Forum-lid

sjoerdth 05 mar 2013 14:38

Meh 2de hands ben ik niet zo happig op vooral niet met mountainbikes, mijn kennis is niet groot genoeg om te oordelen hoe de staat is van de verschillende onderdelen. En 2de hands gaat ook wat lastig met het fietsproject ;)

Overigens weet ik wel zeker dat ik het leuk ga vinden, want ik heb wel al een aantal keer gemountainbiked, dus ik weet zeker dat het die €800,- wel waard gaat zijn.

Wat bedoel je precies met trail waardig? Dat de onderdelen wel wat klapjes kunnen hebben op wat ruiger terrein terwijl de overigen meer geschikt zijn voor het wat vlakkere modder werk?

Sebo
Forum-lid

Gebruikersavatar Sebo 05 mar 2013 15:07

Shimano componenten uit de Altus/Acera en Alivio series horen op een bouwmaktfiets, en niet op een serieuze mountainbike 8-)

Ik zal op deze boude bewering wel wat reacties krijgen; maar vanaf Deore heb je iets aan je fiets hangen wat gewoon heel blijft en blijft functioneren ( ook als er modder op/in/tussen zit ) en niet bij elke hobbel een eigen leven gaat leiden of bv afbreekt zodra je een takje takje met je ketting meeneemt. Alles beneden Deore is gewoon niet robuust en slijtvast genoeg :!:

Het enige mindere component aan de Bulls is wellicht de voorvork; alhoewel de Suntour vorken tegenwoordig niet meer de bedenkelijke kwaliteit hebben van enkele jaren geleden.
Hiervoor zou je zelf wat reviews kunnen goochelen.

Succes met je keuze

Grtz. Sebo

sjoerdth
Forum-lid

sjoerdth 05 mar 2013 15:53

Wat zijn de belangrijkste onderdelen op de mountainbike qua kwaliteit?

Sebo
Forum-lid

Gebruikersavatar Sebo 05 mar 2013 18:25

sjoerdth schreef:Wat zijn de belangrijkste onderdelen op de mountainbike qua kwaliteit?
Voorvork, naven, remmen, schakelgroep...........

De bewegende delen ......

Aanbevolen groepen:

Shimano Deore of hoger ( Deore SLX/Deore XT/XTR)
SRAM X5 of hoger ( X&,X9,X0,XX)

Voorvork is een beetje afhankelijk van het inzetgebied; rij je bv veel downhill zul je meer veerweg moeten hebben dan bij XC gebruik.
Een luchtgeveerde vork veert meestal iets fijner dan een staalveer, maar is ook duurder.

Goeie vorken worden gemaakt door Fox, RockShox, Magura, Marzocchi en tegenwoordig ook Suntour.

( Jij kunt weer even vooruit :lol: )

Wederom Succes.

Sebo

sjoerdth
Forum-lid

sjoerdth 06 mar 2013 15:19

Ik denk dat ik voor de Bulls ga, vind het toch wel een prettig idee dat hij én qua materiaal wat langer mee zal gaan en nu heb ik ontdekt dat hij er ook een zwart/blauwe uitvoering is vind ik het ook de mooiste :) http://www.bulls.de/fileadmin/res/bulls ... 2000px.png

Sebo
Forum-lid

Gebruikersavatar Sebo 06 mar 2013 17:35

Zul je geen spijt van krijgen ;)

Dit is een fiets waar je je bepaald niet voor hoeft te schamen :D

Ik keek gisteren op m'n werk nog in een mountainbike magazine waarin 29ers werden getest.
De Suntour vork die in deze Bulls zit kwam verrassend goed uit de bus ( hij was gemonteerd in een Centurion frame ),

Al met al een geslaagde fiets imho 8-)

Sebo

sjoerdth
Forum-lid

sjoerdth 07 mar 2013 16:09

Ik had ook nog even gegoogled, kwam hem niet zoveel tegen een stuk of 2 keer, maar het schijnt voor die prijs een goede vork te zijn. Het is ook niet zo dat het bij mij in de buurt vol staat van de rotsachtige parcours oid. dus een degelijke vork zou genoeg moeten zijn lijkt mij.

Plaats reactie