Maar die heeft gewoon 130/74mm BCD, zoals dat ook "hoort", en niet die ergerlijke 130/92 BCD, waar het hier om draait, dus......scepticus schreef:Als hij zegt dat hij 9-speed DA heeft gaat het over de FC-7703klimmer schreef:Overigens zijn de cranks waar je het over hebt gewoon deel van 10v familie.
dura ace triple 9 speed middenblad
Nee, de FC-7703 heeft ook een gek middenblad waar je de granny aan hangt.
TA en stronglight leveren ook triple adapters, doe zouden ook op de 7703 moeten passen (wel weer met een andere granny)
http://www.m-gineering.nl/triple.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
TA en stronglight leveren ook triple adapters, doe zouden ook op de 7703 moeten passen (wel weer met een andere granny)
http://www.m-gineering.nl/triple.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
- Forum-lid
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 21 nov 2012 16:28
Het zit als volgt:
Wat ik heb:
9 speed triple dura ace crankstel met versleten middenblad (http://techdocs.shimano.com/media/techd ... 728745.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;)
Normaal: nieuw middenblad kopen van bv ta (of in geval van nood shimano)
Probleem: Bij dit type ( 9 speed) zit het BINNENblad niet aan het crankstel vast, maar aan het MIDDENblad. Dus een standaardmiddenbald heeft NIET de ogen om dat BINNENblad aan vast te maken.
Zoals Sheldon Brown al aangeeft, geen heel gangbare constructie en volgens shimano End Of Life.
Het lijkt STERK op de TA adaptors van M-gineering, maar daarvan heb ik hier twee setjes liggen, die passen niet (andere steek/BCD)
DUS: Zoeken in de techdocs van shimano
IN de 9 speed series had alleen Dura ace dit geweldige undocumented feature. Als je goed zoekt op bv bbb of ta bladen voor een triple 9 speed zie je ook overal: compatible met ultegra of 105, maaqr NIET dura ace.
Nou het 10 speed verhaal en mijn vraag:
Als je goed hier kijkt: http://techdocs.shimano.com/media/techd ... 621036.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
zie je een ultegra triple 10 speed crankstel, met hetzelfde undocumented feature: een binnenblad aan een middenblad geschroefd (en niet meer zoals bij de 9 speed ultegra, binnenblad aan crankstel). Dat is dus wat eerst alleen in de dura ace serie bij 9 speed was en u bij 10 speed ook in de ultegra serie.
Dat zou dus een oplossing bieden voor de versleten middenbladen van een 9 speed dura ace triple, als die 10 speed bladen (dura ace en ultegra) willen meetrappen op een 9 speed crankstel met 9 speed ketting. (dat was de vraag)
Ter controle: als ik kijk naar 10 speed middenbladen van bv bbb of ta, dan zie ik dat ze alleen nog maar met 105 compatible zouden zijn. Dus niet met dura ace maar ook niet meer met ultegra.
Om een lang verhaal te beeindigen: Ik rijd zo naar B2b in vlaardingen met een dura ace 9 speed triple crankstel en ga daar maar eens passen. Als het werkt, dan is de oplossing ca 40 euro. Anders een nieuw triple crankstel (maar oh yes, octalink e=dus ook een nieuwe as en daarnaast vind ik die 10 speed spullen oerlelijk met bouten aan de cankeinden ipv door het crankstel in de as) en dat zal prijziger zijn denk ik. Voor de meedenkers: ik zal de uitkomst hier plaatsen, en bedankt voor het meedenken
Wat ik heb:
9 speed triple dura ace crankstel met versleten middenblad (http://techdocs.shimano.com/media/techd ... 728745.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;)
Normaal: nieuw middenblad kopen van bv ta (of in geval van nood shimano)
Probleem: Bij dit type ( 9 speed) zit het BINNENblad niet aan het crankstel vast, maar aan het MIDDENblad. Dus een standaardmiddenbald heeft NIET de ogen om dat BINNENblad aan vast te maken.
Zoals Sheldon Brown al aangeeft, geen heel gangbare constructie en volgens shimano End Of Life.
Het lijkt STERK op de TA adaptors van M-gineering, maar daarvan heb ik hier twee setjes liggen, die passen niet (andere steek/BCD)
DUS: Zoeken in de techdocs van shimano
IN de 9 speed series had alleen Dura ace dit geweldige undocumented feature. Als je goed zoekt op bv bbb of ta bladen voor een triple 9 speed zie je ook overal: compatible met ultegra of 105, maaqr NIET dura ace.
Nou het 10 speed verhaal en mijn vraag:
Als je goed hier kijkt: http://techdocs.shimano.com/media/techd ... 621036.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
zie je een ultegra triple 10 speed crankstel, met hetzelfde undocumented feature: een binnenblad aan een middenblad geschroefd (en niet meer zoals bij de 9 speed ultegra, binnenblad aan crankstel). Dat is dus wat eerst alleen in de dura ace serie bij 9 speed was en u bij 10 speed ook in de ultegra serie.
Dat zou dus een oplossing bieden voor de versleten middenbladen van een 9 speed dura ace triple, als die 10 speed bladen (dura ace en ultegra) willen meetrappen op een 9 speed crankstel met 9 speed ketting. (dat was de vraag)
Ter controle: als ik kijk naar 10 speed middenbladen van bv bbb of ta, dan zie ik dat ze alleen nog maar met 105 compatible zouden zijn. Dus niet met dura ace maar ook niet meer met ultegra.
Om een lang verhaal te beeindigen: Ik rijd zo naar B2b in vlaardingen met een dura ace 9 speed triple crankstel en ga daar maar eens passen. Als het werkt, dan is de oplossing ca 40 euro. Anders een nieuw triple crankstel (maar oh yes, octalink e=dus ook een nieuwe as en daarnaast vind ik die 10 speed spullen oerlelijk met bouten aan de cankeinden ipv door het crankstel in de as) en dat zal prijziger zijn denk ik. Voor de meedenkers: ik zal de uitkomst hier plaatsen, en bedankt voor het meedenken
Succes met je tripje naar B2b. Ik baal er ook enorm van dat ze dit op de nieuwe Ultegra triple toegepast hebben. Het betekent gewoon dat je gebonden bent aan Shimano als je eens kettingbladen wilt vervangen. Maar dat zal waarschijnlijk de reden zijn waarom ze het bij Shimano gedaan hebben....
Is alleen de steek voor het binnenblad anders of ook de steek waarmee je m aan de spider van de cranks zet? Die laatste is toch 130mm?randonneur015 schreef: Het lijkt STERK op de TA adaptors van M-gineering, maar daarvan heb ik hier twee setjes liggen, die passen niet (andere steek/BCD)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
- Forum-lid
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 21 nov 2012 16:28
Nou het past!
Die ultegra middenbladen 10 speed zijn de helft goedkoper als de dura ace 9 speed.
Enig knelpuntje: De bladboutjes steken een beetje uit van dat kleine blad. Met een vijltje kun je het bladboutje daar waar het tegen het crankstel aankomt, iets dunner vijlen, dan werkt het.
Betekent wel dat ik nunmet een ultegrablad (2x zo goedkoop) en een beetje rommelen lekker die 9 sp. dura ace kan blijven gebruiken.
Die ultegra middenbladen 10 speed zijn de helft goedkoper als de dura ace 9 speed.
Enig knelpuntje: De bladboutjes steken een beetje uit van dat kleine blad. Met een vijltje kun je het bladboutje daar waar het tegen het crankstel aankomt, iets dunner vijlen, dan werkt het.
Betekent wel dat ik nunmet een ultegrablad (2x zo goedkoop) en een beetje rommelen lekker die 9 sp. dura ace kan blijven gebruiken.