Specialized
Wat je je wel of niet kan zien als argument had ik eerder al begrepen, toen ik schreef dat ik zulke reacties wel begrijp als je geen volledige info geeft of hebt.
Je gaat er vanuit dat een Supra velg, naaf en spaak hetzelfde is als die van Infinito.
Ook daar sla je de plank volledig mis.
Ook onvoorstelbaar waarschijnlijk, maar wel degelijk een feit... As en body van een RS80 naaf is dezelfde als die in de RS 10, 20 en 30.
Blijft het aluminium "jasje" over? Als je het toch hebt over argumenten die een hogere prijs rechtvaardigen...
Wat argumenten zijn om een prijs wel of niet te rechtvaardigen, is ieders eigen keuze.
Maar dat kan je uitsluitend op een reële manier doen als je alle daadwerkelijke eigenschappen, afwerking en kwaliteiten weet.
Anders ben je simpelweg appels met peren aan het vergelijken, maar dat hoef ik naar ik aanneem niet echt uit te leggen.
Je gaat er vanuit dat een Supra velg, naaf en spaak hetzelfde is als die van Infinito.
Ook daar sla je de plank volledig mis.
Ook onvoorstelbaar waarschijnlijk, maar wel degelijk een feit... As en body van een RS80 naaf is dezelfde als die in de RS 10, 20 en 30.
Blijft het aluminium "jasje" over? Als je het toch hebt over argumenten die een hogere prijs rechtvaardigen...
Wat argumenten zijn om een prijs wel of niet te rechtvaardigen, is ieders eigen keuze.
Maar dat kan je uitsluitend op een reële manier doen als je alle daadwerkelijke eigenschappen, afwerking en kwaliteiten weet.
Anders ben je simpelweg appels met peren aan het vergelijken, maar dat hoef ik naar ik aanneem niet echt uit te leggen.
Waarom zijn die daadwerkelijke argumenten met zoveel geheimzinnigheid omgeven? Lijkt me gewoon slechte marketing dan als de bijzondere, onderscheidende eigenschappen niet duidelijk aan de consument worden uitgelegd. Ik krijg ook al een PM van iemand die zegt over meer achtergrondinfo te beschikken. Laat maar komen.
Zal eens in de techdocs van Shimano gaan speuren naar de onderdelen. Zou op zich niet raar zijn als er naafonderdelen worden gebruikt die ook in goedkopere wielen zitten, dat doet Campagnolo/Fulcrum ook met hun goedkoopste carbon wielen (naven uit de Khamsin/Vento serie). De hogere prijs van deze wielen zit natuurlijk voornamelijk in de carbon velgen. Maar deze wielen kosten 590€ resp 650€ en geen 800€+. Voor dat prijsverschil koop je een setje Record naven
Zal eens in de techdocs van Shimano gaan speuren naar de onderdelen. Zou op zich niet raar zijn als er naafonderdelen worden gebruikt die ook in goedkopere wielen zitten, dat doet Campagnolo/Fulcrum ook met hun goedkoopste carbon wielen (naven uit de Khamsin/Vento serie). De hogere prijs van deze wielen zit natuurlijk voornamelijk in de carbon velgen. Maar deze wielen kosten 590€ resp 650€ en geen 800€+. Voor dat prijsverschil koop je een setje Record naven
Een goed handgebouwd wiel versus een machine gebouwd wiel is al een groot onderscheid, bij een goed handgebouwd wiel is de spaakspanning zo gelijkmatig mogelijk verdeeld en dat geeft een volledig gevoel van controle. Een machinegebouwd wiel is vaak ontzettend recht maar heeft ook veel meer last van onevenredige spaakspanning, bij rechtdoor rijden merk je daar weinig van, bij het nemen van een bocht wil het wiel op de spaken met lage spaakspanning wat vervormen en komt bij de hogere spaakspanning weer terug, door dit nauwlijks waarneembare hobbelende gevoel neem je de volgende bocht toch minder zeker en dus minder snel, klein verschil groot plezier. Velgen en velgen, ik zie hier op het china topic vaak genoeg velgen voorbij komen voor prijzen die mij toch laten fronsen, hoe de velg is gecontrueerd, hoe nauwkeurig de carbon lagen over elkaar heen liggen en of er uberhaubt versteviging is aangebracht om de druk van de spaaknippels goed te kunnen verdelen, het lijkt een heleboel mensen hier weinig uit te maken, aan de buitenkant ziet elk carbon product er mooi glad uit. Is het een eigen mal of een gedeelde mal of een volledig open mal, het maakt nogal uit in de kosten per velg. De lagering in de naven, is het een precisie lager met een goede afdichting of een lager van 2 dollar per stuk met een matige afdichting, hoe goed is de passing van het lager in de behuizing van de naaf, zelfs al komen naven uit dezelfde fabriek er is een onderscheid in de catalogus van die fabrikant. Zeggen dat het uit Taiwan of China komt en daarmee gelijk aan alle producten die uit Taiwan of China komen is natuurlijk je reinste kolder. Om een wiel te kunnen certificeren voor een UCI approval, moet een lab worden afgehuurd, moeten wielen worden gesloopt en zijn worden flinke kosten gemaakt, voordat je aan zoiets begint zorg je ook dat je wielen kwalitatief in orde zijn en zorg je dat de ontwikkeling van a to z in orde is.
Dan je prijsvergelijken die volgens mij ook op alle kanten mank gaan, het fulcrum/campa prijsvergelijk van 590,- is voor een voorwiel, niet voor een wielset, je eerder genoemde supra prijzen, 270 euro goedkoper volgens je eerdere post, lijkt me ook vreemd, ik zie de supra sets aangeboden worden vanaf ongeveer 750,- euro tot 999,-
Dus daar praten we over respectievelijk 5 tientjes goedkoper tot meer dan 100 euro duurder
Fulcrum voorwiel:
http://www.fiets-onderdelen-online.nl/e ... nt=default" onclick="window.open(this.href);return false;
Supra RC58 wielset:
http://www.bemibikes.nl/wielsets/supra- ... -16380.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat je bepaalde wielsets niet mooi vind, geen probleem, dat je het geld er niet voor over hebt, ook zelf weten, maar zoals Danny1407 al aangeeft denk ik dat je appels met peren aan het vergelijken bent
Dan je prijsvergelijken die volgens mij ook op alle kanten mank gaan, het fulcrum/campa prijsvergelijk van 590,- is voor een voorwiel, niet voor een wielset, je eerder genoemde supra prijzen, 270 euro goedkoper volgens je eerdere post, lijkt me ook vreemd, ik zie de supra sets aangeboden worden vanaf ongeveer 750,- euro tot 999,-
Dus daar praten we over respectievelijk 5 tientjes goedkoper tot meer dan 100 euro duurder
Fulcrum voorwiel:
http://www.fiets-onderdelen-online.nl/e ... nt=default" onclick="window.open(this.href);return false;
Supra RC58 wielset:
http://www.bemibikes.nl/wielsets/supra- ... -16380.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat je bepaalde wielsets niet mooi vind, geen probleem, dat je het geld er niet voor over hebt, ook zelf weten, maar zoals Danny1407 al aangeeft denk ik dat je appels met peren aan het vergelijken bent
Supra 549€ bij Mantel (inmiddels uitverkocht zie ik), Bullet 649€ bij hopmans etc, Red Wind XLR 790€ bij Salden. Allemaal vaak langs gekomen op dit forum. Die prijzen kloppen heus wel.
Die algemene achtergrondinformatie en de verscheidenheid van productkwaliteit is mij bekend. Of de Infinito velgen en naven beter zijn en de wielen beter gebouwd worden dan al die andere wielen is voor mij niet controleerbaar. Of ze nu Chosen/Joytech/Novatec/KT/Bitex naven hebben ook niet. Ik weet alleen dat een naaf produceren geen rocket science is en dat bijv. Novatec heel goede naven maakt die voor de consument te koop zijn voor ca. 90€ per set. Wie de meerwaarde wel ziet raad ik aan ze maar te kopen
Dan kunnen we het nu weer over Specialized hebben. Sorry voor de offtopic.
Die algemene achtergrondinformatie en de verscheidenheid van productkwaliteit is mij bekend. Of de Infinito velgen en naven beter zijn en de wielen beter gebouwd worden dan al die andere wielen is voor mij niet controleerbaar. Of ze nu Chosen/Joytech/Novatec/KT/Bitex naven hebben ook niet. Ik weet alleen dat een naaf produceren geen rocket science is en dat bijv. Novatec heel goede naven maakt die voor de consument te koop zijn voor ca. 90€ per set. Wie de meerwaarde wel ziet raad ik aan ze maar te kopen
Dan kunnen we het nu weer over Specialized hebben. Sorry voor de offtopic.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40007
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Gooi je niet alle Bullets op 1 hoop? Zit nogal wat verschil in de gebruikte lagers en setgewicht.
Less is bore
Was juist hetzelfde aan het denken, dus back on topic jongens!forza schreef:Ik dacht dat ik op het specilized topic was, maar zit ineens op het wielen topic
Nil volentibus arduum (Niets is moeilijk voor hen die willen)
Maar weer even on topic mensen! Vandaag in Antwerpen wielen opgehaald. Nu is hij wat mij betreft klaar voor het 'specialized topic' hier op het forum.
Spec's:
Specialized Tarmac SL4 Pro
Groep: Sram Red 2012
Wielen: Zipp 101 clincher
Snelspanner:Tune DC 14
Stuur + stuurpen: Specialized Pro
Bidonhouders: Specialized
Pedalen: Look Keo Blade Carbon
Computer: Garmin Edge 810
Spec's:
Specialized Tarmac SL4 Pro
Groep: Sram Red 2012
Wielen: Zipp 101 clincher
Snelspanner:Tune DC 14
Stuur + stuurpen: Specialized Pro
Bidonhouders: Specialized
Pedalen: Look Keo Blade Carbon
Computer: Garmin Edge 810