Ik probeer wat serieuzer op de weg te rijden en ben me dus gaan bezighouden met de schakelverhoudingen op mijn fiets.
Ik heb een heel mooie jubileum gazelle uit 1994 met een schimano 8 speed 600 groep erop.
voor ligt 39-50 dubbelkrans en achter een RD6401 met een 8 speed 13-23.
alleen is het voor mij in zuid-limburg waar ik woon niet makkelijk bergop rijden met deze combi. voor iets aanpassen laat ik eerst maar eens, nog kleiner op het grote verzet moet niet zijn.
Maar achter kan groter. De RD kan tot 28 tands gaan. Is dat dan al genoeg verschil om makkelijker bergop te rijden? of moet ik de oude XT erop bouwen en naar 30 of 34 tands gaan om nog met een goed cadans (maar niet te snel, dat klopt) bergop te komen?
de kleinste tandwieltjes gebruik ik eigenlijk nooit. Dus ik zou zelfs naar een krans kunnen zoeken die met 15 of zo begint, maar die vindt je niet echt
jullie meningen graag?
welke verhoudingen
-
- Forum-lid
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 13 mar 2013 15:03
Met 39 - 28 moet een redelijk goed getrainde toerrenner boven komen op elke heuvel (molshoop) in Limburg, al is het maar staand en stoempend. In de Alpen zal dat anders zijn, omdat de beklimmingen langer zijn. Als je een compact crank hebt, kun je kleiner dan 39 monteren, anders zul je inderdaad een andere crank moeten monteren.
Ik zou op zo'n mooie Gazelle niet gaan prutsen met een oude XT crank.
Ik zou op zo'n mooie Gazelle niet gaan prutsen met een oude XT crank.
Ik pak ze wel weer in de afdaling
1. Ik neem even aan dat het crankstel vooraan ook uit de negentiger jaren komt. Indien ook Shimano, dan is een compact uitgesloten. Een 38t is dan als minimum mogelijk. (heb ik indien gewenst). Wat je bedoelt met "nog kleiner op het grote verzet moet niet zijn" begrijp ik niet. De 50t blijft toch gewoon zitten? Je kunt ook nog naar 52t, indien gewenst.fietspetje schreef: een Shimano 8 speed 600 groep erop.
voor ligt 39-50 dubbelkrans en achter een RD6401 met een 8 speed 13-23.
Voor iets aanpassen laat ik eerst maar eens, nog kleiner op het grote verzet moet niet zijn.
Maar achter kan groter. De RD kan tot 28 tands gaan. Is dat dan al genoeg verschil om makkelijker bergop te rijden? of moet ik de oude XT erop bouwen en naar 30 of 34 tands gaan om nog met een goed cadans (maar niet te snel, dat klopt) bergop te komen?
de kleinste tandwieltjes gebruik ik eigenlijk nooit. Dus ik zou zelfs naar een krans kunnen zoeken die met 15 of zo begint, maar die vindt je niet echt
2. 39X28t in plaats van 39X23t is (even zakjapanneren, kan ook op telefoon.. ) is dus 18% lichter. 8v cassettes zijn er tot 32t. Te schakelen met mtb derailleur, bij voorkeur 9v familie.
3. De oude XT(welke?) zou je kunnen gebruiken, indien voorzien van JIS drive (vierkant). Korte trapas gebruiken: 107mm en de 22t haal je ervan af. Maar die 50t kun je niet overplaatsen. Is wel te koop: TA Spécialités Chinook indien XT met 4 armige spider. Indien met 5 armen: TA Compact. In dat geval zou het met een moderne voorderailleur (weg dubbel) wel eens kunnen dat je zelfs 50-32 kunt schakelen. Anders 34t binnenblad (Chinook of Compact) erbij kopen.
4. Junior cassettes zijn er in Ultegra vanaf 16t, maar ik betwijfel zeer of je ze nog in 8v zult vinden. Overigens kun je zelf cassettes samenstellen met losse kransjes, mits je de tussenringen voor 8v hebt of weet te vinden. Salden heeft ze niet meer. Ze keken toch raar bij die vraag, vorige week. Maar als je de kleine kransjes niet gebruikt, waarom wil je vooraan dan niet kleiner dan 50t? Dat spreekt zich tegen.
zei ik ook niet, maar 9v heeft groter bereik dan 8v.
-
- Forum-lid
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 13 mar 2013 15:03
punt 3, ik begrijp dat verschillende lezers denken dat ik voor 34 het kleine voorblad bedoel. Maar ik wilde zeggen dat ik een XT achterder heb die verder kan in bereik wat grote achtertandwielen betreft. Die oude 600 achterder kan maar tot 28, en mijn vraag was eigenlijk, is de stap van 23 naar 28 al genoeg om lekker te trappen, of moet ik eens naar 32 of 34 voor het kleinste achtertandwiel kijken. Als dat zo is, moet ik een andere der hebben en zou en oude XT al uitkomst bieden.klimmer schreef:1. Ik neem even aan dat het crankstel vooraan ook uit de negentiger jaren komt. Indien ook Shimano, dan is een compact uitgesloten. Een 38t is dan als minimum mogelijk. (heb ik indien gewenst). Wat je bedoelt met "nog kleiner op het grote verzet moet niet zijn" begrijp ik niet. De 50t blijft toch gewoon zitten? Je kunt ook nog naar 52t, indien gewenst.fietspetje schreef: een Shimano 8 speed 600 groep erop.
voor ligt 39-50 dubbelkrans en achter een RD6401 met een 8 speed 13-23.
Voor iets aanpassen laat ik eerst maar eens, nog kleiner op het grote verzet moet niet zijn.
Maar achter kan groter. De RD kan tot 28 tands gaan. Is dat dan al genoeg verschil om makkelijker bergop te rijden? of moet ik de oude XT erop bouwen en naar 30 of 34 tands gaan om nog met een goed cadans (maar niet te snel, dat klopt) bergop te komen?
de kleinste tandwieltjes gebruik ik eigenlijk nooit. Dus ik zou zelfs naar een krans kunnen zoeken die met 15 of zo begint, maar die vindt je niet echt
2. 39X28t in plaats van 39X23t is (even zakjapanneren, kan ook op telefoon.. ) is dus 18% lichter. 8v cassettes zijn er tot 32t. Te schakelen met mtb derailleur, bij voorkeur 9v familie.
3. De oude XT(welke?) zou je kunnen gebruiken, indien voorzien van JIS drive (vierkant). Korte trapas gebruiken: 107mm en de 22t haal je ervan af. Maar die 50t kun je niet overplaatsen. Is wel te koop: TA Spécialités Chinook indien XT met 4 armige spider. Indien met 5 armen: TA Compact. In dat geval zou het met een moderne voorderailleur (weg dubbel) wel eens kunnen dat je zelfs 50-32 kunt schakelen. Anders 34t binnenblad (Chinook of Compact) erbij kopen.
4. Junior cassettes zijn er in Ultegra vanaf 16t, maar ik betwijfel zeer of je ze nog in 8v zult vinden. Overigens kun je zelf cassettes samenstellen met losse kransjes, mits je de tussenringen voor 8v hebt of weet te vinden. Salden heeft ze niet meer. Ze keken toch raar bij die vraag, vorige week. Maar als je de kleine kransjes niet gebruikt, waarom wil je vooraan dan niet kleiner dan 50t? Dat spreekt zich tegen.
trouwens bedankt voor de hulp tot nu toe!
Zo had ik dat niet gelezen, want een 34t zit niet op XT cranks, maar nu is pas duidelijk dat je de achterderailleur bedoelde. Niemand kan jou vanachter zijn toetsenbord inschatten of je een versnelling al dan niet soepel krijgt gedraaid. 28 tov 23 is twee versnellingen lichter, de rest moet jij kunnen inschatten.
-
- Forum-lid
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 13 mar 2013 15:03
ok, helder antwoord. Als het maar 15 euro kost, kan ik eens proberen een paar keer met die nieuw te bestellen 28t te rijden. Dan kan ik wel die mooie oude 600 groep compleet laten. En gaat het dan nog niet, moet ik meer in holland trainen of nog grotere cassette zoeken en de XT achter erop.