Fulcrum Racing 3 vs Mavic Cosmic carbon SL
Hey iedereen,
Op het moment heb ik onder mijn racefiets de Racing 3 van Fulcrum liggen, nu heb ik op internet een foto gezien van dezelfde fiets met Mavic Cosmic carbon wielen.
En dat maakt het wel helemaal af!
Maar nu is mijn vraag, heeft de overgang van alu Racing 3 naar Cosmic carbon nog voor of nadelen behalve de betere looks?
Alvast bedankt!
Op het moment heb ik onder mijn racefiets de Racing 3 van Fulcrum liggen, nu heb ik op internet een foto gezien van dezelfde fiets met Mavic Cosmic carbon wielen.
En dat maakt het wel helemaal af!
Maar nu is mijn vraag, heeft de overgang van alu Racing 3 naar Cosmic carbon nog voor of nadelen behalve de betere looks?
Alvast bedankt!
FR3:
+ gewicht
+ zeer allround
- Looks
CCsl:
+ Geluid van hoge velgen
+ Aerodynamica
- Prijs
- Zijwind gevoelig
Om wedstrijden te winnen hoef je het niet te doen. Gaat niks schelen, behalve in de portemonnee als je tegen de grond gaat.
Aan de andere kant heb ik zelf een setje cosmics, heerlijke wielen.
+ gewicht
+ zeer allround
- Looks
CCsl:
+ Geluid van hoge velgen
+ Aerodynamica
- Prijs
- Zijwind gevoelig
Om wedstrijden te winnen hoef je het niet te doen. Gaat niks schelen, behalve in de portemonnee als je tegen de grond gaat.
Aan de andere kant heb ik zelf een setje cosmics, heerlijke wielen.
De TS geeft niet aan welke Cosmic Carbons hij bedoelt... dus dit hoeft niet zo te zijn.Bolus1 schreef:En ze remmen minder in de regen.
De Cosmic Carbon SL wielen hebben gewoon een alu remrand en remmen dus net zo als de FR3. Minder comfort en meer zijwindgevoeligheid kloppen wel.
Als hij de Cosmic Carbon SLE of SLR bedoelt, dan klopt het mindere remmen in de regen wel. En dat je dan remblokjes moet wisselen als je weer met de FR3 gaat rijden.
Het gaat om de Cosmic Carbon SL. Zie topic titel.buddo schreef:De TS geeft niet aan welke Cosmic Carbons hij bedoelt... dus dit hoeft niet zo te zijn.Bolus1 schreef:En ze remmen minder in de regen.
De Cosmic Carbon SL wielen hebben gewoon een alu remrand en remmen dus net zo als de FR3. Minder comfort en meer zijwindgevoeligheid kloppen wel.
Als hij de Cosmic Carbon SLE of SLR bedoelt, dan klopt het mindere remmen in de regen wel. En dat je dan remblokjes moet wisselen als je weer met de FR3 gaat rijden.
Ik gebruik de cosmics vooral voor de mooi weer ritjes, klassiekers. Ze zijn mij te duur om in de winter mee te rijden met al die pekel.
Trouwens er zijn behoorlijk wat alternatieven voor de cosmics, er zijn veel topics over +/- 50 mm velgen rond de 700euro. Lees die eens door.
Ik gebruik zelf een setje rs10 voor de winter, kan dus niet vergelijken tussen de FR3 en de cosmics. Ik kan wel zeggen dat de rs10 en de cosmics behoorlijk verschillen, alles in het voordeel van de cosmics. Niet verbazingwekkend natuurlijk.
Aha... scherp. Had het niet gezien, maar dan is er dus in ieder geval geen verschil met remmen in de regen.bve schreef:Het gaat om de Cosmic Carbon SL. Zie topic titel.buddo schreef:De TS geeft niet aan welke Cosmic Carbons hij bedoelt... dus dit hoeft niet zo te zijn.Bolus1 schreef:En ze remmen minder in de regen.
Ik gebruik de cosmics vooral voor de mooi weer ritjes, klassiekers. Ze zijn mij te duur om in de winter mee te rijden met al die pekel.
Mijn ervaring is dat de carbonnen wieltjes ook prima in de winter gebruikt kunnen worden, mits je na een rit even goed schoonmaakt, maar dat geldt natuurlijk voor de hele fiets na een tochtje in de kou als er gestrooid is.
Merci allemaal voor de input!, denk dat ik (mettertijd) toch ga voor de Cosmic's puur voor de look's (ik ben nu ook niet iemand die het erg vind om 200 gram meer te hebben aan de fiets).
De foto op internet maakt het toch allemaal wel heel erg aantrekkelijk
http://www.google.nl/search?hl=nl&site= ... B520%3B346
De foto op internet maakt het toch allemaal wel heel erg aantrekkelijk
http://www.google.nl/search?hl=nl&site= ... B520%3B346
- robbebopper
- Forum-lid HC
Staat inderdaad erg mooi. Ik heb ze zelf ook gehad, en was vooral erg tevreden met het typische "zoefgeluid" dat ze maken, omdat het een holle carbonnen kap betreft.
Wat je wel in de gaten moet houden, is dat de spaken snel door de velgen heen trekken. Vooral het achterwiel heeft hier bij vele gebruikers last van. Ik weet niet of dat bij de recente versie ook zo is.
Wat je wel in de gaten moet houden, is dat de spaken snel door de velgen heen trekken. Vooral het achterwiel heeft hier bij vele gebruikers last van. Ik weet niet of dat bij de recente versie ook zo is.
- Matthijs1973
- Forum-lid
zelf heb ik ook interesse in de cosmic's, ik heb echter niet eerder gelezen/gehoord dat het spakenverhaal ook bij deze wielen problemen geeft, wel bij diverse andere mavic wielen (al is dat waarschijnlijk ook relatief )robbebopper schreef:Staat inderdaad erg mooi. Ik heb ze zelf ook gehad, en was vooral erg tevreden met het typische "zoefgeluid" dat ze maken, omdat het een holle carbonnen kap betreft.
Zeker, komt ook bij de Cosmic Carbons voor. Althans, de oudere series wel, nieuwere weet ik niet.Matthijs1973 schreef: zelf heb ik ook interesse in de cosmic's, ik heb echter niet eerder gelezen/gehoord dat het spakenverhaal ook bij deze wielen problemen geeft, wel bij diverse andere mavic wielen (al is dat waarschijnlijk ook relatief )
Mijn achtervelg (2009 serie) is ook kapot door deze plek. Heb nu een nieuwe velg besteld, maar daar wacht ik nu zo'n 3 maand al op... spaken en naaf worden dan door de FM overgezet.
Al met al duur grapje... als ik dat van tevoren had geweten had ik mijn Gipiemme's gehouden (55 mm hoog carbon wiel met alu remrand), ben alleen overgegaan vanwege de looks van de bredere spaken bij de 2009 Cosmic Carbone SL Premium.