Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Nieuwe schijfremmen

kukelekupers
Forum-lid

kukelekupers 13 mar 2013 21:59

Het lijkt me dat er iets mis is met je remmen, iets wat met wat geluk gewoon op te lossen is..
Heb je al geprobeerd oorzaken uit te sluiten? Vervuilde remblokken, kabels die niet meer fris zijn, dat soort zaken..

Mocht je dat al gedaan hebben, of je wilt gewoon nieuwe remmen, dan zou ik voor een set Avid BB7's gaan:
http://www.bike-components.de/products/ ... emse-.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Je kunt je huidige remhendels blijven gebruiken, ik raad wel aan een nieuwe setje goede kabels er bij te nemen.

Dit zijn zeer goede remmen, ik heb ze zelf ook :D
In tegenstelling tot wat gezegd wordt bieden ze meer dan genoeg remkracht, zijn ze heerlijk te doseren en het weinige onderhoud wat nodig is is makkelijk en goedkoop.
Ze remmen harder dan Hope Mono Mini Pro's, die toch wel 'iets' duurder zijn.

rutiefrutie
Forum-lid

rutiefrutie 15 mar 2013 11:19

Haha nee er is echt niks mis met de huidige remmen!
Ze functioneren nog precies hetzelfde als ze altijd al hebben gedaan.
Bovendien zijn mechanische schijfremmen erg onderhoudsvriendelijk, daar gaat vrij weinig aan kapot! :lol:
En zoals ik eerder al zei, heb de remblokjes al eens vervangen etc.

Maar ik had gewoon de illusie dat je met een duurdere mechanische remschijf ook abrupt tot stilstand kon komen met 1 vingertje aan de hendel..
Maar dat blijkt dus alleen voorbehouden aan hydraulische schijfremmen.
Daarom zal ik me daarop gaan oriënteren.

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties en adviezen!

kukelekupers
Forum-lid

kukelekupers 15 mar 2013 17:41

rutiefrutie schreef:Maar ik had gewoon de illusie dat je met een duurdere mechanische remschijf ook abrupt tot stilstand kon komen met 1 vingertje aan de hendel..
Dat is dus ook zo ;)

Ik vraag me af of Suntoro en japieplastic wel ervaring hebben met BB7 remmen, maar dat doet er verder eigenlijk niet meer toe..

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 15 mar 2013 17:51

Het enige wat ik beweer is dat mechanische remmen minder remmen dan Hydraulisch. Of wil jij zeggen dat ik daar ongelijk in heb?

En ik denk niet dat hij erg veel verschil gaat merken door andere klauwen te monteren

Suntoro
Forum-lid

Suntoro 16 mar 2013 10:53

kukelekupers schreef:Dat is dus ook zo ;)

Ik vraag me af of Suntoro en japieplastic wel ervaring hebben met BB7 remmen, maar dat doet er verder eigenlijk niet meer toe..
Ik heb inderdaad geen ervaring met BB7's, en al helemaal niet i.c.m. Deore remhendels. Wel liet ik het filmpje van Marianne Vos d'r opgebouwde fiets zien met BB7's en Deore remhendels... Hoeveel vooruitgang wordt er dan geboekt t.o.v. van zijn huidige remklauwen. Een hydraulische Shimano rem kost bijna net zo zoveel als een BB7 remklauw en dan heb je een op elkaar afgestemd systeem.

De topic starter wilde met geblokkeerde wielen op een afdaling staan, wat niet lukt met zijn huidige remmen, daarom adviseerde ik inderdaad hydraulische remmen... Omdat ik niet de garantie kon geven dat hij veel vooruitgang boekte met andere remklauwen zoals BB5 of BB7 i.c.m. Deore remhendels.... Om alleen te proberen of het werkt (en goed genoeg is) lijkt me dan een dure grap. Bij CRC zijn er geen verzendkosten, bij BC komt er nog 5,95 euro bij.

Maargoed tegen jouw ervaring kan ik niet op want ik heb alleen maar ervaring sinds 1994 met Shimano en Avid cantilevers, Avid V-brakes, HS33's en XT schijfremmen.... Nooit remproblemen gehad, zodat ik geen controle meer had ofzo... Stilstaan op een helling is ook nooit een probleem geweest, maar bij goede hydraulische schijfremmen kost het nu eenmaal minder kracht om je wielsnelheid te regelen. Wel zo fijn op snelle technische afdalingen.... Mechanische schijfremmen heb ik dus idd links laten liggen en overgeslagen, misschien wel bewust of onbewust.

kukelekupers
Forum-lid

kukelekupers 16 mar 2013 12:48

japiecarbon schreef:Het enige wat ik beweer is dat mechanische remmen minder remmen dan Hydraulisch. Of wil jij zeggen dat ik daar ongelijk in heb?
Je beweert dat hij niets opschiet met andere mechanische remmen, en dat klopt dus niet.
En daarnaast, BB7 remmen presteren beter dan veel hydraulische remsets ja..

Suntoro schreef:Een hydraulische Shimano rem kost bijna net zo zoveel als een BB7 remklauw en dan heb je een op elkaar afgestemd systeem
Waar koop jij voor nog geen 50 euro een fatsoenlijke Shimano rem, inclusief schijf?
http://www.bike-discount.de/shop/a71583 ... =EUR&cn=nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatste Shimano rem die ik heb geprobeerd deed het niet in de vries kou, daar schiet de topicstarter ook niks mee op :D

Het is mooi dat je ervaring hebt met een hele hoop remmen, maar het gaat in dit topic nou net over andere remmen.

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 16 mar 2013 14:15

Dus jij denkt dat hij hele stappen vooruit gaat met andere klauwen?

rutiefrutie
Forum-lid

rutiefrutie 17 mar 2013 12:53

Haha het gaat hier toch niet uit de hand lopen vanwege dit 'meningsverschil'?
Ik denk toch dat ik ga kijken naar een setje hydraulische schijfremmen.
De BB7 zullen waarschijnlijk wel beter remmen dan de goedkopere tektro's,
maar dan moet ik alsnog de hele set kopen! (Die overigens niet heel duur is, daar niet van ;) )
Als je van de BB7 nou niet al te duur alleen de klauwen kon kopen zou ik het wel het proberen waard vinden,
maar om nou een hele set te gaan vervangen..
Dan kan ik er net zo goed een nieuwe hydraulische set op gooien,
want op andere fora lees je toch ook bijna alleen maar dat hydraulische schijfremmen beter presteren dan mechanische.

Zal ik er maar een slotje op dit forum moeten?
Of willen de mensen elkaar toch nog overtuigen wat nou beter is?
Ik ben er in ieder geval uit, dankzij jullie hulp natuurlijk! Bedankt!! :D

kukelekupers
Forum-lid

kukelekupers 19 mar 2013 22:00

Haha, het loopt niet uit de hand hoor.. Maar BB7 remmen worden vaak al afgekeurd voordat ze überhaupt uitgeprobeerd zijn, en dat is jammer.
Ik denk dus dat je met BB7 klauwen hele stappen vooruit gaat, en het is de goedkoopste optie.

Ik gebruik zowel hydraulische al mechanische remmen.. Dat zou ik niet doen als de een duidelijk beter is dan de ander ;)

Plaats reactie