Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

105 vervangen door Ultegra

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 19 mar 2013 15:11

Een fietsmaat van mij rijdt nog steeds met een 105 groep van een paar jaar oud (met waslijnen dus). Wel heeft hij vorig jaar Fulcrum Racing 3's aangeschaft. Zijn Giant was toendertijd duurder dan mijn aluminium Merida. Onlangs heeft hij wel een nieuw Ultegra crankstel gemonteerd, omdat zijn oude op was. Alleen als er wat stuk gaat vervangt hij het door Ultegra, maar het verschil met 105 is amper merkbaar. Ik heb geen ervaring met 105, omdat ik er op mijn fiets al voornamelijk Ultegra zat.... Ik denk dat je weinig voelbare vooruitgang zult merken. Andere, lichter wielen in je Specialized Secteur Comp X3 ga je wel merken denk ik.... ;). Overigens heeft die Specialized toch geen drooglijnen, aangezien het een 2012 model is....

Die DT Swiss Axis wielen vervangen voor Fulcrum R3's o.i.d. zul je wel merken.... Instapnaven van DT Swiss zijn niet zo geweldig (ook zwaar). Volgens mij maakt Joytech de naven in je DT Swiss Axis wielen...

SandervdV
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 10 aug 2011 13:21

SandervdV 20 mar 2013 08:17

Ok, bedankt allemaal. Het is duidelijk.
Wat ik me dan weer wel afvraag, wát merk je dan van lichtere wielen? Soms lees ik ook wat over stijfheid enzo, heeft dat ook nog merkbare effecten, of is dat alleen als je er met meetapparatuur naar kijkt?
En dan nog, wat zou vergeleken met mijn huidige DT Swiss Axis wielen een goede vooruitgang zijn? En kan dat voor een klein aantal honderden euro's? (ik weet dat als ik dit aan de FM vraag hij natuurlijk z'n wielen wil verkopen en dit bevestigend zou beantwoorden...)

Thanks maar weer!
Sander.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6074
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 20 mar 2013 08:38

SandervdV schreef:wát merk je dan van lichtere wielen? Soms lees ik ook wat over stijfheid enzo, heeft dat ook nog merkbare effecten, of is dat alleen als je er met meetapparatuur naar kijkt?....
- Je fiets is lichter; als je hem optilt, voelt het lichter. Acceleren gaat rapper; dit is wanwege het lagere totaal gewicht van de fiets. Je kan net zo goed besparen op zadel, stuur of wat anders. Als de fiets lichter is, acceleert het rapper.
- Nieuwe lichtgewicht wielen zijn MOOI. Je fiets krijgt een nieuwe frisse uitstraling
- Lichtgewicht wielen zijn niet per definitie stijver of slapper. Ook dure lichtgewicht wielen kunnen slap aanvoelen. Slappe wielen rijden niet prettig. Bij aanzetten merk je dat ze tegen de remmen aanlopen en in afdalingen stuurt het rottig.

Ik ken die DT wielen niet, dus ik weet niet of ze bekend staan om hun stijfheid. Wat is je budget ongeveer? Dan kunnen we misschien een paar goede wielen aanraden.
Live fast; die young. mijn blog

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 20 mar 2013 08:48

Ik weet ook niet hoe stijf je DT Swiss Axis zijn, maar licht zijn ze zeker niet. Wat ik zo lees op internet is dat ze rond de 2kg wegen. Als je op je wielen 500gr kunt besparen zul je dat wel merken. De betere kwaliteit van naven zul je waarschijnlijk niet als niet prof...

Als je besluit andere wielen te kopen, speelt gebruik, eigen gewicht wel een rol op de aan te schaffen wielset. Verder zal je eigen FM niet goedkoop zijn in zijn prijzen, maar als je daar aan vast zit omdat je ze daar wil laten inbouwen is dat wel iets om rekening mee te houden...

SandervdV
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 10 aug 2011 13:21

SandervdV 20 mar 2013 10:18

Suntoro schreef:Als je besluit andere wielen te kopen, speelt gebruik, eigen gewicht wel een rol op de aan te schaffen wielset. Verder zal je eigen FM niet goedkoop zijn in zijn prijzen, maar als je daar aan vast zit omdat je ze daar wil laten inbouwen is dat wel iets om rekening mee te houden...
Ik ben redelijk zwaar, 80kg, en rij 1 a 2 keer per week waarvan maximaal 1 keer een lange rit van 100-150km.
Mijn budget... poeh, lastig... Ik zelf denk rond de 400 euro. Maar als dat niet realistisch is ... tja, ligt er aan wat ik thuis nog kan verantwoorden... Vanaf welk bedrag heb je een merkbare verbetering ten opzichte van de DT Swiss Axis wielen?
En laat de kosten van de FM maar even buiten beschouwing.

Sander.

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 20 mar 2013 10:24

ik weeg hetzelfde, heb o.a. een setje fulcrum R3's in een cervelo R3
wegen volgens mij iets minder dan 1600 gram en ben er heel blij mee
zie ze aangeboden worden voor onder de 350 euro
Allard

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 20 mar 2013 11:37

Aan de andere kant kan ik ook begrijpen dat je wel aan je 105 componenten het een en ander wil upgraden. Sommige onderdelen zijn toch aan slijtage onderhevig en als je gemiddeld dus al 150km per week hebt gefietst zijn dat in een jaar toch bijna 9000km. Dan hebben je DT Swiss Axis je niet in de steek gelaten en zijn ze dus best duurzaam, mits ze nog goed bollen... Tsja, hoe je het thuis kan verantwoorden.... :mrgreen:

Je hebt al heel wat kilometers afgelegd zonder problemen, dus dan is er sowieso geen reden om iets anders aan te schaffen. Eigenlijk alleen omdat jij het wil, niet omdat het moet.... ;) Nieuwe wielen zijn altijd wel leuk en Fulcrums R3 zijn gewoon goed, licht en niet overdreven duur bij een aantal webshops. En je merkt de vooruitgang wel in acceleratie. Met gewoon stoempen zul je er weinig van merken....

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 20 mar 2013 12:12

Ik zou zeggen koop een setje Fulcrum R3 (339 Euro bij Hopmans); een tweede setje wielen is altijd handig (lekke band bij vertrek, Tacx, winterwielen, you name it).
Deze wielen zijn een stuk lichter (scheelt 440 gram), zijn stijf, allround en bombproof.
Prijs/kwaliteit is onverslaanbaar.
Je gewicht is absoluut geen probleem (het setje kan tot 109 kg hebben).

test: http://www.tour-magazin.de/services/qtr ... _2011/#/92" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 20 mar 2013 22:08

>Ik ben redelijk zwaar, 80kg, en rij 1 a 2 keer per week waarvan maximaal 1 keer een lange rit van 100-150km.
Ik zou zeggen: als je geen wedstrijden rijdt, blijf dan lekker met degelijke en desnoods relatief zware wielen doorrijden tot de velgen op zijn. Ik zou daarna bij 80 kg en recreatief gebruik gewoon 32 spaaks wielen nemen met 105 of Ultegra naven.

Kijk eens op de site van Kreuzotter hoeveel een gewichts besparing van 1kg uitmaakt. (helemaal niets , want je moet het totaal gewicht van rijder plus fiets nemen)

Ik rijd zelf bij 73 kg op 36 spaaks wielen met Record naven met dubbel gebusde DT Swiss RR 1.1 velgen (zo'n 20000 km/jaar)
Velgenfluisteraar

Florezido

SandervdV
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 10 aug 2011 13:21

SandervdV 21 mar 2013 09:01

Suntoro schreef:Aan de andere kant kan ik ook begrijpen dat je wel aan je 105 componenten het een en ander wil upgraden. Sommige onderdelen zijn toch aan slijtage onderhevig en als je gemiddeld dus al 150km per week hebt gefietst zijn dat in een jaar toch bijna 9000km. Dan hebben je DT Swiss Axis je niet in de steek gelaten en zijn ze dus best duurzaam, mits ze nog goed bollen... Tsja, hoe je het thuis kan verantwoorden.... :mrgreen:
Ok, ik moet even iets recht zetten.... Ik rij idd 1 keer per week 100-150 km, maar dat is van april tot september, en dan ook nog opgebouwd vanaf april van 80 tot in juli, augustus en september ritten van 125-150 km. Dus het is niet zoveel in totaal als je hier boven schrijft.
Ik heb mijn huidige en eerste racefiets pas gekocht eind 2011, toen heb ik t/m augustus 2012 2500 gereden (en ben toen de Mt Ventoux op gegaan trouwens... blijft leuk om te vermelden... haha).
Diogenes schreef: Kijk eens op de site van Kreuzotter hoeveel een gewichts besparing van 1kg uitmaakt. (helemaal niets , want je moet het totaal gewicht van rijder plus fiets nemen)
Ja, dat had ik mezelf ook al bedacht. Veel winst valt te behalen door je eigen (over)gewicht iets te reduceren. De fluctuaties in eigen gewicht gaan vaak al verder dan gewichtsbesparing in de fiets alleen.

Maar goed, overwegende dat een nieuw set wielen een psychologisch effect heeft, ziet er mooi uit, heeft geld gekost dus moet wel beter zijn, etc. en overwegende dat een upgrade van (delen van) de 105 groep qua prestatie niet uitmaakt, blijf ik met de vraag achter, stel dat ik 300-500 euro heb, hoe kan ik dat het beste investeren in mijn fiets, of beter gezegd, hoe verhoog ik voor dat geld het best mijn gemiddelde snelheid bij gelijke inzet?

Iedereen oprecht bedankt voor de reacties, erg interessant allemaal.
Sander.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 21 mar 2013 09:50

SandervdV schreef:Maar goed, overwegende dat een nieuw set wielen een psychologisch effect heeft, ziet er mooi uit, heeft geld gekost dus moet wel beter zijn, etc. en overwegende dat een upgrade van (delen van) de 105 groep qua prestatie niet uitmaakt, blijf ik met de vraag achter, stel dat ik 300-500 euro heb, hoe kan ik dat het beste investeren in mijn fiets, of beter gezegd, hoe verhoog ik voor dat geld het best mijn gemiddelde snelheid bij gelijke inzet?
Dat is weer een heel ander vraagstuk :mrgreen: Dat moet je vooral zoeken in de aerodynamica (dieper zitten etc.) en andere vormen van weerstand, bijv. rolweerstand in de banden. Daarnaast misschien een beetje door voeding op en naast de fiets.

Als het leuk vindt om iets te upgraden en je houdt je huidige wielen erbij voor slecht/nat/pekelweer dan zou ik niet verder kijken dan:
* set Campagnolo Zonda of Fulcrum Racing 3 wielen (ca €280-330)
* set soepele banden met min. 300tpi, bijv: Veloflex Corsa/Master, Vittoria Open Corsa Evo CX/SC, Challenge Criterium/Strada (ca 50-70€)
* latex binnenbanden: Michelin, Vredestein, Challenge, Vittoria (ca 8€/stuk)

Met latex binnenbanden moet je iets voorzichtiger zijn bij het omleggen en je moet voor elke rit pompen omdat ze sneller druk verliezen dan butyl. Ook kun je er beter geen lange cols mee afdalen.

Ik vind het altijd weer een feest om met mijn mooiweerwielen met dito banden te kunnen rijden. Het gaat dan ook altijd harder dan in de winter. Maar dat heeft minstens zoveel met het weer te maken als met het materiaal ;)

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 21 mar 2013 10:58

+1
Aanvullend> als het "hoofdzakelijk" om de looks gaat dan zou je ook kunnen overwegen om te kijken naar iets hogere velgen van bv 30mm (Mavic Cosmic Elite, 3T, oid).
Vorig jaar naast mijn Neutrons een set Mavic Cosmics Elite icm Vittoria Open Corsa EvoSC gekocht en wat uitstraling in mijn geval een hele vooruitgang.
Zijn iets aerodynamischer maar ook wat zwaarder maar zeer tevreden.
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

Plaats reactie