Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Stelling: Racefietsers een plaag in het verkeer

ryan
Forum-lid

ryan 22 aug 2010 21:13

jeroenkuiper schreef: de voorstellen die in het stuk naar voren kwamen waren te belachelijk voor woorden:

* racefiets op de openbare weg tussen de autos en verbieden op het fietspad
* speciale routes voor racefietsers, ver weg van de mooie natuur en mooie gebieden want wij rijden toch zo snel dat we geen oog hebben voor de omgeving/natuur

Naar een dag fiets tussen de k** ouderen was ik aan dit voorstel gekomen:

* Fietsrijbewijs voor iedereen wie > 50 is.
* Fietsverbod als je < 20km/h gemiddeld fiet.

Dat lijkt mij veel beter.

In mijn moederland (Engeland) zien wij de oudere rotfietsers niet. Maar daar zijn er veel weinig fietspaden, en oude mens zijn gewoon te bang (of lui) om te fietsen.

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 22 aug 2010 21:24

Hoi,

Ik heb mijn Ultieme bel gevonden!!

Je kunt zeggen van die Rednecks wat je wilt maar dit zou LOL zijn.

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

waterman
Forum-lid

waterman 22 aug 2010 21:34

Ryan schreef:
jeroenkuiper schreef: de voorstellen die in het stuk naar voren kwamen waren te belachelijk voor woorden:

* racefiets op de openbare weg tussen de autos en verbieden op het fietspad
* speciale routes voor racefietsers, ver weg van de mooie natuur en mooie gebieden want wij rijden toch zo snel dat we geen oog hebben voor de omgeving/natuur

Naar een dag fiets tussen de k** ouderen was ik aan dit voorstel gekomen:

* Fietsrijbewijs voor iedereen wie > 50 is.
* Fietsverbod als je < 20km/h gemiddeld fiet.

Dat lijkt mij veel beter.

In mijn moederland (Engeland) zien wij de oudere rotfietsers niet. Maar daar zijn er veel weinig fietspaden, en oude mens zijn gewoon te bang (of lui) om te fietsen.

zozo, jij hoopt toch ook nog je pensioen leeftijd te halen, moet zo'n jongere jouw dat dan eens vertellen, ben benieuwd hoe je dan praat.

iron2man
Forum-lid

iron2man 22 aug 2010 22:39

Dan zou ik een fietsbewijs moeten hebben omdat ik dit jaar 50 ben geworden wat een kul zeg
Ik fiets tussen de 12000 en de 15000 km per jaar en dan komt lopen en zwemmen er nog bij
In tijdritten kan ik nog veel jonkies op de pijnbank leggen ( 80 km onder de 2 uur ) dus graag wat meer respect voor de zogenaamde ouderen op dit forum

stockie
Forum-lid

stockie 22 aug 2010 22:56

Enkele weken gereden reed ik met mijn trainigsmaat mooi 2 aan 2 aan de rechterkant van het baanvak.
We zijn reden in de bebouwde kom en mochten dus volgens de wet 2 aan 2 rijden. Ik hoorde dat er achter ons een wagen aankwam, maar dat deze stilletjes tot naast ons kwam gereden in plaats van in te halen. Hij kwam steeds meer en meer naar rechts, mijn kant op. We moesten wel in de remmen, of we konden stukken vlees van het wegdek schrapen en fietsen uit de gracht halen.
Even verder stond deze chauffeur aan de kant om een tractor te laten passeren. Toen ben ik hem toch eens mijn gedacht gaan zeggen.
Ik: (klop klop op de venster) waarom was het nodig om ons de gracht in te duwen?
Hij: ge reed met 2 naast elkaar (hij schrok ervan dat er in plaats van een 'oude wielertoerist' een gastje van 20 jaar naast zijn wagen stond)
Ik: ga eens terug naar de rijschool: we rijden binnen de bebouwde kom en mogen dus met 2 naast elkaar rijden. En gij haalt ons in op een verkeersdrempel, wat niet mag. Wie is er hier in fout?!
Hij: (onverstaanbaar gemompel en hij kijkt ons nog na terwijl hij weer verder rijdt. Doordat hij niet op de weg let ziet hij niet dat hij bijna een andere wagen ramt)
Ik: Kijkt voor u, want er gaan hier nog ongelukken gebeuren.

Zijn vrouw durfde ons niet meer aan te kijken van schaamte.
Hij zal volgende keer hopelijk 2 keer nadenken voor hij de cowboy gaat uithangen met zijn wagen. Als ik hem nog eens tegenkom en hij nog eens zo roekeloos gaat rijden kan hij een bus kleverige sportdrank over zijn dashboard verwachten.

De wielertoerist-haters (en zo zijn er), kijken naar niets of niemand maar rammen je gewoon van de baan, je mag dan als wielrenner de wegcode nog volgen.
Vroeger was ik jong en braaf en liet ik begaan, maar sinds een aantal jaar sta ik op mijn strepen als ik weet dat ik niet in de fout ging en ga ik de automobilist in kwestie eens vragen wat zijn probleem is. Meestal zijn ze daarna wel bedaard....
Stockie

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 22 aug 2010 23:27

Hoezo zijn wielrenners altijd het kwaad? Ik ben een groot honden/dierenliefhebber maar men moet GVD die NIET lostlaten (of met een dun koordje dat je nauwelijks kan zien en waarbij baas en hond aan weerszijden van het FIETSpad lopen).

Djuh toch. Daar word ik pissig van. Fietspaden, zo zegt men, zijn het beste in Nederland. Geef mij maar B wegen aangezien ik dan nog ruimte heb om uit te wijken.

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/ ... eden.dhtml

Net zoals met vele mensen in het lopende verkeer KIJKT men niet en DENKT MEN NIET NA......tja als het kwaad al is geschied.

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

whocares
Forum-lid

whocares 22 aug 2010 23:43

Misschien tijd voor een discussieprogramma op de TV over de verschillende meningen , betreffende dit onderwerp .
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

eelcoz

eelcoz 23 aug 2010 00:22

who cares schreef:Misschien tijd voor een discussieprogramma op de TV over de verschillende meningen , betreffende dit onderwerp .

Ja, bij Rondom 10. Ik zie het al helemaal voor me met die sjaak van een presentator.:D Alsjeblieft niet zeg.

dvangennip
Forum-lid
Contact

dvangennip 23 aug 2010 20:00

Stockie schreef:Enkele weken gereden reed ik met mijn trainigsmaat mooi 2 aan 2 aan de rechterkant van het baanvak.
We zijn reden in de bebouwde kom en mochten dus volgens de wet 2 aan 2 rijden. Ik hoorde dat er achter ons een wagen aankwam, maar dat deze stilletjes tot naast ons kwam gereden in plaats van in te halen. Hij kwam steeds meer en meer naar rechts, mijn kant op. We moesten wel in de remmen, of we konden stukken vlees van het wegdek schrapen en fietsen uit de gracht halen.
Even verder stond deze chauffeur aan de kant om een tractor te laten passeren. Toen ben ik hem toch eens mijn gedacht gaan zeggen.
Ik: (klop klop op de venster) waarom was het nodig om ons de gracht in te duwen?
Hij: ge reed met 2 naast elkaar (hij schrok ervan dat er in plaats van een 'oude wielertoerist' een gastje van 20 jaar naast zijn wagen stond)
Ik: ga eens terug naar de rijschool: we rijden binnen de bebouwde kom en mogen dus met 2 naast elkaar rijden. En gij haalt ons in op een verkeersdrempel, wat niet mag. Wie is er hier in fout?!
Hij: (onverstaanbaar gemompel en hij kijkt ons nog na terwijl hij weer verder rijdt. Doordat hij niet op de weg let ziet hij niet dat hij bijna een andere wagen ramt)

Hij zal volgende keer hopelijk 2 keer nadenken voor hij de cowboy gaat uithangen met zijn wagen. Als ik hem nog eens tegenkom en hij nog eens zo roekeloos gaat rijden kan hij een bus kleverige sportdrank over zijn dashboard verwachten.

De wielertoerist-haters (en zo zijn er), kijken naar niets of niemand maar rammen je gewoon van de baan, je mag dan als wielrenner de wegcode nog volgen.
Vroeger was ik jong en braaf en liet ik begaan, maar sinds een aantal jaar sta ik op mijn strepen als ik weet dat ik niet in de fout ging en ga ik de automobilist in kwestie eens vragen wat zijn probleem is. Meestal zijn ze daarna wel bedaard....

Volgens mij is met twee naast elkaar fietsen enkel toegestaan als daar ander verkeer niet door gehinderd wordt. Dat is in dit geval twijfelachtig omdat het achteropkomende verkeer wordt belemmerd in het geval van passeren. Overigens bestaat er niet zoiets als recht op het naast elkaar rijden of recht op voorrang. Het is slechts de plicht van een ander je voorrang te verlenen. Claimen dat je in je recht stond is dus onzin. Maar dat terzijde. De weg af gereden worden is natuurlijk sowieso fout.

stockie
Forum-lid

stockie 23 aug 2010 20:07

dvangennip schreef:
Stockie schreef:Enkele weken gereden reed ik met mijn trainigsmaat mooi 2 aan 2 aan de rechterkant van het baanvak.

Volgens mij is met twee naast elkaar fietsen enkel toegestaan als daar ander verkeer niet door gehinderd wordt. Dat is in dit geval twijfelachtig omdat het achteropkomende verkeer wordt belemmerd in het geval van passeren. Overigens bestaat er niet zoiets als recht op het naast elkaar rijden of recht op voorrang. Het is slechts de plicht van een ander je voorrang te verlenen. Claimen dat je in je recht stond is dus onzin. Maar dat terzijde. De weg af gereden worden is natuurlijk sowieso fout.

Ik weet dat achteropkomend verkeer niet mag gehinderd worden. Nu, als je nog geen 4e van het baanvak inneemt, dan vind ik niet dat er van hinderen mag gesproken worden (2 zeer ervaren renners die gewoon zijn van in het peloton te zitten) en zoals ik al zei reden we op een verkeersdrempel, waar inhalen nota bene verboden is.
Verder snap ik niet helemaal wat je bedoeld dat het onzin is dat je zegt dat je in je recht bent? Voor mij is er weinig verschil tussen 'jij ging in de fout' en 'ik ging niet in de fout' (en was dus in mijn recht). :D Dat is 2 maal net hetzelfde
Stockie

roro27
Forum-lid

roro27 23 aug 2010 21:49

formeel geldt de regel in NL: men mag met zijn tweeën naast elkaar rijden tenzij het overige verkeer daar hinder van ondervindt.
Ik heb in NL nog nooit van de regel gehoord (en kan hem in de WVW ook niet terugvinden) dat je op een verkeersdrempel niet mag inhalen. In België wordt dit wel als een overtreding gezien.

M.i. kan je niet naast elkaar rijden op een weg met drempels waarbij auto's elkaar ook nog tegemoet rijden.
Een dag niet gefietst is als een dag niet gelachen.
Maar ik kan het niet bij het juiste eind hebben.
Blog Cyclingro

stockie
Forum-lid

stockie 23 aug 2010 21:53

De weg in kwestie was meer dan breed genoeg, er zijn zelfs nog parkings voorzien aan beide kanten van de straat die geen deel uitmaken van de rijweg. En als een chauffeur gedurende een dikke 100m naast je kan komen rijden om je leven in gevaar te brengen, zal de situatie er wel niet om gevraagd hebben dat wij naast elkaar gingen rijden.
Dit was echt een voorbeeld van chauffeurs die zich ergeren aan wielertoeristen om om het even welke reden.
Stockie

Plaats reactie